Alla förslag är bra!
Kolla först att den runda dosan till automatchoken är ansluten, den skall ha + från tändspolen, samma som avstängningsventilen/solenoiden.
Om den är ansluten lossar du litet på dom tre skruvarna som sitter runt denna dosa, på en ring som håller den i läge.
Med motorn igång så vrider du nu på dosan, medurs om jag minns rätt, tills dess att du ser, känner, hör att choken verkar.
Inuti denna dosa finns det en spiral som drar ihop sig när man kopplar på en spänning, det tar väl kanske 30 sekunder(?) innan den når sitt ändläge och har då påverkat chokespjället så det då är helt öppet.
Sedan en följdfråga, du har väl gjort iordning förgasaren, köpt en renoveringssats och bytt alla packningar och nålventilen, blåst muntyckena etc...?
För om nu tomgångsmunstycket är helt eller delvis igensatt (tro det eller ej) så får man ju ingen tomgång.
Och tomgången skall ju ställas med tomgångsskruven, inte med vajern eller stegskivan, men det vet du säkert redan. 
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."