1

Har läst och läst men förstår ej ändå.

Konverterar från 6 till 12 volt men skall behålla torkarmotorn.

Köpte en converter 12v till 6v och tänkte att det kan ju inte va så svårt men fattar inte hur jag ska göra.

Tänkte koppla in den på inkommande ström till strömställaren men fattar inget.

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart

53a kommer från säkringsdosan men går också direkt till torkarmotorn. Men det blir väl så jag gör, att koppla konvertern här? Antar att strömmen på 53a gör att den går till ett slags mekaniskt brytpunkt som gör att de stannar i rätt läge.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

2 Senaste redigerad av Björn J. (2024-06-10 09:02:43)

Intekungen skrev:

Har läst och läst men förstår ej ändå.

Konverterar från 6 till 12 volt men skall behålla torkarmotorn.

Köpte en converter 12v till 6v och tänkte att det kan ju inte va så svårt men fattar inte hur jag ska göra.

Tänkte koppla in den på inkommande ström till strömställaren men fattar inget.

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart

53a kommer från säkringsdosan men går också direkt till torkarmotorn. Men det blir väl så jag gör, att koppla konvertern här? Antar att strömmen på 53a gör att den går till ett slags mekaniskt brytpunkt som gör att de stannar i rätt läge.

30 Batteri, plus
31 Batteri, minus

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal

Svar ja, och 53b kortsluter motorn så att den verkligen stannar i självparkeringsläget, annars finns risken att den stannar till en kort stund, motorn snurrar på och en ny cykel påbörjas. Detta kan hända om vindrutan är blöt och då har mindre friktion.

Så 53, 53a och 53b skall anslutas till konvertern, eller enklast på ledningen innan strömställaren, som då kan vara anslutning 30.
53c och 53i brukar inte finnas på dessa torkarmotorer.

Det finns två bra och fungerande sätt att 12voltskonvertera torkarmotorer.
1 mekanisk, man byter ut torkarmotorns rotor, kanske enklast då man inte behöver göra ingrepp i elsystemet.
2 elektronisk, men kopplar in en elektronisk spänninsstbilisator, kallas även dc/dc-omvandlare, kan även heta dc/dc step down.
Jag kan tänka mig att denna denna här duger den kan hantera strömmar på max 5A så tänk på det och koppla via en 5A säkring. Du måste ha en voltmeter (multimeter) när du ställer in "step down" till 6 volt.

Så säljs det ett effektmotstånd hos diverse tillbehörsfirmor, detta kanske duger till tankmätaren, men inte till torkarmotorn som drar en del ström och då blir varmt. Då får man ju en effektförlust som blir till värme, onödigt, och du får inte en jämn spänning på 6 volt ut, spänningen varierar då med hur mycket ström torkarmotorn drar, allt enligt ohms lag.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Tack Björn!

Alltid en klippa ICQ/ab

Såg nu att jag skrev ganska oförståeligt men du verkar fatta vad jag menar.

Köpte en sådan här typ, hittade inte vart jag köpte den men ganska säker på att det är en likadan.

https://www.amazon.de/Droking-Step-Down … B07CNQ3HB8 Då kanske den är för klen?


Björn J. skrev:
Intekungen skrev:

Har läst och läst men förstår ej ändå.

Konverterar från 6 till 12 volt men skall behålla torkarmotorn.

Köpte en converter 12v till 6v och tänkte att det kan ju inte va så svårt men fattar inte hur jag ska göra.

Tänkte koppla in den på inkommande ström till strömställaren men fattar inget.

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart

53a kommer från säkringsdosan men går också direkt till torkarmotorn. Men det blir väl så jag gör, att koppla konvertern här? Antar att strömmen på 53a gör att den går till ett slags mekaniskt brytpunkt som gör att de stannar i rätt läge.

30 Batteri, plus
31 Batteri, minus

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal

Svar ja, och 53b kortsluter motorn så att den verkligen stannar i självparkeringsläget, annars finns risken att den stannar till en kort stund, motorn snurrar på och en ny cykel påbörjas. Detta kan hända om vindrutan är blöt och då har mindre friktion.

Så 53, 53a och 53b skall anslutas till konvertern, eller enklast på ledningen innan strömställaren, som då kan vara anslutning 30.
53c och 53i brukar inte finnas på dessa torkarmotorer.

Det finns två bra och fungerande sätt att 12voltskonvertera torkarmotorer.
1 mekanisk, man byter ut torkarmotorns rotor, kanske enklast då man inte behöver göra ingrepp i elsystemet.
2 elektronisk, men kopplar in en elektronisk spänninsstbilisator, kallas även dc/dc-omvandlare, kan även heta dc/dc step down.
Jag kan tänka mig att denna denna här duger den kan hantera strömmar på max 5A så tänk på det och koppla via en 5A säkring. Du måste ha en voltmeter (multimeter) när du ställer in "step down" till 6 volt.

Så säljs det ett effektmotstånd hos diverse tillbehörsfirmor, detta kanske duger till tankmätaren, men inte till torkarmotorn som drar en del ström och då blir varmt. Då får man ju en effektförlust som blir till värme, onödigt, och du får inte en jämn spänning på 6 volt ut, spänningen varierar då med hur mycket ström torkarmotorn drar, allt enligt ohms lag.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

4

Gissar att det gäller en Typ 3?

