Sju strykningar blev det totalt.
Tog fram Dremeln och autosol och polerade ekrarna.
Baksidan kvarstår att polera.
Jag borrade upp de tre håien i ratten i dag. Var lite nervös inför detta då de behövdes borras till 6 mm och lite snett för att få de nya hålen på rätt ställe.
Det gick iallafall bra så jag kunde provmontera allt.
Ser bra ut tycker jag
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
I dag monterades ratten i bilen.
Blev riktigt snyggt tycker jag, så nu är rattprojektet klart
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Blev riktigt snyggt det där. Nu får du lägga på ny egen nötning på den.
Ja men nu börjar det bli lite vår och jag har påsklov, så upp med bilen på pallbockarna.
Bytte de bakre bromsslangarna som jag inte orkade byta sist jag höll på med bromsarna.
Invigde min undertrycksavluftare och den verkar ju fungera.
Det jobbigaste är ju att fylla på då behållaren sitter på hbc.
Men jag köpte en plastfaska med slanganslutning i korken och 1m slang vilket gjorde det hela smidigt.
Fortsätter med bromsarna och lite motorservice i morgon.
Ja snart är det vår
Nu har jag fått hem ett par färgkodade bakstötdämpare
Ska beställa framdämpare också men de var mycket dyrare så jag avvaktar lite.
Någon som har koll på lämplig inställning för lite lagom sportig körning?
Hallå!
Jag har byggt ett förråd hela sommaren så bubblan har fått vänta. Men idag var det dags för ett ryck.
Framstötdämpare har också inhandlats så idag har jag bytt runt om. Koni 1350 bak och 1349 fram.
Då jag cup stag bak så trodde jag att det skulle bli lite bökigt, men det gick bra.
Då jag har sänkspindlar och sänksatserna på högsta så plockade jag bort castershimsen. Blev inga bilder fram dock.
Blev tvungen att justera styrsnäckan på framvagnsstommen då det blev fel vinkel när jag tog bort shimsen.
Skrapade en del när jag vred på ratten.
Tog en provtur och jag tycker att den blev mycket stadigare med mindre krängning i kurvorna. Gropar och ojämnheter åts upp på ett mycket bättre sätt än av minna gamla. Ställde in alla på 1,5 av 5 steg.
Nu börjar det bli vår och då brukar mitt mek sug komma igång.
Då jag har haft svårt att få till förgasarinställningarna så ska jag prova med större halsringar.
Jag tror att jag har tillräcklig gashastighet för att gå upp från 28 till 32. Milt portade orginaltoppar och originalstorlek på ventiler.
Beställde nya halsringar som kom förra veckan.
Började idag och hann med att rengöra och bestycka om den ena. Börjar med 55lf 130hf och 180 luft så får jag något att börja med. Hade tänkt ha 52 på lågfarten men det hade jag inga.
Snart långhelg så då fortsätter jag.
Du droppade tidigare i min tråd ( https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 28&p=2 inlägg 30) att du hade erfarenhet av Alfa IDF 36:or.
Jag antar att det inte är ALFA IDF denna gång, de skulle inte fungera med den övre kork packning du har på bild, packningarna hade behövt hål för lågfarts luft, se min tråd inlägg 28....
S/ orolig Hönsmamma
Du droppade tidigare i min tråd ( https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 28&p=2 inlägg 30) att du hade erfarenhet av Alfa IDF 36:or.
Jag antar att det inte är ALFA IDF denna gång, de skulle inte fungera med den övre kork packning du har på bild, packningarna hade behövt hål för lågfarts luft, se min tråd inlägg 28....
S/ orolig Hönsmamma
Det är bra att du håller ordning på mig!
Nä det är inte Alfa webrar. Jag har ett par 36:or men använde aldrig dem. Har för mig att lågfartarna sitter på annat ställe där men jag ska kolla så att inte packningarna ställer till det. Jag köpte nya spanska Weber 40idf istället.
Det är ju två små hål i locket som jag får kolla så att de inte är blockerade
G/ förvirrad hönhjärna
Det ser ut som att det är lungt. De två hålen på locket får luft under packningen.
Kanske klipper bort lite på papperspackningen vid dessa för att öka andnings öppningen.
G/
Så bra, kycklingmamman i mig är nu lugnare!
/S
Så bra, kycklingmamman i mig är nu lugnare!
/S
Bra! Det är viktigt inför påsk
Tack för omtanken! Det är mycket att hålla rätt på med dessa rackare.
Jag provade med 50 på lågfarten vilket blev lite snålt, men jag har beställt 52 och 53 som jag ska prova när de kommer.
Har idag börjat kopiera MrIckas mätjigg för att justera toe in som ändrades när jag plockade bort caster shimsen. Kom väl halvvägs så jag får fortsätta nästa gång.
Idag blev det fortsättning på framvagnsinställningen.
Jag hade 11mm toe in och justerade till 2mm. Men när jag hade dragit låsmuttrarna och ställt ned bilen hade jag 4 mm toe out
Jag justerade med framdäcken på klossar. Borde kanske pallat upp bak så att den stod i våg?
Tydligen ändrades inställningarna.
Trist då det var mycket jobb i mitt trånga garage.
Ja jag ska rensa och göra om i garaget i sommar precis som jag tänkt varje år. Det är bara så mycket som ska göras på våra korta svenska sommrar.
Jag får se om jag orkar göra ett nytt försök innan lördag men det går väl att köra till Gärdet med lite toe out? Ser ju ut att bli kanon väder på lördag.
Jag gjorde ett stort skjutmått av två dimensioner av fyrkantsrör. På ena sidan sitter det en bultskalle som läggs an mot fälgen. På andra sidan är ett hål borrat där jag sticker in ett skjutmått. jag mäter in samma höjd på fälgen och mäter först bakom framaxeln och rulla sen fram och mäter igen.Då skall måttet vara 2mm större på skjutmåttet. Har funkat i 35år.
Jag gjorde ett stort skjutmått av två dimensioner av fyrkantsrör. På ena sidan sitter det en bultskalle som läggs an mot fälgen. På andra sidan är ett hål borrat där jag sticker in ett skjutmått. jag mäter in samma höjd på fälgen och mäter först bakom framaxeln och rulla sen fram och mäter igen.Då skall måttet vara 2mm större på skjutmåttet. Har funkat i 35år.
Hur många skjutmått behöver du, Hans?
Jag gjorde ett stort skjutmått av två dimensioner av fyrkantsrör. På ena sidan sitter det en bultskalle som läggs an mot fälgen. På andra sidan är ett hål borrat där jag sticker in ett skjutmått. jag mäter in samma höjd på fälgen och mäter först bakom framaxeln och rulla sen fram och mäter igen.Då skall måttet vara 2mm större på skjutmåttet. Har funkat i 35år.
Låter som en bra idé. Om man tar lte hjälp med att hålla i den ena änden medan man mäter.