Efter flera års letande har jag funnit några 181:or som jag skall åka runt och titta på. Både i närområdet och annorstädes.
När dom är kamoflagmålade är dom ju så himla svåra att finna
Men är dom alltid reggade som lätt lastbil i Tyskland, Nederländerna och Belgien? Ja samt dom få som finns i vårt land, är dom också lastbilsreggade? Jag läste om Bingo Rimérs 181 som hade baksätet fastsvetsat i nedfällt läge, då den var lastbilsreggad och bara godkänd för förare plus en passagerare.
Det kanske är en fördel med en lastbilsregistrering ekonomiskt med skatt och försäkring?
Var det bara dom militära versionerna som hade reduktionsaxlar?
Jag har hört olika uppgifter på att vårt svenska försvar köpte eller lånade x antal 181 för att testa, om det var på eget initiativ eller om Svenska Volkswagen låg på? Jag har ibland hört att det skulle vara tre bilar, varav en hamnade på museum, och numera är såld via bilaktionsfirma till privatperson. Men jag har även hört att det skulle röra sig om fler bilar. Någon som vet? Försvaret valde ju något fyrhjulsdrivet som tillverkades på Hisingen…. För där ligger det väl nån bilfabrik… har jag hört.
Sedan kan man ju spekulera i vad en 181a skulle heta om den ingick i det svensk försvaret… Lrapatgb… lätt radiopartrull terrängpersonbil…