Jag har gjort samma på min 1964 och efter att ha läst lite på nätet verkar det vanligaste att byta till en 12V torkarmotor. 1967 är bolt in (bara växla färg på några kablar i inkopplingen). 1968-1970 verkar också funka, men då får man köra på bara en av de två hastigheterna.

5

Intekungen skrev:

Tack Björn!

Alltid en klippa ICQ/ab

Såg nu att jag skrev ganska oförståeligt men du verkar fatta vad jag menar.

Köpte en sådan här typ, hittade inte vart jag köpte den men ganska säker på att det är en likadan.

https://www.amazon.de/Droking-Step-Down … B07CNQ3HB8 Då kanske den är för klen?


Björn J. skrev:
Intekungen skrev:

Har läst och läst men förstår ej ändå.

Konverterar från 6 till 12 volt men skall behålla torkarmotorn.

Köpte en converter 12v till 6v och tänkte att det kan ju inte va så svårt men fattar inte hur jag ska göra.

Tänkte koppla in den på inkommande ström till strömställaren men fattar inget.

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart

53a kommer från säkringsdosan men går också direkt till torkarmotorn. Men det blir väl så jag gör, att koppla konvertern här? Antar att strömmen på 53a gör att den går till ett slags mekaniskt brytpunkt som gör att de stannar i rätt läge.

30 Batteri, plus
31 Batteri, minus

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal

Svar ja, och 53b kortsluter motorn så att den verkligen stannar i självparkeringsläget, annars finns risken att den stannar till en kort stund, motorn snurrar på och en ny cykel påbörjas. Detta kan hända om vindrutan är blöt och då har mindre friktion.

Så 53, 53a och 53b skall anslutas till konvertern, eller enklast på ledningen innan strömställaren, som då kan vara anslutning 30.
53c och 53i brukar inte finnas på dessa torkarmotorer.

Det finns två bra och fungerande sätt att 12voltskonvertera torkarmotorer.
1 mekanisk, man byter ut torkarmotorns rotor, kanske enklast då man inte behöver göra ingrepp i elsystemet.
2 elektronisk, men kopplar in en elektronisk spänninsstbilisator, kallas även dc/dc-omvandlare, kan även heta dc/dc step down.
Jag kan tänka mig att denna denna här duger den kan hantera strömmar på max 5A så tänk på det och koppla via en 5A säkring. Du måste ha en voltmeter (multimeter) när du ställer in "step down" till 6 volt.

Så säljs det ett effektmotstånd hos diverse tillbehörsfirmor, detta kanske duger till tankmätaren, men inte till torkarmotorn som drar en del ström och då blir varmt. Då får man ju en effektförlust som blir till värme, onödigt, och du får inte en jämn spänning på 6 volt ut, spänningen varierar då med hur mycket ström torkarmotorn drar, allt enligt ohms lag.

I så fall är jag bohuslänsk granit!
Hoppas att det löser sig!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Konvertern jag köpt funkade inte, nu har jag bara struntat i det och kör på tolv volt.
Kanske är dumt men den går inte överdrivet fort heller men får väl se hur det blir med våt ruta... skall försöka komma ihåg att uppdatera framöver.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

7

Intekungen skrev:

Konvertern jag köpt funkade inte, nu har jag bara struntat i det och kör på tolv volt.
Kanske är dumt men den går inte överdrivet fort heller men får väl se hur det blir med våt ruta... skall försöka komma ihåg att uppdatera framöver.

https://www.classicvw.se/torkarmotor-an … ts_id/6619
undrar iallafall om det inte är bäst att du rent elektromekaniskt bygger om torkarmotorn med ett nytt "ankare" eller rotor som den också mer eller mindre felaktigt kallas.
Sedan har det skrivits i denna gruppen att man kan använda motorn till bakrutetorkaren till Volvo 145, men dessa är väl starkt utrotningshotade, eller utskrotningshotade, sedan hade man väl blivit ovän med volvoiterna om man snodde deras reservdelar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Intekungen skrev:

Konvertern jag köpt funkade inte, nu har jag bara struntat i det och kör på tolv volt.
Kanske är dumt men den går inte överdrivet fort heller men får väl se hur det blir med våt ruta... skall försöka komma ihåg att uppdatera framöver.

Problemet när du kör 12v på en 6voltare blir att den helt plötsligt går så fort att den hoppar över det som gör att den går att stänga av och då har du en torkare som går som satan utan att den går att stänga av

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

9

Björn J. skrev:
Intekungen skrev:

Konvertern jag köpt funkade inte, nu har jag bara struntat i det och kör på tolv volt.
Kanske är dumt men den går inte överdrivet fort heller men får väl se hur det blir med våt ruta... skall försöka komma ihåg att uppdatera framöver.

https://www.classicvw.se/torkarmotor-an … ts_id/6619
undrar iallafall om det inte är bäst att du rent elektromekaniskt bygger om torkarmotorn med ett nytt "ankare" eller rotor som den också mer eller mindre felaktigt kallas.
Sedan har det skrivits i denna gruppen att man kan använda motorn till bakrutetorkaren till Volvo 145, men dessa är väl starkt utrotningshotade, eller utskrotningshotade, sedan hade man väl blivit ovän med volvoiterna om man snodde deras reservdelar.

Detta är ju bara på SWF torkarna

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp