1

Hej alla vw vänner

Nu kommer fler frågor hoppas ni inte blir less på mig.

Men en undran om jag ska köpa en ny förgasare vilket märke ska jag köpa blir nog en 31 pict eller 34 pict

Hört empi är dåliga men vad finns det för andra märken som funkar bra.

Vw 1300 1966

2

Jag vill inte bedöma vilka eftermarknadsförgasare som är bättre eller sämre. Däremot ska du känna till att det olika delning på pinnskruvarna på en 31 PICT resp. en 34. 34 PICT passar bara på dubbelportinsug till 1600-motorer. 28, 30 samt 31 (PCI, PICT mm.) har samma håldelning. 34 har en annan.
Det är också viktigt (viktigt!) att du har matchande fördelare till den förgasare du väljer. En 31 PICT kan i nödfall använda samma fördelare som en 34. Du ska inte köra en 31 PICT tillsammans med en fördelare som ursprungligen suttit tillsammans med en 30. Det är helt olika typ av vacuumsignal. 31 och 34 är avsedda för fördelare med både centrifugal- samt vacuumförställning av tändningen. 30 PICT jobbar med fördelare som enbart har vacuumreglerad tändningsförställning.
Jo, visst kommer bilen starta och gå. Många kör runt med vacuumdosor som är trasiga och märker inget. Då byter de kondensatorn så blir allt så mycket bättre ICQ/ag

3

Hej

Jo känner till håldelningen men inte vad som ska vilken fördelare till vilken förgasare.

Finns det köpa nya som passar

Vw 1300 1966

4

malle03 skrev:

Hej

Jo känner till håldelningen men inte vad som ska vilken fördelare till vilken förgasare.

Det med förgasare   
till 99% är det bara att byta nålventil i dom sen se till att soppa pumpen är rätt justerad för rätt soppa tryck (där är det många som missar)
Då droppar det soppa och det läcker vid axelen o rinner vid sidan
Samma sak med man stirrar sig blind på spjällets storlek  inte  den viktigaste saken
Det är alltid halsringens storlek som begränsar hur mycket luft man får in i motorn  en 34 har 26 mm halsring  en 31 har 25.5 mm en 30  har 24 mm
Sen har vi den biten med fördelare som är kompis med förgasaren  för att det skall gå riktigt bra   slut nr på dom som är kompisar till 34 205AL och 205Aj det är samma fördelare till 31an
Det med eftermarknas fördelare med rätt tändkurvor så vet jag tyå ena är 123 ing med fasta tändlägen och CSP egna fördelare Dessa är vakuum fördelare
Man kan alltid få saker att fungera men det brukar vara en massa arbete gärna i fördelar provbänken
Då brukar man ha att göra o man kan bli gråhårig 
Skulle man ha en MSD fördelare ja dom får man jobba med också
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:
malle03 skrev:

Hej

Det med förgasare   
till 99% är det bara att byta nålventil i dom sen se till att soppa pumpen är rätt justerad för rätt soppa tryck (där är det många som missar)
Då droppar det soppa och det läcker vid axelen o rinner vid sidan
Samma sak med man stirrar sig blind på spjällets storlek  inte  den viktigaste saken
Det är alltid halsringens storlek som begränsar hur mycket luft man får in i motorn  en 34 har 26 mm halsring  en 31 har 25.5 mm en 30  har 24 mm
Sen har vi den biten med fördelare som är kompis med förgasaren  för att det skall gå riktigt bra   slut nr på dom som är kompisar till 34 205AL och 205Aj det är samma fördelare till 31an
Det med eftermarknas fördelare med rätt tändkurvor så vet jag tyå ena är 123 ing med fasta tändlägen och CSP egna fördelare Dessa är vakuum fördelare
Man kan alltid få saker att fungera men det brukar vara en massa arbete gärna i fördelar provbänken
Då brukar man ha att göra o man kan bli gråhårig 
Skulle man ha en MSD fördelare ja dom får man jobba med också
/// Micke

Tack infon nyttig läsning då ska jag kolla vad jag har för fördelare.
Är det misab att beställa ny nålventil

Vw 1300 1966

6

https://vwcustomspeed.com/produkt/Repsa … 4-PICT-123

Här får du både nålventil och alla packningar du kan behöva. Antagligen är membranet till din accelerationspump torrt och dåligt efter många år. Som Micke påpekar behöver du kolla så att du inte har för högt bränsletryck.
Du bör också kontrollera vaccumdosan på din fördelare. Ta bort locket och sug i änden av vaccumröret/slangen. Då ska brytarna och den platta de sitter monterade på vrida sig i förhållande till fördelarhuset. Om de gör de, och om de blir kvar när du täpper till slangändan med tungspetsen så har du med största sannolikhet en hel vaccumdosa. Om de inte rör sig, eller om de vill vrida sig tillbaka när du slutar suga, så behöver du en ny vaccumdosa. Beroende på årsmodell kan det vara lite svårt att hitta nya.

Det är inte så stor skillnad på en 31 resp. 34 på en originalmotor i praktiken. Jag kör själv med en 31PICT på en 1600-motor, och märker i ärlighetens namn ingen nämnvärd skillnad jämfört med en 34PICT. Jag skulle nästan säga att bottenvridet till och med är en smula bättre med en 31. Om du har portade toppar och en något vassare kam skulle det nog märkas, men i så fall skulle andra (dubbla) förgasare nog bli aktuellt.

Just my 2 cents...

7

Jean Passepartout skrev:

https://vwcustomspeed.com/produkt/Repsa … 4-PICT-123

Här får du både nålventil och alla packningar du kan behöva. Antagligen är membranet till din accelerationspump torrt och dåligt efter många år. Som Micke påpekar behöver du kolla så att du inte har för högt bränsletryck.
Du bör också kontrollera vaccumdosan på din fördelare. Ta bort locket och sug i änden av vaccumröret/slangen. Då ska brytarna och den platta de sitter monterade på vrida sig i förhållande till fördelarhuset. Om de gör de, och om de blir kvar när du täpper till slangändan med tungspetsen så har du med största sannolikhet en hel vaccumdosa. Om de inte rör sig, eller om de vill vrida sig tillbaka när du slutar suga, så behöver du en ny vaccumdosa. Beroende på årsmodell kan det vara lite svårt att hitta nya.

Det är inte så stor skillnad på en 31 resp. 34 på en originalmotor i praktiken. Jag kör själv med en 31PICT på en 1600-motor, och märker i ärlighetens namn ingen nämnvärd skillnad jämfört med en 34PICT. Jag skulle nästan säga att bottenvridet till och med är en smula bättre med en 31. Om du har portade toppar och en något vassare kam skulle det nog märkas, men i så fall skulle andra (dubbla) förgasare nog bli aktuellt.

Just my 2 cents...

Tack för länken.

Får kolla min fördelare och bränsletrycket så det är ok ändå

Vw 1300 1966