1

I ett ögonblick av total sinnesförvirring åkte jag och köpte på mig två WBX 2.1 (vattenkylda) boxer motorer ett DJ block och ett MV och tanken är att dessa ska bli luftkylda så kallade OXYboxer och eftersom dessa redan har större uttag i blocken för cylindrarna samt större avstånd mellan toppbultarna så kan man ha större cylindrar och tanken är att det ska bli 86mm slag alt 84mm och 101.6mm cylinderdiameter

Ingen av motorerna gick runt och det behövdes mycket arbete för att bara få av topparna eftersom toppbultarna satt fast i topparna, blev till att borra hål runt bultarna för att försvaga topparna

Såklart satt en kolv fast i cylindern på varje motor men det löste jag genom att vrida motorn så att cylindern följde med upp från blocket och med en vinklad hylsa lossade jag staken från veven  ICQ/bq

Nästa operation var att dela blocken och några ytterbultar hade såklart fastnat i blockhalvan så det blev till att borra ur dessa ICQ/be

Kan konstatera att jag nu har en ok 76mm vev och en som skurit på ett vev och ramlager

Nästa steg efter en runda i hettvattentvätten var att demontera toppbultarna från DJ blocket, och jag fick loss 15 av 16 bultar med hjälp av lite värme medans den sista gick av i blocket

Tänkte att jag det går bättre på MV blocket, OJ vad jag hade fel efter att ha provat ena halvan och resultatet blev 2 demonterade och 6 som gick av ICQ/aq  så var det dags att pausa lite

Motorerna hade förmodligen stått utomhus ganska länge eftersom ALLT var i bedrövligt skick, så det blev en runda till tippen med allt förutom svänghjul, och vevaxlar

Beklagar avsaknaden av bilder så här långt,  allt var så kladdigt att jag inte ville ta i telefonen

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

2

Dom är Ökända för att skruvana sitter fast om fel glykol användes då är massa jobb
Men allt går att fixa 
När vi beställde vevar från demello  ville dom inte göra större än 80 mm  om man inte använde typ4 ramar i den veven
Skillnad mellan blocken är hur höga lyftar gallerit är en av domstora sakerna i blocken  som måste modiferas
Slänga sådana block när det gör man inte man sänker dom   
Det där med långa slaglängder är det jänkar som har kommit på men är det bra för blocket 
Är man kåt på volym ja men livslängd nä
Posche  brukar påstå på sina maskiner  inte över 78 för slippa svikt i blocket men dom kanske har fel

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Det hjälper nog om man håller nere varvtalet på en stor motor. Med en sån motor så får man massor av vrid och behöver inte varva så förbaskat. Bygger också en oxyboxer 84x101,6.

4

Är ju inte bara att slänga ihop en OXY och det finns så många olika vägar att gå, en vev med 84/86 slag vill så klart flexa mer och därmed känsligare för högre varvtal men man får också en större volym som gör att man inte måste upp i 7-8000v.

många ändrar bultdelningen till typ1 men för mig blir detta att ta ett steg i fel riktning

Har sneglat lite på att använda Chevy SB ICON kolvar, dessa finns som smidda med platt topp, 28,6mm kompressionshöjd. kolvbulten är förskjuten och med "fel mått" så får kolla på det, men en sats räcker till båda mina motorer och kostar ca 8000kr hemma

https://i.ibb.co/JdQrgfT/Kolv-SB.jpg


har kollat runt på cylindrar och de mest prisvärda är från AA, många som har åsikter om deras kolvar men själva cylindrarna har jag inte hört så mycket negativt om och kostar 8500kr hemma
https://i.ibb.co/ss6w6Gf/AA-101-6.webp

Den enklare vägen är att köpa ett komplett kit från AA med JE kolvar  med 34.3mm kompressionshöjd för ca 17000kr hemma
https://i.ibb.co/c1BDNCh/AA-101-6-kit.webp

Så Chevy SB kolvar/AA cylindrar ca 12000kr per motor med 28.6mm kompressionshöjd , JE kolvar/AA cylindrar 17000kr per motor med 34.3mm kompressionshöjd

Om jag tänker rätt så breddar det ökade slaget från 69 till 86 motorn med 8.5mm per sida

