1

Jag tänkte som glad amatör ge mig på ett oljebyte på Bubblan men har stött på en sak jag inte räknat med. Det sitter ett rör svetsat (?) som gör att locket (korrekt term?) inte går att ta loss. Vad är detta? En värmare?

Post's attachments

IMG_3152.jpeg, 655.6 kb, 840 x 665
IMG_3152.jpeg 655.6 kb, 71 downloads since 2024-05-01 

2

Hej! En motorvärmare är det. Du får ta lös den hela vägen ut. Den sitter nog fast i stötfångaren.

1303 LS-1974 1302-1972

3

vw151 skrev:

Hej! En motorvärmare är det. Du får ta lös den hela vägen ut. Den sitter nog fast i stötfångaren.

Tack, spännande!

Kan det vara så att värmaren ersätter det vanliga locket?

Röret försvinner upp i motorn, så det blir väl till att plocka lös plåtarna och se vart den tar vägen.

4

Sigurd N skrev:
vw151 skrev:

Hej! En motorvärmare är det. Du får ta lös den hela vägen ut. Den sitter nog fast i stötfångaren.

Tack, spännande!

Kan det vara så att värmaren ersätter det vanliga locket?

Röret försvinner upp i motorn, så det blir väl till att plocka lös plåtarna och se vart den tar vägen.

Ja den ersätter locket. Om den inte används är det bättre att skaffa ett lock och byta ut den.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Den var inte så knepig att demontera!

Post's attachments

IMG_3325.jpeg, 819.48 kb, 768 x 886
IMG_3325.jpeg 819.48 kb, 72 downloads since 2024-05-12 

6

Sigurd N skrev:

Den var inte så knepig att demontera!

Du kan även såga av ledningen precis vid locket så slipper du köpa nytt lock.

7

19610101 skrev:
Sigurd N skrev:

Den var inte så knepig att demontera!

Du kan även såga av ledningen precis vid locket så slipper du köpa nytt lock.

Aha, det visste jag inte!

Nu visade sig locket/värmaren vara rätt sunkig. Papperspackningen har gått i symbios med metallen och inuti värmeslingan så är det en rejält geggig massa. Så det blev ett nytt och fint lock!

Post's attachments

IMG_3323.jpeg, 425.39 kb, 1300 x 1305
IMG_3323.jpeg 425.39 kb, 61 downloads since 2024-05-12 

8

Sigurd N skrev:
19610101 skrev:
Sigurd N skrev:

Den var inte så knepig att demontera!

Du kan även såga av ledningen precis vid locket så slipper du köpa nytt lock.

Aha, det visste jag inte!

Nu visade sig locket/värmaren vara rätt sunkig. Papperspackningen har gått i symbios med metallen och inuti värmeslingan så är det en rejält geggig massa. Så det blev ett nytt och fint lock!

Det blir så när föregående ägare  bara öppnade botten pluggen
PS det skall sitta ett filter också  så man har någon filtrering av oljan

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

ett nytt lock har oxå fördelen att var "rakt"/plant o inte deformerat
av tidigare hårdskruvande oljebytare. då är det lättare att få tätt mot vevhuset/tråget. riktigt rent, packning, sil, packning, lock o sen kupolmuttrar med nya kopparbrickor.
kör hårt o lycka till!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

10

Tack för support!

Det hela gick lysande och patienten är uppgraderad med nytt filter, nya kopparpackningar och ett nytt lock. Och inte är den inkontinent heller!

Till helgen blir det finåkning!  ICQ/bs

11

roligt att höra, kul att det gick bra!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "