Jag tänkte som glad amatör ge mig på ett oljebyte på Bubblan men har stött på en sak jag inte räknat med. Det sitter ett rör svetsat (?) som gör att locket (korrekt term?) inte går att ta loss. Vad är detta? En värmare?
Hej! En motorvärmare är det. Du får ta lös den hela vägen ut. Den sitter nog fast i stötfångaren.
Hej! En motorvärmare är det. Du får ta lös den hela vägen ut. Den sitter nog fast i stötfångaren.
Tack, spännande!
Kan det vara så att värmaren ersätter det vanliga locket?
Röret försvinner upp i motorn, så det blir väl till att plocka lös plåtarna och se vart den tar vägen.
vw151 skrev:Hej! En motorvärmare är det. Du får ta lös den hela vägen ut. Den sitter nog fast i stötfångaren.
Tack, spännande!
Kan det vara så att värmaren ersätter det vanliga locket?
Röret försvinner upp i motorn, så det blir väl till att plocka lös plåtarna och se vart den tar vägen.
Ja den ersätter locket. Om den inte används är det bättre att skaffa ett lock och byta ut den.
Ali G
Den var inte så knepig att demontera!
Den var inte så knepig att demontera!
Du kan även såga av ledningen precis vid locket så slipper du köpa nytt lock.
Sigurd N skrev:Den var inte så knepig att demontera!
Aha, det visste jag inte!
Nu visade sig locket/värmaren vara rätt sunkig. Papperspackningen har gått i symbios med metallen och inuti värmeslingan så är det en rejält geggig massa. Så det blev ett nytt och fint lock!
19610101 skrev:Sigurd N skrev:Den var inte så knepig att demontera!
Aha, det visste jag inte!
Nu visade sig locket/värmaren vara rätt sunkig. Papperspackningen har gått i symbios med metallen och inuti värmeslingan så är det en rejält geggig massa. Så det blev ett nytt och fint lock!
Det blir så när föregående ägare bara öppnade botten pluggen
PS det skall sitta ett filter också så man har någon filtrering av oljan
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
ett nytt lock har oxå fördelen att var "rakt"/plant o inte deformerat
av tidigare hårdskruvande oljebytare. då är det lättare att få tätt mot vevhuset/tråget. riktigt rent, packning, sil, packning, lock o sen kupolmuttrar med nya kopparbrickor.
kör hårt o lycka till!
it would burn off both of your ears . . . "
Tack för support!
Det hela gick lysande och patienten är uppgraderad med nytt filter, nya kopparpackningar och ett nytt lock. Och inte är den inkontinent heller!
Till helgen blir det finåkning! 
roligt att höra, kul att det gick bra!
it would burn off both of your ears . . . "