1

Vad behöver göras för att sätta en typ 1 motor i en t3?

Vw 1300 1966

2 Senaste redigerad av michaelth (2024-06-12 13:38:37)

Tja...plats för fläkt.. nya anpassade kylluft plåtar.. sedan behövs väl mer effekt... T 3 bussen har ju en del luftmotstånd..
Buss eller pickup?
Varför vill man detta?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

michaelth skrev:

Tja...plats för fläkt.. nya anpassade kylluft plåtar.. sedan behövs väl mer effekt... T 3 bussen har ju en del luftmotstånd..
Buss eller pickup?
Varför vill man detta?

Buss tänkte mest ta den enkla vägen. Motorn som sitter i har skurit.

Kanske bättre försöka hitta en annan motor.

Vw 1300 1966

4

Typ 2 T3 finns med typ 1 motor original, med motorkod CT:

https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x901c/5e/40/7b/vw-t3-t25-transporter-silnik-ct-16-czesci-osobowe-brzeszcze-501324771.jpg

Jodå, det döljer sig en typ 1 motor under alla kåporna!!  ICQ/bs

Men, jag antar att Du vill montera en motor från en Bubbla rakt av.... Jag har aldrig provat, men spontant så känns det väl klart görbart, kolla höjden i motorrummet kontra typ 1 motorn (mät uppåt från ingående axel respektive centrum på lamellen eller liknande punkter), sen behöver man väl täta mellan kylkåpor och motorrum samt bygga en lämplig motorbalk.

Det är bara att prova!  ICQ/ay
MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

5

Hella skrev:

Typ 2 T3 finns med typ 1 motor original, med motorkod CT:

https://thumbs.img-sprzedajemy.pl/1000x901c/5e/40/7b/vw-t3-t25-transporter-silnik-ct-16-czesci-osobowe-brzeszcze-501324771.jpg

Jodå, det döljer sig en typ 1 motor under alla kåporna!!  ICQ/bs

Men, jag antar att Du vill montera en motor från en Bubbla rakt av.... Jag har aldrig provat, men spontant så känns det väl klart görbart, kolla höjden i motorrummet kontra typ 1 motorn (mät uppåt från ingående axel respektive centrum på lamellen eller liknande punkter), sen behöver man väl täta mellan kylkåpor och motorrum samt bygga en lämplig motorbalk.

Det är bara att prova!  ICQ/ay
MVH: Hella



Helst vill jag försöka få ta på en som ska sitta i den.
Men för att kunna köra nu i sommar så funderade jag på om det går.

Innan man hittat rätt motor

Vw 1300 1966

6

kanske en typ-3-konvertering kan lösa eventuella problem med höjdbegränsningar??

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

rätt motor = 2.0 typ fyra?

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Junte skrev:

rätt motor = 2.0 typ fyra?

Får försöka hitta en sådan.
Kanske går

Vw 1300 1966

9

Motor CT skiljer sig från typ1 och 3 på flera punkter, bla oljekylar plats, toppar, cylindrar och ventillyftare, samt att den har fullflödes oljefilter.
En typ 3 motor liknar den för övrigt mest.

10

Kjell T skrev:

Motor CT skiljer sig från typ1 och 3 på flera punkter, bla oljekylar plats, toppar, cylindrar och ventillyftare, samt att den har fullflödes oljefilter.
En typ 3 motor liknar den för övrigt mest.

Intressant!! Oljefiltret kände jag till, oljekylaren gissar jag att den liknar Typ 3 pga kylkåporna, och jag antar att det är hydraullyftare, men vad skiljer på cylindrar och toppar? För visst är väl CT en 1600??

Sorry för lite OT....  ICQ/ah

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

11

Oljekylaren liknar typ3, möjligen samma, men anslutningen på blocket är inte på samma plats, ja hydraullyftare är det. De första CT sprack topparna på och de var med kort tändstiftsgänga. På garanti kom det nya toppar med längre tändstift gänga. Måttet på cylindrarnas runda bearbetade del, den yttre, är kortare och likaså djupet i topparna där cylindrarna går in. Det går att byta till vanliga typ1 cylindrar och toppar.
Tomgångsvarvtalsregleringen är "automatiserad" genom att tändtidpunkten förskjuts kontinuerligt för att stabilisera tomgångsvarvtalet.

12

Junte skrev:

kanske en typ-3-konvertering kan lösa eventuella problem med höjdbegränsningar??

Kan det funka med en typ 3 motor?

Vw 1300 1966

13

"funka" är ett relativt begrepp.
om jag förstår problemet rätt så:
du har en fyrkantsbuss.
du vill sätta i en luftkyld motor o kunna köra.
en typ 1 motor med stående fläkt är för hög för motorrummet.
en typ 3-motor, som egentligen inte finns, är en typ 1-motor med kylfläkt o kåpor som gör den "platt"
så, en typ3-konverterad typ 1-motor skulle säkert "funka" me lite omsorg för kylning o så.
en skrotfyndad fyrkantstypfyra vore ju . . . ett fynd!, men man vet ju aldrig om dom "funkar"
o just det, du vill ju ut nu!!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

14

Junte skrev:

"funka" är ett relativt begrepp.
om jag förstår problemet rätt så:
du har en fyrkantsbuss.
du vill sätta i en luftkyld motor o kunna köra.
en typ 1 motor med stående fläkt är för hög för motorrummet.
en typ 3-motor, som egentligen inte finns, är en typ 1-motor med kylfläkt o kåpor som gör den "platt"
så, en typ3-konverterad typ 1-motor skulle säkert "funka" me lite omsorg för kylning o så.
en skrotfyndad fyrkantstypfyra vore ju . . . ett fynd!, men man vet ju aldrig om dom "funkar"
o just det, du vill ju ut nu!!


Det låter som en svår nöt att knäcka

Vw 1300 1966

15

Original motorn... är det räddbar?och i sådant fall in om vilket pengar/tidsperspektiv... dvs kanske är smartast att bara göra det..
Fast visst med en frisk t1 motor.. en konverterad motorrums lucka för frigång. Nya special  kylplåtar och div fix... tja inget är omöjligt...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

motorn på bilden är samma motor som satt i VW Typ 4    411. 412

17

OHmek skrev:

motorn på bilden är samma motor som satt i VW Typ 4    411. 412

Nej det är ingen Typ 4. Det är en 1600 till en Transporter T3. En udda version med hydrauliska lyftare och oljefilter.

Post's attachments

1600-CT.jpg, 94.59 kb, 800 x 1166
1600-CT.jpg 94.59 kb, 29 downloads since 2025-05-15 

18

ICQ/ai  kan inte finnas några dylika motorer kvar.?..liten klen 1600 till en T3... ICQ/bu
Spännande med oljefilter.. användes den motorn (grundmotorn) i någon annan bil här, eller vart det en utvecklad variant till andra länder

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(