Fidde skrev:Lite info om motorn vore trevlig...
Detta motor bygge började med ett byte med Hasse Landelius. Han fick min Hermes med Victoria påhäng och lite stålars mot att han arborrade och gjorde i ordning ett shortblock. Detta är nog fem år sedan. Innehållande orginalvev ballanserad med svänghjul och Kennedy steg ett tryckplatta. Renoverade och viktade orginalstakar och en Engle W125 kam. Blocket togs upp för 90,5 cyllar.
När shortblocket var klart fick det vila i garderoben i lägenheten vi bodde i då.
Delar köptes när tillfälle kom tex här på forumet och plånboken tillät
När jag köpt en Mahle cylindersats och fått tag på ett sprickfria orginaltoppar så fick Hasse sätta ihop ett longblock. Det var nog för två år sedan typ.
Ett husköp gjordes och jag fick äntligen ett eget garage så det blev lite renovering och annat som prioriterat.
Men åter till motorn. Orginal stötstänger och uppshimsade hårda fjädrar med JPM alu retainers samt orginal storlek på ventiler som fick vinklarna fixade. Hasse fixade till portarna men höll ned storleken för bra gashastighet. Vippor och ställ är orginal.
Insug tror jag är CBs ,IDF china 40or köptes på ebay. CB gasreglage och filter.
Blocket fixat för fullflöde och externt filer.
Tändning 123Ignition fördelare inställd på 009 kurva och Pertronix spole.
Avgas är ett Scat 1 1/2" alu coatat som jag beställde hem från USA. Dämpare blir bugpack dual quiet pack.
Recptet är Hasses då jag litar på hans kunskap och ville ha en rolig men körbar gatmotor på minst hundra häst.
Bubbla -62