676

David, Luleå skrev:

En klassiker är väl att bussningen i lådan är dålig så att startmotorn beter sig så där.

Mitt tändlås var lite opålitligt i 66-an i många år så att jag hade en "tjuvkabel" från startmotorn till under baksätet. Om den klickade på tändningsnyckeln så lyfte jag sätet och lade den direkt på batteriet. då startade den.

"bussningen i lådan är dålig" , förklara är du bussig, jag förstår inte vilken bussning du menar  ICQ/bh

Annars ett bra tips med tjuvkabeln  ICQ/ay

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

677 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-06-10 10:22:02)

I dag blev det uppstart av 73:an och backades ut de första metrarna ut ur garaget för egen maskin efter mer än 30 år i skogen. Bromsoken kärvade men de åtgärdades efter filmen. Den renoverade 2.0 l motorn gick fint och nu är det bara småpyssel kvar innan reg-besiktningen den 13 juni.

i morgon ska jag montera säkerhetsbälten, fästa bakre soffan och lite annat pyssel

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

678 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-06-10 16:58:39)

Soffan bak är nu monterad med säkerhetsbälten, även fram har nu fungerande rullbälten. Två nya C-däck sitter på fram, de bak hoppas jag blir godkända, alternativt tar jag med några gamla 15 tums hjul från en T4:a jag hade. De däcken har bra mönster med de är gamla. Allt ska nu vara klart för både reg-besiktningen och en påföljande kontrollbesiktning.
Jag fick också en tidigare tid, nu är det torsdag 13 juni kl 13 som gäller. En gammal varningstriangel har jag också packat in i bussen.

... Så ringde besiktningsmannen och flyttade fram tiden till den 12 kl 17 pga strul i deras system... men helt okej för mig.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

679 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-06-12 23:16:30)

Ja, så var den besiktad, först registreringsbesiktningen som gick bra, dock sa kontrollanten att den kommer inte att gå genom kontrollbesiktningen pga ojämn bromsverkan bak. NLY86N blev regnumret.
Han frågade om jag verkligen ville göra kontrollbesiktningen och jag vidhöll detta då det kan vara bra att få en "att-göra-lista".
Sagt och gjort, en ny kontrollant kom och körde bussen runt området ett par varv och sedan in i hallen. Jag berättade igen att den stått i typ 30-35 år i en myrmark så man kanske måste köra igång bromsarna lite.
Han tog mig på ordet och bromsade den flera gånger i bromsprovet, och efter ett tag blev de tillräckligt jämna så de blev godkända. CO värdet var väldigt högt och han ville att jag skulle ställa ned tomgången lite. Det är ganska svårt då man måste göra det uppifrån. Då kom den andra killen tillbaka och sa, jag håller gasreglaget så hårt jag kan och se om det blir bättre. Han drog spjället och ta mig tusan, det är klart sa den andre och bussen blev godkänd med en lite bra att veta anmärkning, eller två men att släpkontakten inte fanns där var ju rätt självklar. En skadat tätning på ena spindelleden den andra bra att veta anmärkningen.
Men nu väntar jag på nummerplåtarna, till veckan sa kontrollanten, vi får se.

Post's attachments

2024-06-12 16.24.56.jpg, 283.79 kb, 1024 x 577
2024-06-12 16.24.56.jpg 283.79 kb, 48 downloads since 2024-06-12 

2024-06-12 17.25.43.jpg, 218.04 kb, 577 x 1024
2024-06-12 17.25.43.jpg 218.04 kb, 50 downloads since 2024-06-12 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

680

grattis!!
jvlr va kul!

Post's attachments

AA0951F3-4DAB-418D-AD55-E216175D854D.jpeg, 125.13 kb, 640 x 480
AA0951F3-4DAB-418D-AD55-E216175D854D.jpeg 125.13 kb, 54 downloads since 2023-04-04 

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

681

oops, snubblade lite på bildbifogandet pga dålig finmotorik men men

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

682

Junte skrev:

oops, snubblade lite på bildbifogandet pga dålig finmotorik men men

Hahahaha jamenvafan, en vinterbild var ju nice.

Tackar!

