1

hej!

har lite strul med min t2.a    med 1600dp med solex 34 pic3      den tappar tomgången när den blir varm och man måste stå och hålla gas vid rödjus m.m. för att den inte skall stanna.

någon som haft samma problem?       har förslag på vad det kan bero på?

mvh / Richard

2 Senaste redigerad av Sten vW (2024-04-22 12:13:23)

Låter som att din tomgång inte är rätt justerad, med kall motor bidrar el-choken till att tomgången höjs.
Justering av tomång skall ske med varm motor!
Choken kan även den behöva justeras så de två funktionerna samverkar bra.

Se http://vwfiv.se/rephandbok.htm

Kapitel 1 sida 8 (pdf 9)

samt även lite i kap 3...

/S

3

Annan bensin med mer sprit i....=behov av större h munstycke... ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4 Senaste redigerad av Björn J. (2024-04-22 14:58:36)

Alla förslag är bra!
Kolla först att den runda dosan till automatchoken är ansluten, den skall ha + från tändspolen, samma som avstängningsventilen/solenoiden.
Om den är ansluten lossar du litet på dom tre skruvarna som sitter runt denna dosa, på en ring som håller den i läge.
Med motorn igång så vrider du nu på dosan, medurs om jag minns rätt, tills dess att du ser, känner, hör att choken verkar.
Inuti denna dosa finns det en spiral som drar ihop sig när man kopplar på en spänning, det tar väl kanske 30 sekunder(?) innan den når sitt ändläge och har då påverkat chokespjället så det då är helt öppet.
Sedan en följdfråga, du har väl gjort iordning förgasaren, köpt en renoveringssats och bytt alla packningar och nålventilen, blåst muntyckena etc...?
För om nu tomgångsmunstycket är helt eller delvis igensatt (tro det eller ej) så får man ju ingen tomgång.
Och tomgången skall ju ställas med tomgångsskruven, inte med vajern eller stegskivan, men det vet du säkert redan. ICQ/ay

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Det första man skall titta på är tändstiften och deras Färg 
Vita så för det för lite bränsle  Svarta så får den förmycket bränsle
Bruna vill man ha 
När bilen besiktades  vad var Co är den under 2.5 % är det något fel för den får för lite bränsle
Som någon skrev vi har inga rena bränsle i dag  E10 (95) som har minst 10% då får maskin 3% för lite  E5 (98) 1.5% för lite bränsle
För kompensera till dagens bränsle behöver man byta munstycke till större  och man får räkna upp med dom % som står högre upp

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

tack för tipsen skall ta och pyssla lite så fort man blir frisk.     vill ju få den att gå bra siktar ju på att åka den ner till bugrun i år.

förgasaren är helt ny så bör inte finnas någon smuts / dåliga packningar i den.

mvh / richard

7

ricke skrev:

tack för tipsen skall ta och pyssla lite så fort man blir frisk.     vill ju få den att gå bra siktar ju på att åka den ner till bugrun i år.

förgasaren är helt ny så bör inte finnas någon smuts / dåliga packningar i den.

mvh / richard

Så bra, men tanken, den är kanske lika gammal som bilen?
Så sent som i den gångna helgen gick en av mina bilars motorer inte alls på tomgång, och knappt annars heller.
Först kom det inte fram något bränsle till pumpen, så jag blåste hela bränsleledningen bakvägen så att det bubblade i tanken. Då funkade det en stund.
Det visade sig vara en del bös i tanken, detta fastnade i den finmaskiga silen som sitter i tankens utgångshål.
Tanken togs ur bilen och gjordes ren invändigt... så gott det gick. Silen togs bort.
Istället monterade jag ett engångs bränslefilter bak i motorrummet, innan bränslepumpen, jag vet att det inte är optimalt men vad gör man..?
Slang, ledning och bränslefilter klammas fast så långt bort från motorn och ff.a fördelaren som möjligt.
Nu fastnar eventuellt skräp från tanken i detta bränslefilter som är lättare att byta ut än det är att dränera, plocka ur och rengöra tanken.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."