Original stakarna är 135.25mm och de nya Scat stakarna är 139.7mm så vi får lägga till 4.45mm

Men kompressionshöjden på original kolvarna är 39,5mm men endast 28.6 på SB kolvarna vilket ger -10.9mm per sida

Så totalt blir en 2789cc motor 2.05mm breddare per sida än en standard 1600 ICQ/ag

Med en vändhöjd på 1.2mm, 86mm slaglängd och 101.6mm cylinder och 5cc i kolven och runt 65cc i topparna får jag 9.7 i komp förhållande vilket är lite lågt eftersom tanken är att köra E85

Kommer att få korta cylindrarna ca 12-13mm eftersom deckhöjden är 15mm högre på ett WBX block

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

5

Det har varit extrapris under några veckor på AA-cylindrarna då de bara kostat 129 usd för en sats. Nu har priset gått upp igen.

6

stickan skrev:

Det har varit extrapris under några veckor på AA-cylindrarna då de bara kostat 129 usd för en sats. Nu har priset gått upp igen.

Det var billigt ,klart man missade det, är ett långtids projekt så får väl hoppas på en upprepning

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

7

Skåningen skrev:

Är ju inte bara att slänga ihop en OXY och det finns så många olika vägar att gå, en vev med 84/86 slag vill så klart flexa mer och därmed känsligare för högre varvtal men man får också en större volym som gör att man inte måste upp i 7-8000v.

många ändrar bultdelningen till typ1 men för mig blir detta att ta ett steg i fel riktning

Har sneglat lite på att använda Chevy SB ICON kolvar, dessa finns som smidda med platt topp, 28,6mm kompressionshöjd. kolvbulten är förskjuten och med "fel mått" så får kolla på det, men en sats räcker till båda mina motorer och kostar ca 8000kr hemma

https://i.ibb.co/JdQrgfT/Kolv-SB.jpg


har kollat runt på cylindrar och de mest prisvärda är från AA, många som har åsikter om deras kolvar men själva cylindrarna har jag inte hört så mycket negativt om och kostar 8500kr hemma
https://i.ibb.co/ss6w6Gf/AA-101-6.webp

Den enklare vägen är att köpa ett komplett kit från AA med JE kolvar  med 34.3mm kompressionshöjd för ca 17000kr hemma
https://i.ibb.co/c1BDNCh/AA-101-6-kit.webp

Så Chevy SB kolvar/AA cylindrar ca 12000kr per motor med 28.6mm kompressionshöjd , JE kolvar/AA cylindrar 17000kr per motor med 34.3mm kompressionshöjd

Om jag tänker rätt så breddar det ökade slaget från 69 till 86 motorn med 8.5mm per sida

Original stakarna är 135.25mm och de nya Scat stakarna är 139.7mm så vi får lägga till 4.45mm

Men kompressionshöjden på original kolvarna är 39,5mm men endast 28.6 på SB kolvarna vilket ger -10.9mm per sida

Så totalt blir en 2789cc motor 2.05mm breddare per sida än en standard 1600 ICQ/ag

Med en vändhöjd på 1.2mm, 86mm slaglängd och 101.6mm cylinder och 5cc i kolven och runt 65cc i topparna får jag 9.7 i komp förhållande vilket är lite lågt eftersom tanken är att köra E85

Kommer att få korta cylindrarna ca 12-13mm eftersom deckhöjden är 15mm högre på ett WBX block

Då får man ha toppar som tillräckligt stora ventiler  så det inte blir sugrörs effekten
FORD Har kolvar som är billigare som är 4" med rätt kolvbult
Med mycket massa som skall röra sig i vevhuset  även vid 5000 varv har man dubblat rörelse massan vid vändningarna
Om man räknar från CC på veven  från 76mm och 84 mm  Men om man länger staken med 1 mm så minskar man kolv hastigheten  brutalt mycket i vändlägena
Håller på med ett projekt som är 78x4" då skall det inte varvas mer än 7000 stake länd  runt 6.1/6.2 för att få  förhållande runt 1.90 på vev kontra stake   Så som man gör i dagens små block V8or  med 4"  borr
PÅ det sättet minskar man krafterna i dag 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:
Skåningen skrev:

Är ju inte bara att slänga ihop en OXY och det finns så många olika vägar att gå, en vev med 84/86 slag vill så klart flexa mer och därmed känsligare för högre varvtal men man får också en större volym som gör att man inte måste upp i 7-8000v.

många ändrar bultdelningen till typ1 men för mig blir detta att ta ett steg i fel riktning

Har sneglat lite på att använda Chevy SB ICON kolvar, dessa finns som smidda med platt topp, 28,6mm kompressionshöjd. kolvbulten är förskjuten och med "fel mått" så får kolla på det, men en sats räcker till båda mina motorer och kostar ca 8000kr hemma

https://i.ibb.co/JdQrgfT/Kolv-SB.jpg


har kollat runt på cylindrar och de mest prisvärda är från AA, många som har åsikter om deras kolvar men själva cylindrarna har jag inte hört så mycket negativt om och kostar 8500kr hemma
https://i.ibb.co/ss6w6Gf/AA-101-6.webp

Den enklare vägen är att köpa ett komplett kit från AA med JE kolvar  med 34.3mm kompressionshöjd för ca 17000kr hemma
https://i.ibb.co/c1BDNCh/AA-101-6-kit.webp

Så Chevy SB kolvar/AA cylindrar ca 12000kr per motor med 28.6mm kompressionshöjd , JE kolvar/AA cylindrar 17000kr per motor med 34.3mm kompressionshöjd

Om jag tänker rätt så breddar det ökade slaget från 69 till 86 motorn med 8.5mm per sida

Original stakarna är 135.25mm och de nya Scat stakarna är 139.7mm så vi får lägga till 4.45mm

Men kompressionshöjden på original kolvarna är 39,5mm men endast 28.6 på SB kolvarna vilket ger -10.9mm per sida

Så totalt blir en 2789cc motor 2.05mm breddare per sida än en standard 1600 ICQ/ag

Med en vändhöjd på 1.2mm, 86mm slaglängd och 101.6mm cylinder och 5cc i kolven och runt 65cc i topparna får jag 9.7 i komp förhållande vilket är lite lågt eftersom tanken är att köra E85

Kommer att få korta cylindrarna ca 12-13mm eftersom deckhöjden är 15mm högre på ett WBX block

Då får man ha toppar som tillräckligt stora ventiler  så det inte blir sugrörs effekten
FORD Har kolvar som är billigare som är 4" med rätt kolvbult
Med mycket massa som skall röra sig i vevhuset  även vid 5000 varv har man dubblat rörelse massan vid vändningarna
Om man räknar från CC på veven  från 76mm och 84 mm  Men om man länger staken med 1 mm så minskar man kolv hastigheten  brutalt mycket i vändlägena
Håller på med ett projekt som är 78x4" då skall det inte varvas mer än 7000 stake länd  runt 6.1/6.2 för att få  förhållande runt 1.90 på vev kontra stake   Så som man gör i dagens små block V8or  med 4"  borr
PÅ det sättet minskar man krafterna i dag 
/// M

Vilken Fordmotor har 4" borr?

9

stickan skrev:
PPRMicke skrev:
Skåningen skrev:

Är ju inte bara att slänga ihop en OXY och det finns så många olika vägar att gå, en vev med 84/86 slag vill så klart flexa mer och därmed känsligare för högre varvtal men man får också en större volym som gör att man inte måste upp i 7-8000v.

många ändrar bultdelningen till typ1 men för mig blir detta att ta ett steg i fel riktning

Har sneglat lite på att använda Chevy SB ICON kolvar, dessa finns som smidda med platt topp, 28,6mm kompressionshöjd. kolvbulten är förskjuten och med "fel mått" så får kolla på det, men en sats räcker till båda mina motorer och kostar ca 8000kr hemma

https://i.ibb.co/JdQrgfT/Kolv-SB.jpg


har kollat runt på cylindrar och de mest prisvärda är från AA, många som har åsikter om deras kolvar men själva cylindrarna har jag inte hört så mycket negativt om och kostar 8500kr hemma
https://i.ibb.co/ss6w6Gf/AA-101-6.webp

Den enklare vägen är att köpa ett komplett kit från AA med JE kolvar  med 34.3mm kompressionshöjd för ca 17000kr hemma
https://i.ibb.co/c1BDNCh/AA-101-6-kit.webp

