Intekungen skrev:Har läst och läst men förstår ej ändå.
Konverterar från 6 till 12 volt men skall behålla torkarmotorn.
Köpte en converter 12v till 6v och tänkte att det kan ju inte va så svårt men fattar inte hur jag ska göra.
Tänkte koppla in den på inkommande ström till strömställaren men fattar inget.
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53a kommer från säkringsdosan men går också direkt till torkarmotorn. Men det blir väl så jag gör, att koppla konvertern här? Antar att strömmen på 53a gör att den går till ett slags mekaniskt brytpunkt som gör att de stannar i rätt läge.
30 Batteri, plus
31 Batteri, minus
53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven
53e Vindrutetorkare, bromsledning
53i Vindrutetorkare med tredje borste, högre varvtal
Svar ja, och 53b kortsluter motorn så att den verkligen stannar i självparkeringsläget, annars finns risken att den stannar till en kort stund, motorn snurrar på och en ny cykel påbörjas. Detta kan hända om vindrutan är blöt och då har mindre friktion.
Så 53, 53a och 53b skall anslutas till konvertern, eller enklast på ledningen innan strömställaren, som då kan vara anslutning 30.
53c och 53i brukar inte finnas på dessa torkarmotorer.
Det finns två bra och fungerande sätt att 12voltskonvertera torkarmotorer.
1 mekanisk, man byter ut torkarmotorns rotor, kanske enklast då man inte behöver göra ingrepp i elsystemet.
2 elektronisk, men kopplar in en elektronisk spänninsstbilisator, kallas även dc/dc-omvandlare, kan även heta dc/dc step down.
Jag kan tänka mig att denna denna här duger den kan hantera strömmar på max 5A så tänk på det och koppla via en 5A säkring. Du måste ha en voltmeter (multimeter) när du ställer in "step down" till 6 volt.
Så säljs det ett effektmotstånd hos diverse tillbehörsfirmor, detta kanske duger till tankmätaren, men inte till torkarmotorn som drar en del ström och då blir varmt. Då får man ju en effektförlust som blir till värme, onödigt, och du får inte en jämn spänning på 6 volt ut, spänningen varierar då med hur mycket ström torkarmotorn drar, allt enligt ohms lag.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."