Tjenare!
Jag tog precis ett komptest på min motor och det såg inge vidare ut. 3 cylindrar såg okej ut men den sista cylindern hade knappt 4 kg/cm2. Nu är det nog dags för minst ett cylinderbyte samt topprenovering.
Jag ställde ner bilen för 1,5 år sen för att den på sista turen började ryka litegrann, jag hade märkt att bilen blivit något svårstartad mot slutet också så jag visste att något var på G. Jag felsökte inget då utan jag misstänkte direkt kolvring/ventil.
Jag köpte en nybyggd 1700 motor som inte ser riktigt likadan ut, ingen fläktkåpa utan fläkten sitter vid veven tror jag och motorn är inkapslad utav kåpor. Jag vet inte till vilken bil den motorn hör men den jag köpte motorn av sa att han hade byggt den för att ha i sin buss men det visade sig att den var för stor tror jag (kan ha varit för tung också, minns inte).
Jag försökte ett tag med att montera motorn men utan lycka, motorn kom aldrig ända mot växellådan utan något tog emot. Jag hörde från lite folk som sa att jag behövde nytt svänghjul och startmotor men ingen visste helt säkert, och det är rätt så dyra delar och känner inte för att chansa så nu ska jag sälja vidare motorn och renovera "orginalmotorn" istället. Om någon kan identifiera den här motorn skulle jag uppskattat det också. Motornummer: "W0103286" Med vw märke innan. sen har en av motorkåperna ett annat nummer: "GE010352" med vw märke innan.
Nu till "orginalmotorn". Fordonet är en beachbuggy som är byggd på en 1300cc bubbla -70. Motorn som satt i har motornummer: "H0409439" och innan numret finns ett vw märke. När jag sökt på detta nummer får jag fram att det ska vara en 1500cc motor, stämmer det?
Detta känns konstigt för jag tycker att personen som sålde mig buggyn borde ha nämnt att det är en större motor i, men de var väl inte speciellt motorintresserade så de kanske inte visste heller.
Funderar även på om det finns någon firma (helst) som renoverar bubblamotorer för en rimlig slant i mellansverige (är bosatt i värmlands län) och om det kan vara värt det?