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

683

Grattis bra jobbat !!! trevligt att se en buss till ut på vägarna på väg till nya äventyr. ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

684

michaelth skrev:

Grattis bra jobbat !!! trevligt att se en buss till ut på vägarna på väg till nya äventyr. ICQ/ay

Tackar! Den har stretat emot allt vad den kunnat men nu är den på rull i alla fall efter mer än 30 år i dvala, bara resten kvar nu med inredning och dörrlister mm.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

685

ICQ/ay

686

Grattis !!  ICQ/bp

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

687

Tackor och bockar!
Nu har jag transporterat bussen till stugan de 36 milen från Boden. Det känns mycket bra.
I morgon är det en stor bilträff några kilometer härifrån i Olofsfors bruk, brukar vara 6-7-800 fordon beroende på väder. Jag tar nog bubblan dit för jag har inga skyltar än på bussen.

Post's attachments

2024-06-14 17.54.04.jpg, 319.61 kb, 1024 x 577
2024-06-14 17.54.04.jpg 319.61 kb, 47 downloads since 2024-06-14 

2024-06-14 17.56.13.jpg, 221.19 kb, 1024 x 577
2024-06-14 17.56.13.jpg 221.19 kb, 49 downloads since 2024-06-14 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

688

En kort sväng till Olofsfors bruk för den årliga bilträffen där, massor av bilar av olika slag och trevliga VW-folk. Bubblan fick kuska dit då jag inte fått skyltar till bussen än.

Post's attachments

2024-06-15 12.28.28-1.jpg, 254.58 kb, 1024 x 577
2024-06-15 12.28.28-1.jpg 254.58 kb, 54 downloads since 2024-06-15 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

689 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-06-15 21:27:05)

Ett litet mek i kväll då det rann bensin under då jag tankade bussen första gången. Jag hittade det runda locket på höger insida och kunde konstatera att ett slangklammer var löst kring gummiröret mellan tanken och påfyllnadsröret. Trång som satan och långt in så mina underarmar blev hårt testade.
Jag gav upp efter ett jag och tänkte att jag får hitta på nåt annat och öppnade motorluckan uppifrån... Jag gjorde lite justeringar på förgasarna och fick plötsligt syn på samma runda öppning till tankröret, ja dum får man vara LOL ... Helt plötsligt så kom jag åt det jag behövde för att sätta dit slangklämman igen och vips var det tätad.
Och förgasarna justerade, jaja, så kan det gå...

Post's attachments

2024-06-15 19.58.57.jpg, 251.21 kb, 1024 x 577
2024-06-15 19.58.57.jpg 251.21 kb, 52 downloads since 2024-06-15 

2024-06-15 19.59.04.jpg, 232.37 kb, 1024 x 577
2024-06-15 19.59.04.jpg 232.37 kb, 52 downloads since 2024-06-15 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

690

ja en övre motorrums lucka e guld.. i min England sålda -73 med typ 1 motor fans det ingen dylik... men en breddad (bakåt) som jag svetsade i Gör det enklare....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

691

Nu är det allvar!
ICQ/ay

Post's attachments

Screenshot_20240624_113450_Gallery.jpg, 568 kb, 1033 x 1581
Screenshot_20240624_113450_Gallery.jpg 568 kb, 49 downloads since 2024-06-24 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

692

Lite mycket av ingenting just nu men en bild av bussen med registreringsskyltarna får det bli. I morgon bär det iväg till en av MHRF kontrollanter för försäkringsbesiktning. Ca 6 mil enkel väg så det blir ett litet mandomsprov om grejjorna fungerar
ICQ/aw

Post's attachments

2024-06-26 12.50.51.jpg, 285.43 kb, 1024 x 577
2024-06-26 12.50.51.jpg 285.43 kb, 49 downloads since 2024-06-26 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

693

Oj, vad det hänt sen jag kollade in. Kul att det gick bra på besiktningen.

Den bussningen jag talade om tidigare är den som startmotorns Axel vilar i i växellådan. På ”6V bilar” är det ju den man måste byta för att en 12V startmotor ska passa ved konvertering. Men den kan även ta slut. Var vanligt på T3orna att startmotorn verkade slut/trött då denna bussning var dålig.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

694 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-06-27 14:51:19)

Nu ville inte bussen göra jobbet, den fortsätter att sträta emot att börja sitt nya liv som buss igen. Motorn går tokvarm och vi misstänker ett läckage i vacuumslangar till bromsservon eller liknande. Den gick ca 1 mil innan den började gå som en påse nötter och jag vände hem, det blev bogsering sista biten tillbaka och ingen besiktning i dag och upp på biltransportsläpet igen. Den måste felsökas ordentligt.

