1

Tjenare!

Jag tog precis ett komptest på min motor och det såg inge vidare ut. 3 cylindrar såg okej ut men den sista cylindern hade knappt 4 kg/cm2. Nu är det nog dags för minst ett cylinderbyte samt topprenovering.
Jag ställde ner bilen för 1,5 år sen för att den på sista turen började ryka litegrann, jag hade märkt att bilen blivit något svårstartad mot slutet också så jag visste att något var på G. Jag felsökte inget då utan jag misstänkte direkt kolvring/ventil.

Jag köpte en nybyggd 1700 motor som inte ser riktigt likadan ut, ingen fläktkåpa utan fläkten sitter vid veven tror jag och motorn är inkapslad utav kåpor. Jag vet inte till vilken bil den motorn hör men den jag köpte motorn av sa att han hade byggt den för att ha i sin buss men det visade sig att den var för stor tror jag (kan ha varit för tung också, minns inte).
Jag försökte ett tag med att montera motorn men utan lycka, motorn kom aldrig ända mot växellådan utan något tog emot. Jag hörde från lite folk som sa att jag behövde nytt svänghjul och startmotor men ingen visste helt säkert, och det är rätt så dyra delar och känner inte för att chansa så nu ska jag sälja vidare motorn och renovera "orginalmotorn" istället. Om någon kan identifiera den här motorn skulle jag uppskattat det också. Motornummer: "W0103286" Med vw märke innan. sen har en av motorkåperna ett annat nummer: "GE010352" med vw märke innan.

Nu till "orginalmotorn". Fordonet är en beachbuggy som är byggd på en 1300cc bubbla -70. Motorn som satt i har motornummer: "H0409439" och innan numret finns ett vw märke. När jag sökt på detta nummer får jag fram att det ska vara en 1500cc motor, stämmer det?

Detta känns konstigt för jag tycker att personen som sålde mig buggyn borde ha nämnt att det är en större motor i, men de var väl inte speciellt motorintresserade så de kanske inte visste heller.

Funderar även på om det finns någon firma (helst) som renoverar bubblamotorer för en rimlig slant i mellansverige (är bosatt i värmlands län) och om det kan vara värt det?

2

Tjänare
Ja det är en 1500 om det heter H    Den där som är en 1700 är en typ4 motor som är längre än en typ1 motor
Typ 4 är en annan familj än typ1
Det är inte bara cylindrar som slits det är även ventiler o ventilsätena i topparna
Så här sent på året har ofta folk som bygger motorer fullbokat innan våren
Om det skall renoveras räkna med delar mellan 10-15 k sen kommer arbete på detta 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Okej!
Vad kul att jag har en större motor än jag trott ICQ/ap 

Är lite inne på att fixa motorn själv, så jag kikar nu på nya cylindrar men jag är lite osäker på vilka mått jag har i mitt block/toppar. Vet någon vilka mått jag måste ha innan jag köper cylindrar? Man blir ju lite lockad av att sätta i större cylindrar om man kan göra det utan att bearbeta blocket.
Lär jag köpa nya toppar om jag skaffar större cylindrar också? jag vill inte byta vevaxeln iallafall, såpass djupt vill jag inte gå även om jag vet att jag borde.

En helrenovering kan väl aldrig vara såpass billig väl?

4

Din motor med koden¨W¨kan vara ett hopplock från olika motorer eftersom W är typ4 1,7liter och GE  är 2 liter. Kamaxel och lyftare brukar vara slitna på dessa motorer.

5

Ja det kan nog stämma, misstänker att man inte har så mycket var när det gäller typ 4 motorn för att det finns knappt några delar till dessa att köpa nya vad jag har sett.

Är det något speciellt jag behöver tänka på när det gäller nya cylindrar? jag ser att det finns en sats med 1679cc slip-in cylindrar på Dalhems, diametern mot topp och block är samma som jag borde ha på min motor. Funderar på att köpa dessa och sen lämna in mina toppar på renovering.

6

Mexi skrev:

Okej!
Vad kul att jag har en större motor än jag trott ICQ/ap 

Är lite inne på att fixa motorn själv, så jag kikar nu på nya cylindrar men jag är lite osäker på vilka mått jag har i mitt block/toppar. Vet någon vilka mått jag måste ha innan jag köper cylindrar? Man blir ju lite lockad av att sätta i större cylindrar om man kan göra det utan att bearbeta blocket.
Lär jag köpa nya toppar om jag skaffar större cylindrar också? jag vill inte byta vevaxeln iallafall, såpass djupt vill jag inte gå även om jag vet att jag borde.

En helrenovering kan väl aldrig vara såpass billig väl?

Vevaxel är det minsta problemet
Det som brukar vara den stora saken i en typ1 är att ramlagerlägena är uppslagna  så man får arborra lagerlägena
Vanliga gjutna kolvar brukar räcka väldigt långt   1585cc =1600
Det är bättre att höja kompet lite det ger mer än gå upp i volym ( typ 1.5 mm)
Begräsningen ligger alltid i toppen om man vill ha lite mer effekt
PÅ en 1500 sitter det enkelports toppar man kan byta till dubbel ports topparna då får man ut lite mer som passar rätt på
En vw maskin finns det massa små saker som man bör läsa in sig på om man är oerfaren på dessa maskiner
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke