1

Recept:
Vev 69mm 8-stiftad , 88mm cylindrar , Org. kam , 1:25-1 vippor , CB 044 toppar 40x35,5 single hi rev springs , 2X IDF 36 (32 halsringar) , std bensinpump , 009 förd.

Önskar åsikter / förslag om receptet. Allt detta har jag redan på hyllan samt en W-120 kam ifall att......
Gärna om någon har bestycknings förlsag med.
Tack på förhand. /Anders

2

Jag hade också planer på 88mm slipin-cylindrar men de är väldigt tunna i godset så jag struntar i dem. Jag tittade på ett par 87:or på Bugrun Classig och jag tyckte till och med att de såg tunna ut i godset. Nu blir det original 85,5 men med 76-vev istället.

Alte Liebe rostet nicht!

3

motviktsvev eller orginalvev?

4

Orginal vev. Ska inte köra race med den.

5

Själv hade jag inte dragit en orginalvev över 4000 varv. Allt annat i din mix är betydligt mer varvvilliga än så.

6

Lurv skrev:

Själv hade jag inte dragit en orginalvev över 4000 varv. Allt annat i din mix är betydligt mer varvvilliga än så.

Originalveven stoppar lätt för 8000 v/m.

7

??? du kan varva den hur mycket du vill men den är inte balanserad för dom varvtalen (med den nogranheten). Går ju att fixa...

8

Single hi rev springs skulle jag lagt på hyllan. Det satt sådan i mina 041 toppar men jag bytte till dubbla fjädrar.
Jag har en W120 i den motorn, jag tycker att det är en bra gat kam.

9

Little Leroy byggd av SOB har originalvev och JPM's Mousemotor 1603 193 hk har originalvev. Två exempel på att man visst kan varva en originalvev om man vet vad man gör.
Alla Formel-V går med originalvevar och de körs rätt hårt men det fungerar.

Jag tror, detta är mina teorier, att om man inte drar motorn över sitt designade toppvarv, map induktionssystem osv, så är det inget större problem. Jag har själv dödat block men det har alltid varit originalmotorer som varvats tills de princip slutat varva.

andsta;
Jag hade gått på en större kam. Med 044 och originalkam kommer du inte upp i varvtal så att du får något gynnsamt flöde i kanalen innan kammen gjort sitt i så pass liten motor. En W120 och skippade 1,25-vippor skulle jag valt och som Fidde dubbla fjädrar eller alternativt alustötstänger av bra kvalité.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Hade tänkt ett Merge system till detta. Har även Cr moly okapade stötstänger liggande som jag tänkte använda. Vad menar du med dubbla fjädrar alt. alu stänger? Anledningen till att jag tänkte på orginal kam är IDF 36 orna. Jag har som sagt tänkt att i största möjliga mån använda det jag redan har på hyllan. Jag har ingen målsättning att varva 5000+. Den ska somsagt vara brukbar som åkbil , inte för race.
Vad tycker ni?

11

Svwerker skrev:

Little Leroy byggd av SOB har originalvev och JPM's Mousemotor 1603 193 hk har originalvev. Två exempel på att man visst kan varva en originalvev om man vet vad man gör.
Alla Formel-V går med originalvevar och de körs rätt hårt men det fungerar.

Jag tror, detta är mina teorier, att om man inte drar motorn över sitt designade toppvarv, map induktionssystem osv, så är det inget större problem. Jag har själv dödat block men det har alltid varit originalmotorer som varvats tills de princip slutat varva.

..därav min sista komentar "går ju att fixa" balanserar man om den så är den minst lika bra som vilken annan vev.

12

andsta skrev:

Hade tänkt ett Merge system till detta. Har även Cr moly okapade stötstänger liggande som jag tänkte använda. Vad menar du med dubbla fjädrar alt. alu stänger? Anledningen till att jag tänkte på orginal kam är IDF 36 orna. Jag har som sagt tänkt att i största möjliga mån använda det jag redan har på hyllan. Jag har ingen målsättning att varva 5000+. Den ska somsagt vara brukbar som åkbil , inte för race.
Vad tycker ni?

Hej
Om du skall ha 88mm kolvar bör du tänka på att ha MYCKET kylning på en gatmotor så du slipper att cyllana blir ovala
Om du har mycket otur så kan dom spricka i foten pågrund av att dom är super tunna i väggarna
Om du lägger några tusingar på en 90,5 cylindersats plus en balansering av vev/svänghjul
Med dom prylar som du har har du en super bra gatmaskin som tål att gå i ur och skur
Ps kolla gärna på Scat c25 kam bör stämma till de prylar som du har
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Scat kammen har väldigt lite lyft. Kan 0.365 verkligen stämma? W-120 har 0.435.
Klart större cyllar alltid e´fint men jag tänkte använda så mycket som möjligt av det jag redan har.

14

andsta skrev:

Scat kammen har väldigt lite lyft. Kan 0.365 verkligen stämma? W-120 har 0.435.
Klart större cyllar alltid e´fint men jag tänkte använda så mycket som möjligt av det jag redan har.

Hej igen Anders
Yes det är lite lyft på C25 kamen men skulle det inte vara en gatmotor
Om du skulle använda en W120 kam på en så liten motor(1679) som du har beskrivit och vill bara varva 4000rpm
En sådan kamaxel som W120 börjar funka vid 2500-3000rpm sen är tomgången taskig
En länk på kamaxlar  http://www2.cip1.com/ProductDetails.asp … C-C10-5267
Vilken komp har du tänkt dig ?????
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

15

andsta skrev:

Vad tycker ni?

Ju lättare prylar du har i ventilmekanismen ju mindre fjädertryck behöver du. Ventilfjäderns primära uppgift i en sugmotor är att i alla lägen hålla lyftaren mot kammen.

