1

Efter flera års letande har jag funnit några 181:or som jag skall åka runt och titta på. Både i närområdet  och annorstädes.
När dom är kamoflagmålade är dom ju så himla svåra att finna ICQ/bq

Men är dom alltid reggade som lätt lastbil i Tyskland, Nederländerna och Belgien? Ja samt dom få som finns i vårt land, är dom också lastbilsreggade?  Jag läste om Bingo Rimérs 181 som hade baksätet fastsvetsat i nedfällt läge, då den var lastbilsreggad och bara godkänd för förare plus en passagerare.

Det kanske är en fördel med en lastbilsregistrering ekonomiskt med skatt och försäkring?

Var det bara dom militära versionerna som hade reduktionsaxlar?

Jag har hört olika uppgifter på att vårt svenska försvar köpte eller lånade x antal 181 för att testa, om det var på eget initiativ eller om Svenska Volkswagen låg på? Jag har ibland hört att det skulle vara tre bilar, varav en hamnade på museum, och numera är såld via bilaktionsfirma till privatperson. Men jag har även hört att det skulle röra sig om fler bilar. Någon som vet? Försvaret valde ju något fyrhjulsdrivet som tillverkades på Hisingen…. För där ligger det väl nån bilfabrik… har jag hört.

Sedan kan man ju spekulera i vad en 181a skulle heta om den ingick i det svensk försvaret… Lrapatgb… lätt radiopartrull terrängpersonbil…

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

2

Om jag inte minns fel är det bilar tillverkade fram till våren 1973 (mars-april?) som har reduktionsväxlar. Bilar tillverkade efter detta har samtliga IRS. Dessa bilar har (ska ha) särskilda drivknutar som medger lite större rörelse än vanliga typ 1/3. Växellådorna är i princip samma som typ 1. Det skiljer i utväxling mellan bilar för tyska marknaden (och Nato) resp. USA samt bilar för civilt bruk i Europa.

Värdelöst vetande: Bromstrummorna till 181 med reduktionsväxlar är (nästan) samma som typ 2 tidigt sextiotal. Dock är hålen för hjulskruvarna M14, och inte M12 som på tidiga transporter.

Så håller det på med delar till 181... En massa vanliga typ 1, en hel del typ 2 och 3 anpassade till 181. Spännande reservdelsvärld! Golvhalvorna är vanliga Ghia typ 1, t ex.

Jag misstänker att Mr. Fogg på detta forum, som själv ägt sådana vagnar, sitter på en hel del vetande.

3

Bromstrummorna breddar spårvidden oxå, minns inte hur mkt dock!

4

Tack för svaren!
Men det där med att lastbilsreggningen? Någon som vet någonting om det?

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."