På Misabs hemsida finns lite info. De hade förr ett häfte kallat Weberhandboken som för en nybörjare är väldigt bra. I den finns även formler för att välja storlek på förgasare och halsring och de lär fungera men jag har aldrig begagnat mig av dem.
Annars finns rätt bra guider på nätet, de flesta hanterar IDA men en förgasare är en förgasare så principen är den samma.
I de flesta fall så väljs de förgasare man kommit över vilket i de flesta fall är lite stort men det går att få det att fungera förvånansvärt bra. På en moderat trimmad motor, säg 100-150 hk motor runt 2 liter så brukar en halsring strax under insugningsventilen fungera bra. Exempel; en 1835 med 044-toppar (40*35,5) och W110-kam fungerar ypperligt med 37 mm halsring i en 48IDA. Väljer man 36IDF så ska man nog gå ner på 34-32 för att få någon venturieffekt (gashastighetsökning) över halsringen. En all-out racemotor ska naturligtvis ha större halsringar.
För att förstå vad som orsakar vad i en förgasare så är det bara att veta följande.
Lågfartsmunstycket jobbar upp till 3000.
Huvudmunstycket jobbar från 3000
Luftmunstycket, som är ett korrigeringsmunstycke för att bromsa bränsletillförseln på högre varv, jobbar från 5000.
Prata vi IDA så finns även en korrigeringskrets på lågfarten och det sitter i hållaren för lågfartsmunstycket. I 11 fall av 10 så sitter det 120 lågfartshållare i de förgasare man kommer över och det fungerar oftast inget vidare. Jag har labbat med detta och på min motor hamnade jag på 100.
Man märker att man har problem här genom att motorn inte går rent runt 2500-3000 och det är där man oftast ligger om man kör lagligt på svenska småvägar.
När det gäller emulusionsrör så är dess uppgift att styra soppamängden på olika varvtal mha luftmunstycket. Genom att variera storlek på hål, var hålen sitter, diameter ytter och inner på själva röret så styrs detta på ett förnämligt sätt men detta är en djungel.
Man brukar generellt säga att moderata motorer fungerar med F11 och mera race med F7 men även F2 har visat sig fungera bra här. F9 är ett vanligt rör men det brukar avrådas från. Jag har ingen egen erfarenhet av det röret.
Fyll på med frågor så ska vi se om jag kan röra till det mera. 
"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G