Ska du med en 1679 hålla varvet under 5000 så anser jag att 044-toppar är för stort.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16

Hej Micke. Kompet har jag inte funderat på än. Enl spec på topparna så är förb.rum på 55cc. Jag har ett dech height measuring tool. Vad tycker du att jag bör ha i deck höjd? Lyftet på orginalkammen är ju ca:0,320. Med 1:25 vippor bör det väl bli ca 0,360??
Kanske ska man sätta ihop allt och prova med org kam. Jag var på seminarium i Norrköping ett par gånger och jag minns att SOB sa att man inte ska underskatta orginalkammens förmåga.
//Anders

17

Min erfarenhet med originalvevar är att de till 90% är väldigt bra balanserade. Ihop med ett olättat svänghjul blir det allt som oftast ytterst lite som justeras vid en balansering. Däremot så blir man lite misstänksam när man ser en Empivev utan borrhål för balansering och för att inte tala om eftermarknadssvänghjul som man måste borra stora hål i ytterkransen för att få den till noll.Oportade 044 funkar i stort sett som ett par 041-or eftersom du har 40mm insugsventil. Originalkammen med 1.25 vippor ger ett härligt bottenvrid om du låter bli att porta upp insugskanalen för mycket. Jag har själv testat att köra med original alustötstänger och uppschimsade enkla hårda fjädrar med originalkam och 1.25 vippor och det funkar alldeles utmärkt. Ha i åtanke att formel vee kör med engle 110 med enkla fjädrar och alustötstänger och varvar 6500-7000 med originalvev. Det är alltid kul med motorer som ligger lite utanför dom vedertagna normerna. Tunna 88-or måste ha mycket kylning så min åsikt är att man bör köra en 30hk fläktkåpa utan doghouse och ta bort konan bakom fläkten. Jag har med framgång testat den gamla varianten med oljekylaren i fläktkåpan och denna sommar har min trimmade 34hk gått ca 600 mil i tyskland och i Sverige och efter 4tim på autoban i 120km i timmen är oljestickan fortfarande sval. Det finns flera exempel på personer som har övergett doghousekåpan även på mycket större maskiner med framgång. Man kan ju fundera på varför så många 1600 toppar är spruckna mellan ständstift och säten. Om det skulle bero på värmekammarna så borde väl även 1500 och 1300 topparna också vara spräckta. Bara lite funderingar som snurrar i en gammal vw-mecks huvud på kvällskvisten.
.

18

Nu börjar jag tro på de grejor jag har. Kvar är IDF 36:orna. Vad finns det för erfarenhet här på forumet ang dessa i en VW? Bestyckning osv..
Mvh Anders.

19

andsta skrev:

Hej Micke. Kompet har jag inte funderat på än. Enl spec på topparna så är förb.rum på 55cc. Jag har ett dech height measuring tool. Vad tycker du att jag bör ha i deck höjd? Lyftet på orginalkammen är ju ca:0,320. Med 1:25 vippor bör det väl bli ca 0,360??
Kanske ska man sätta ihop allt och prova med org kam. Jag var på seminarium i Norrköping ett par gånger och jag minns att SOB sa att man inte ska underskatta orginalkammens förmåga.
//Anders

Hej
Det var en kul tid när SOB skapade seminarium  ICQ/ab ( hoppas att du var med när jag höll något föredrag)
Det skulle vara kul om svwerker tog hand om staffetpinnen och fortsatte i SOB,s anda med seminarium i norrköping
Orignalkammen är underskattad som du säger om du vill kan du montera dit 1:40 vippor
C25 är mycket lik standar kamen med lite mer öppet tid utan att bråka med vippor sen kan man montera dit 1:25 och få fräna lyft om man
vill ha det  ICQ/ab
En lathund på komp   http://www.cbperformance.com/enginecalc.html
//// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

20

Intressant tråd, vilken kam är det formel vee åkarna använder?

21

Bengt H skrev:

Dom flesta Formel Vee-åkarna använder W110 eller omslipade std kamaxlar som är bättre anpassade till dessa motorer.

22

stickan skrev:
Bengt H skrev:

Dom flesta Formel Vee-åkarna använder W110 eller omslipade std kamaxlar som är bättre anpassade till dessa motorer.

Jag lånar tråden lite ICQ/ab
Stickan skall du till falkenberg den 17-18 -sep
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

23

PPRMicke skrev:

Det var en kul tid när SOB skapade seminarium  ICQ/ab
Det skulle vara kul om svwerker tog hand om staffetpinnen och fortsatte i SOB,s anda med seminarium i norrköping

Detta var mitt och SOB's skötebarn (hans ide och jag arrangerade) och utan honom blir det inget. Vill någon annan att upp stafettpinnen så kan jag lämna över den.

Ali G

24

PPRMicke skrev:
stickan skrev:
Bengt H skrev:

Jag lånar tråden lite ICQ/ab
Stickan skall du till falkenberg den 17-18 -sep
/// Micke

Nej,vi har slutat med Formel Vee.Vi har inte ens en bil längre och det är för långt att åka till Falkenberg bara för att titta.

25

Lite kam info på en standar kam   Insug  BTDC 7,3grader ABDC 37G avgas  BTDC 44,30g ABDC 4g
Lyft med 1:1 vippor 8,36mm L Med 1:25 9.5mm  L Med 1:40 10,64mm
Bengt H  Jag snackade med janne Elleman-Jacobsen här i gbg
Han var hemlig som den om sina kamaxlar och flinade  och sa dom brukar vara vassa som fan  ICQ/ab
Jag får åka ned en fredag kväll med en påse öl så brukar det komma fram info om sådant
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke