I ett ögonblick av total sinnesförvirring åkte jag och köpte på mig två WBX 2.1 (vattenkylda) boxer motorer ett DJ block och ett MV och tanken är att dessa ska bli luftkylda så kallade OXYboxer och eftersom dessa redan har större uttag i blocken för cylindrarna samt större avstånd mellan toppbultarna så kan man ha större cylindrar och tanken är att det ska bli 86mm slag alt 84mm och 101.6mm cylinderdiameter
Ingen av motorerna gick runt och det behövdes mycket arbete för att bara få av topparna eftersom toppbultarna satt fast i topparna, blev till att borra hål runt bultarna för att försvaga topparna
Såklart satt en kolv fast i cylindern på varje motor men det löste jag genom att vrida motorn så att cylindern följde med upp från blocket och med en vinklad hylsa lossade jag staken från veven
Nästa operation var att dela blocken och några ytterbultar hade såklart fastnat i blockhalvan så det blev till att borra ur dessa
Kan konstatera att jag nu har en ok 76mm vev och en som skurit på ett vev och ramlager
Nästa steg efter en runda i hettvattentvätten var att demontera toppbultarna från DJ blocket, och jag fick loss 15 av 16 bultar med hjälp av lite värme medans den sista gick av i blocket
Tänkte att jag det går bättre på MV blocket, OJ vad jag hade fel efter att ha provat ena halvan och resultatet blev 2 demonterade och 6 som gick av
så var det dags att pausa lite
Motorerna hade förmodligen stått utomhus ganska länge eftersom ALLT var i bedrövligt skick, så det blev en runda till tippen med allt förutom svänghjul, och vevaxlar
Beklagar avsaknaden av bilder så här långt, allt var så kladdigt att jag inte ville ta i telefonen
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P