1

Jo..
Kåpor som fästs ovan cylindrarna.
Kan man använda kåpor från en 1200 34 hk på en 1300-1600 ?givetvis skiljer kåpor a vid insuget.. dvs enkelport/dubbelportsinsug

Hur svårt/möjligt är det att modifiera till dubbel.. ja jag vet "allt går"..
Frågar då jag har fler 1200 motorer i olika stadier av förfall och behöver plåtar till bla 1915 (14?) liksom någon 1600...

Fläktkåpan dvs den lilla runda... hur funkar en dylik till att kyla en något större maskin? Och vad kan man göra...
Sett skvader kåpor där man använt baksidan från en "doghouse" till en liten "30hk"..
Kommer använda dubbla 40mm webrar med ganska så låga  berg insug...
Motorn blir inte någon för att jaga max effekt ,utan en körmaskin.. till mitt 356 bygge...

Tacksam för svar ... och gärna varför ...


Mvh michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2 Senaste redigerad av Sten vW (2024-03-20 13:11:25)

Har tänkt tanken någon gång men har inte behövt, det jag mentalt identifierat ang kåporna över topp/cyl:

34hp har kortare slaglängd och därmed smalare motor: blir glipa in mot blocket med stormotor.

Kåputformningen runt insuget skiljer givetvis mellan DP och singelport, detta borde inte vara svårt att justera.

Bygger på antagande: 34HP blocket har samma längsmått som en 15/1600 baserad (rätta mig om jag har fel!).


/S

3

Allting går, men enligt mig är det inte lönt att modifiera 1200-kylplåtar för att få dem att passa på en 13-1600 med tanke på att ett par nytillverkade med bra passform inte ens kostar 400 kronor paret.

Frågan man ska ställa sig är om man vill ha värme i sin bil trots att man, kanske på grund av platsbrist med dubbla förgasare, vill ha en "30-hästarskåpa". Egentligen gäller detta även fläktkåpor 1961-62, dvs 34-hästarsmotorer som inte har friskluftsvärmekammare.
Visst finns det "30-hästars" fläktkåpor med uttag för slangar till friskluftsvärmekammare, men då förlorar man den cleana looken som motorer utan friskluftsvärme har.

Den händige bygger då om kylplåtar från 1961-62 så att dessa passar på en bredare 1600-motor. Samtidigt bygger man om de undre kylplåtarna, dvs luftledplåtarna som leder den uppvärmda kylluften till värmekamrarna. Om man inte ska plocka ut allt för hög effekt räcker de trånga originalavgasrören som sitter i värmekamrarna från 1961-62 till någorlunda. Den trimsugne byter ut dessa mot rör med lite större diameter.

Allt är möjligt att bygga och bygga om. Själv hade jag inte lagt en minut på att bygga om de övre kylplåtarna från en 1200 bara för att få dessa att passa på en 1600 när det finns nya att köpa så billigt.

4

okey tack för svar..
funderingen är att sätta en china värmare framme under frunken för ev värme vid högtidliga tillfällen.
och annars köra utan värmekammare..
visste inte att ny plåt var dels så billig..och med vettig passform.. fårkolla på detta..
har varit lite skeptisk till nytillverkad plåt ..
kom på har en " ny" 100 timmar  industri 1200 .. men den har väl oxå för små grejer..den har det nyare motorblocket dubbel reducerade13-1600 ..med tjocka 1200 cyl.

får fundera vidare... Tack !!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(