1

Nu tycker jag att det är dags för mig att försöka få rätsida på vetenskapen om förgasare.

Jag vill veta allt ifrån hur man ställer in en förgasare, till val av munstycken, och hur man väljer storlek på förgasare till olika motorer.

Lägg till länkar till bra sidor att läsa om detta, videor, eller dokument. Gärna även grundläggande information. Kanske till och med någon som vill kasta upp några guider eller egna förklaringar. ICQ/ab

Vet att det finns många på detta forum som skulle dra nytta av en riktig grundlig förgasarkurs, och även många rävar som kanske vill dela med sig av denna utdöende kunskap ICQ/ad

2

Tycker denna funkar bra.

http://www.vw-resource.com/30PICT2.html

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

3

På Misabs hemsida finns lite info. De hade förr ett häfte kallat Weberhandboken som för en nybörjare är väldigt bra. I den finns även formler för att välja storlek på förgasare och halsring och de lär fungera men jag har aldrig begagnat mig av dem.
Annars finns rätt bra guider på nätet, de flesta hanterar IDA men en förgasare är en förgasare så principen är den samma.

I de flesta fall så väljs de förgasare man kommit över vilket i de flesta fall är lite stort men det går att få det att fungera förvånansvärt bra. På en moderat trimmad motor, säg 100-150 hk motor runt 2 liter så brukar en halsring strax under insugningsventilen fungera bra. Exempel; en 1835 med 044-toppar (40*35,5) och W110-kam fungerar ypperligt med 37 mm halsring i en 48IDA. Väljer man 36IDF så ska man nog gå ner på 34-32 för att få någon venturieffekt (gashastighetsökning) över halsringen. En all-out racemotor ska naturligtvis ha större halsringar.

För att förstå vad som orsakar vad i en förgasare så är det bara att veta följande.
Lågfartsmunstycket jobbar upp till 3000.
Huvudmunstycket jobbar från 3000
Luftmunstycket, som är ett korrigeringsmunstycke för att bromsa bränsletillförseln på högre varv, jobbar från 5000.

Prata vi IDA så finns även en korrigeringskrets på lågfarten och det sitter i hållaren för lågfartsmunstycket. I 11 fall av 10 så sitter det 120 lågfartshållare i de förgasare man kommer över och det fungerar oftast inget vidare. Jag har labbat med detta och på min  motor hamnade jag på 100.
Man märker att man har problem här genom att motorn inte går rent runt 2500-3000 och det är där man oftast ligger om man kör lagligt på svenska småvägar.

När det gäller emulusionsrör så är dess uppgift att styra soppamängden på olika varvtal mha luftmunstycket. Genom att variera storlek på hål, var hålen sitter, diameter ytter och inner på själva röret så styrs detta på ett förnämligt sätt men detta är en djungel.
Man brukar generellt säga att moderata motorer fungerar med F11 och mera race med F7 men även F2 har visat sig fungera bra här. F9 är ett vanligt rör men det brukar avrådas från. Jag har ingen egen erfarenhet av det röret.
Fyll på med frågor så ska vi se om jag kan röra till det mera.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Du vill ha frågor, jag har en 30 Pict - 1 på min 1500 standardmotor. Jag har tänkt montera ett öppet cromat luftfilter:   
http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 605a7b5758
En del tror att jag måste bestycka upp gasaren något pga. filtret, vad tror du?

5

Hasse 1 skrev:

Du vill ha frågor, jag har en 30 Pict - 1 på min 1500 standardmotor. Jag har tänkt montera ett öppet cromat luftfilter:   
http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 605a7b5758
En del tror att jag måste bestycka upp gasaren något pga. filtret, vad tror du?

Ett sådant filter ska inte sitta direkt på en originalförgasare utan på en 5 cm långt rör. Anledningen är att man ska ta hand om det som kallas för stand-off. Det är ett "moln" med emulsion (soppa/luft-blandningen) som motorn ska suga i sig. Detta är en stor anledning till att man ska ha trattar på sina förgasare. Det gäller alla förgasare.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Vill samla så mycket som möjligt i tråden. Så här en en länk till sidan Svwerker tippsade om.
mycket bra tipps  ICQ/ab

http://www.misab.se/fprincip.htm

7

Svwerker skrev:
Hasse 1 skrev:

Du vill ha frågor, jag har en 30 Pict - 1 på min 1500 standardmotor. Jag har tänkt montera ett öppet cromat luftfilter:   
http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 605a7b5758
En del tror att jag måste bestycka upp gasaren något pga. filtret, vad tror du?

Ett sådant filter ska inte sitta direkt på en originalförgasare utan på en 5 cm långt rör. Anledningen är att man ska ta hand om det som kallas för stand-off. Det är ett "moln" med emulsion (soppa/luft-blandningen) som motorn ska suga i sig. Detta är en stor anledning till att man ska ha trattar på sina förgasare. Det gäller alla förgasare.

Japp, jag håller fullständigt med dej Svwerker. Nu finns det ju inte riktigt plats att montera filter som man vill på bubblamotorerna om man inte bygger om halva karossen också  ICQ/ag
Jag har försökt hitta det med största diametern och jag ska montera det så högt det bara går hade jag tänkt men åter till frågan, ska jag behöva bestycka om gasaren? Är 1500-motorn så pass kinkig tror ni?

8

Alla folkamotorer är lite kinkiga, går de magert vill de gå varma. Får du upp filtret så tror jag inte att du ska behöva bestycka om men för säkerhets skull vad har du för färg på stiften? Jag vill ha dem rätt mörka.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Hasse 1 skrev:
Svwerker skrev:
Hasse 1 skrev:

Du vill ha frågor, jag har en 30 Pict - 1 på min 1500 standardmotor. Jag har tänkt montera ett öppet cromat luftfilter:   
http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 605a7b5758
En del tror att jag måste bestycka upp gasaren något pga. filtret, vad tror du?

Ett sådant filter ska inte sitta direkt på en originalförgasare utan på en 5 cm långt rör. Anledningen är att man ska ta hand om det som kallas för stand-off. Det är ett "moln" med emulsion (soppa/luft-blandningen) som motorn ska suga i sig. Detta är en stor anledning till att man ska ha trattar på sina förgasare. Det gäller alla förgasare.

Japp, jag håller fullständigt med dej Svwerker. Nu finns det ju inte riktigt plats att montera filter som man vill på bubblamotorerna om man inte bygger om halva karossen också  ICQ/ag
Jag har försökt hitta det med största diametern och jag ska montera det så högt det bara går hade jag tänkt men åter till frågan, ska jag behöva bestycka om gasaren? Är 1500-motorn så pass kinkig tror ni?

Min erfarenhet är att gå upp två steg i (typ 130till 132) H-munstycke om man använder ett uppet filter har man bytt avgasrör ett till två steg till på H-munstycket
mr-nicke tag en sväng till turbo maffian i din hem stad och fråga om du kan få låna eller hyra deras bredbandslamda så brukar det bli bra
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Ja nu har jag inte provstartat den här motorn än så jag vet ingenting om hur den har tänkt att gå  ICQ/af