26

PPRMicke skrev:

Lite kam info på en standar kam   Insug  BTDC 7,3grader ABDC 37G avgas  BTDC 44,30g ABDC 4g
Lyft med 1:1 vippor 8,36mm L Med 1:25 9.5mm  L Med 1:40 10,64mm
Bengt H  Jag snackade med janne Elleman-Jacobsen här i gbg
Han var hemlig som den om sina kamaxlar och flinade  och sa dom brukar vara vassa som fan  ICQ/ab
Jag får åka ned en fredag kväll med en påse öl så brukar det komma fram info om sådant
/// Micke

Tack för infon Micke, så Elleman-Jacobsen höll på med VW också, han är ju annars mest känd som Volvo trimmare.

27

Jag funderar på att köra min blivande motor med Custom & speed parts Merge system 3-110 + turbodämpare 3-111-2. Är det någon nackdel att ha grövre rör än nödvändigt?
//Anders

28

andsta skrev:

Jag funderar på att köra min blivande motor med Custom & speed parts Merge system 3-110 + turbodämpare 3-111-2. Är det någon nackdel att ha grövre rör än nödvändigt?
//Anders

Ja den kan bli tråkig på låga varv  Default/hmm
man brukar använda uttycket hur tjockare rör högre varv om du ska varva 8000rpm ska det vara kort och tjockt  ICQ/ab
1.1/2 upp till 1776cc
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

29

Perfa. Då räcker 1 1/2".
Hur bör deckhöjden vara  tycker du?
//Anders

30

Jag brukar lägga deckhöjden mellan 1-1,2mm
Du måste mäta volymen i förbränings rummet så du vet vilken komp du skall ha
Jag brukar lägga den på mellan 8.5/1 -9,2/1 på en gatmotor så man kan köra med  95oktan
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

31

CB anger topparna till 55cc. De är nya 044or i kartong dvs inte planade eller upptagna (85,5 std).
//Anders

32

PPRMicke skrev:

Jag brukar lägga den på mellan 8.5/1 -9,2/1 på en gatmotor så man kan köra med  95oktan
/// Micke

Läser man Smokey Yunik så ska man inte gå över 1mm i deckhöjd. Jag skulle sikta på 0,9.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

33

Jag har aldrig hört förr att Smokey byggde VW-motorer,men det kan han ju gjort utan att jag vet det. ICQ/ab

34

Svwerker skrev:
PPRMicke skrev:

/// Micke

Läser man Smokey Yunik så ska man inte gå över 1mm i deckhöjd. Jag skulle sikta på 0,9.

plus topplocks packning  ICQ/ab
Vi fuskade på volvomotorena och la upp kolven 1mm över deck kant
// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

35

andsta skrev:

CB anger topparna till 55cc. De är nya 044or i kartong dvs inte planade eller upptagna (85,5 std).
//Anders

Om du kollar riktigt noga på förbränningsrumen så är de olika i form h kontra v på 044orna
Jag råder dig att kolla upp volymen på alla förbränningsrumen  för bästa resultat
lite fakta kolv 88mm slag 69 vändkantshöjd 1,1mm förbränninsrum 55cc =7.8 i komp
                      90,5                                                                                      = 8,2 i komp

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

36

stickan skrev:

Jag har aldrig hört förr att Smokey byggde VW-motorer,men det kan han ju gjort utan att jag vet det. ICQ/ab

Det är inga andra regler när det gäller effektuttag på en folkamotor än på någon annan ottomotor. Same shit different name.
Jag har sett flera motorer som är byggda med 0,9 mm och de har inte haft några problem. Det där att det "ska vara" 1,6 mm för att annars tar kolvarna i toppen är bara en myt. Det kommer att se ut som om de gjort det för de blir inte sotiga men det är för att squishen fungerar och skjuter blandningen till det ställe den gör nytta, nära tändstiftet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

37

Hur blev det med denna motor?

Jag filar på ett bygge med liknande prylar så är intresserad av hur de funkade

38

Det fick bli Landelius som tillslut satte ihop den. Går kalasbra!! Weber-snark är underbar sång.
//Anders