Det var i allafall vackert där det tog stopp helt  ICQ/aj

Post's attachments

2024-06-27 10.23.49.jpg, 424.54 kb, 1024 x 577
2024-06-27 10.23.49.jpg 424.54 kb, 46 downloads since 2024-06-27 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

695

ICQ/bu hoppas resultatet av felsökning är billigt... ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

696 Senaste redigerad av Jan-Iver (2024-06-27 14:54:22)

michaelth skrev:

ICQ/bu hoppas resultatet av felsökning är billigt... ICQ/bn

Fördelen med min kompis Roland är att han är otroligt bra på att laga saker utan att det alltid kostar skjortan. Men då behöver jag färdas till hans garage med släp och det kostar ju en hel del på soppakontot  ICQ/at  ICQ/bk

Elbilen får inte dra så tungt....

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

697

Jag skrev såhär i en egen tråd;
[Hej, min motor i bussen är jättemysko. Den går fint när den är kall och slutar gå när den blir varm.
Det är en 2,0 l med dubbla originalförgasare.
Motorn är helrenoverad och genomgången. Jag har pluggat vacuumet till bromsservon vid insuget så det kan inte störa.
Jag har bytt tändspolen och det är ingen skillnad. Fördelaren är en genomgången och ska vara sjysst. Den får bensin. Vi har dock kopplat bort automatchoken.
Vad finns kvar att kolla? Jag är vilse...]

Nu är motorn genomgången fullständigt av Roland och mig ICQ/ab
Resultatet var lite som jag hade en känsla av men inte fick konstaterat på egen hand.
Allt gicks genom och ställdes in igen, ventilspel, tändfördelaren (som byttes till en bättre), tändföljd, brytarspetsar, tändstiften, förgasarna plockades isär och sattes ihop igen. Fel hittades i ena förgasaren så vi satte dit det andra paret jag hade från en donatormotor. Bränsletillförsel kollades då det var för lite i förgasarna.
Den gick fortfarande dåligt....
Jag hade tidigare föreslagit att blåsa tryckluft baklänges i bränsleslangen vilket till sist gjordes och mycket riktigt, där satt problemet. Förmodligen slaggat igen på insidan för efteråt forsade soppan ut i stället för att sippra ut. Efter det gick den finfint, sedan är det bara att hoppas eller ta hästjobbet och plocka ut all igen och rengöra tanken utanför bussen.... men det blir en annan historia....

ICQ/ad  ICQ/as  ICQ/aj

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

698

Den här delen var dålig i vänstra förgasaren, den satt på sidan med en kabel på, vet någon vad den gör och hur man hittar en ny som fungerar?

Post's attachments

2024-07-14 15.55.49.jpg, 180.05 kb, 577 x 1024
2024-07-14 15.55.49.jpg 180.05 kb, 47 downloads since 2024-07-15 

2024-07-14 15.55.55.jpg, 179.35 kb, 577 x 1024
2024-07-14 15.55.55.jpg 179.35 kb, 49 downloads since 2024-07-15 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

699

Hade ett sådant bränslefel på min stugskoter. Efter att blåst i bränsleledningen ploppade det till i tanken och allt funkade igen.  Har gått 20år sen och felet har inte kommit tillbaka. Du kanske bara blåste ren en hoptorkad sil så skiten kunde lägga sig på botten av tanken och visa sin tid.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

700

Jan-Iver skrev:

Den här delen var dålig i vänstra förgasaren, den satt på sidan med en kabel på, vet någon vad den gör och hur man hittar en ny som fungerar?

Här ser man hur man lagar en sådan ”Thermo cut-off valve” nr 5 i sprängskissen.

http://www.thesamba.com/vw/archives/man … it_2_3.php

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … Gifko0vGQg

http://www.thesamba.com/vw/archives/manuals/solex_34_pdsit_2_3/Solex_34_PDSIT_2_3_Carburetor_1.jpg

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
            1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss