Inte billigt med Porsche
Men kan tänka mig att efter dom första metrarna på gata så är den kosingen bortglömd 
O värre blir det...Motorbyggaren Pukema Engineering har hela tiden försökt få mig övertalad att övergå till ett spjällhus med enkelt elektriskt gasspjäll och el gaspedal. Han menar att bilen blir väldigt svårkörd med PMO50:orna med den långa gaswiren jag nu måste ha från kupen bakåt. Porsche hade ju ett gasstag i form av ett stag original men det blir väldigt svårt att få till för mig.
Ska tydligen vara så att det blir mycket lättare att proportionera gasen med elpedal. Då går ju inte PMO sprutet att konvertera till el hur man än vill. Så nu skippar jag mina kära PMO50:or för ett Porsche GT3 RS sprut o insug istället för körbarhetens skull. Utseendet och kanske ljudet blir ju lidande men samtidigt låter ju inte en GT3:a illa heller
. Men det där härliga insugsljudet a´la Porsche 917 försvinner nog...
Men man måste ju lita på experterna. Man vill ju inte tappa kontrollen på banan i 170 knyck..Så nu blir det tyvärr lite Singerstuk på utseendet men troligtvis ännu mera vrid på låga varv som plåster på såren. Borde få GT3 grejorna nästa vecka så får se då..https://adaptmotorsport.com/products/classic-porsche-911-gt3-manifold-electronic-throttle-conversion-kit
Jag är imponerad av Hebsters plåtkunskaper men min plåtis är inte så pjåkig heller..



http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ojojoj

Snyggt! 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
En liten update..Blev ingen Ringenresa i Maj som det var tänkt
. Smällar man får ta när det börjar bli extremt..Nu går motorn som den ska men bilen e fortfarande uppe hos Pukema Engineering. Ska försöka hitta tid o hämta hem den de närmaste veckorna. Men e ju långtifrån race-ready.När jag får hem den måste jag göra kanaler alternativt flytta oljekylaren. Det blir varmt i topparna med 12.8 i kompression och de behöver all kylning de kan få. Kan bli tvungen att införskaffa en stor och tjock RSR kylare,men vi får se. Sen måste jag bygga en box för insugsluften som kommer att tas via det gamla tanklocket. Vill inte förstöra bilens originalutseende så det blir o tänka till ordentligt. Luftkanalen i taket med insläpp ovan framrutorna kommer oxå att användas för att motorn ska få så mycket frisk luft som möjligt. Men låter ju lovande att det nya insuget inte påverkat effekten alls utan istäälet gett mera vrid genom hela registret. Som gurun Pukema uttryckte saken,"Svarar på gasen som en motorsåg"...
Men mycket återstår och framför allt behöver bilen köras både på gata och bana innan den lilla trippen på 4000 km till Nürburgring och tillbaka. Vädret där nere har ju varit uselt så tur i oturen att inte resan blev av nu.
Vi siktar på Augusti då hoppeligen allt ska sitta. Fick iaf aluluckan från lack i veckan..väger nu 3400g..
Tja utsortering är ju viktig!!!! är ju ingen standardbil längre.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
411 2024-06-15 14:51:52 Senaste redigerad av Nikke911 (2024-06-15 14:56:52)
Fick äntligen hem Leichtbau från Pukema Engineering igår. SAATAN!! vilken motor!! Rapp så in i H..ete.. Vet inte hur jag ska få in videon hit bara..
Grymt!!
Nu vill man ju se... Höra!
Ladda upp filmen på Youtube eller här om du inte har nå google konto https://streamable.com/ och klistra sedan in länken här
Själv så spricker man ju av nyfikenhet, vad händer?
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Ja har på omvägar fått en filmsnutt
hoppas de är ok att jag lägger upp den här
Nice! 
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg
meer !!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tja..Leichtbau hade stått en längre tid där så rykte lite mer än vanligt. Gick nog bort sen. Kört några gånger o kan bara säga att det blev mycket vildare än väntat!! Håller nu på och jobbar med kylningen till olika delar av motorrummet. Gjorde en egen box för själva luftintaget till insuget som är frånskilt från resten av motorrummet. Nu förlänger jag friskluftskanalen i taket så att motorfläkten ska få mera friskluft framifrån. Sen återstår att montera en RSR oljekylare längst fram bakom stötfångaren och dra olje ledningar till motorn. Kylaren ryms perfekt in i mitten av stötfångaren och en tunnel ska byggas bakom för att få fri genomströmning av luften. Blir tyvärr tvungen att kapa ett snyggt hål mitt i stötfångaren som sedan täcks med ett galler som målas samma vita nyans som resten för att synas så lite som möjligt. Men bilen är fullt körbar som den är nu men topparna går lite varma.
Har du funderat kring att mappa för E85, det kan sänka temperaturen i topparna.
Hur löser du det med oljepump till RSR oljekylaren och termostat för att reglera oljetemperatur?
Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.
Oljepumpen är en sprillans ny GT3 pump som klarar av det mesta(allt) och vet inte ännu om det överhuvudtaget blir nån termostat. Har några originaltermostater liggande om det skulle behövas. E85 funkar dåligt på boxermotorer,blir att byta oljan väldigt ofta för E85 blandar sig med oljan.
Rensade lite i luftkanalen i taket som nu får fungera som extra luft till motorn. En förlängd kanal i 0.7mm alu ska föra kall luft till motorrummet. Ny matta fick oxå fixas när den gamla inte passade med nya Nissan GTR!! pedalen. Leichtbau väger nu som färdig snäppet under 1050 kg(1047kg),så kommer o hamna under 1100 kg med full tank 
Glömde bilderna..
Lite nostalgi med gamla versionen på Leichtbau. Här ännu med gamla framvagnen och gamla motorn. Gick hyfsat den med
https://www.youtube.com/watch?v=qLuCksX5B9M
Nu sitter då luftkanalen till motorrummet där. Var ju lite knepigt att ta sig runt störtbågen,men det löste sig.Blåser på ganska duktigt även vid lägre hastigheter.