Så Chevy SB kolvar/AA cylindrar ca 12000kr per motor med 28.6mm kompressionshöjd , JE kolvar/AA cylindrar 17000kr per motor med 34.3mm kompressionshöjd

Om jag tänker rätt så breddar det ökade slaget från 69 till 86 motorn med 8.5mm per sida

Original stakarna är 135.25mm och de nya Scat stakarna är 139.7mm så vi får lägga till 4.45mm

Men kompressionshöjden på original kolvarna är 39,5mm men endast 28.6 på SB kolvarna vilket ger -10.9mm per sida

Så totalt blir en 2789cc motor 2.05mm breddare per sida än en standard 1600 ICQ/ag

Med en vändhöjd på 1.2mm, 86mm slaglängd och 101.6mm cylinder och 5cc i kolven och runt 65cc i topparna får jag 9.7 i komp förhållande vilket är lite lågt eftersom tanken är att köra E85

Kommer att få korta cylindrarna ca 12-13mm eftersom deckhöjden är 15mm högre på ett WBX block

Då får man ha toppar som tillräckligt stora ventiler  så det inte blir sugrörs effekten
FORD Har kolvar som är billigare som är 4" med rätt kolvbult
Med mycket massa som skall röra sig i vevhuset  även vid 5000 varv har man dubblat rörelse massan vid vändningarna
Om man räknar från CC på veven  från 76mm och 84 mm  Men om man länger staken med 1 mm så minskar man kolv hastigheten  brutalt mycket i vändlägena
Håller på med ett projekt som är 78x4" då skall det inte varvas mer än 7000 stake länd  runt 6.1/6.2 för att få  förhållande runt 1.90 på vev kontra stake   Så som man gör i dagens små block V8or  med 4"  borr
PÅ det sättet minskar man krafterna i dag 
/// M

Vilken Fordmotor har 4" borr?

Dom nya 5.4 l v8 
Jag råkade köpa nascar kolvbultar i verktygsstål  för ett gäng årsen då  visade det sig ford använde 22 mm(0.866)
sen var det bara att gå in på J&Es hsida  så hittar man även med olika kolvbults höjd

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

Kollade runt lite efter PPRmickes tips om Ford med 4" borr och 22mm kolvbult men hittade ingen med låg kompressionshöjd

Tanken är att använda så mycket "standard" delar som möjligt från diverse tillverkare för att få en fungerade kombination, specialbeställda kolvar osv faller då bort

Chevy kolvarna har kolvbulten förskjuten 12 grader, någon som vet hur mycket den är på en standard 1600?

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

11

Sedan har vi ju detta med toppbultar, köra med 8mm alt 10mm, tyska eller chromoly, 4a eller 6 toppbultar

6st 8mm ger ju jämnast spännkraft
4st 10mm räcker troligen för de flesta
4st 10mm samt 2st 8mm mest spännkraft

kommer att använda Thorsten Pieper lyftare och bussningar så lyftargalleriet ska fräsas ner 7mm

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

12

Med tanke på hur blocket ser ut så kan man nästan tro att man kört med rent vatten för kylningen

https://i.ibb.co/72zjddM/oxy1.jpg

Har en tryckluftsdriven kap på jobbet med lång hals som gör det lite lättare att komma åt men oj vad mycket spån det blir, han med att kapa bort kylmanteln på höger sidan av båda blocken innan en metallflisa tog sig förbi skyddsglasögonen och satte sig i ögat ICQ/bm
https://i.ibb.co/PGjCSWc/oxy2.jpg

Efter en runda till vårdcentralen och med beordrad antibiotikakur så valde jag att avvakta med slipandet några dagar ICQ/ag , så varför inte rycka ut lite oljepluggar så att jag kan gänga upp dessa senare


https://i.ibb.co/Dpwsxth/oxy4.jpg

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

13

Vad menar du med låg komp 
Alla dagens bilar har 10 eller mer i komp i dag  bara 70tals smog motorer har under 8 eller om dom skulle gå på öststats bränsle som 87 oktan (usa)
som folkan klarade av 
Det finns väll ingen som bygger under 8.5 i komp idag 
Om man har över 100mm i kolv Sa porsche då börjar problemen med förbrännings takten

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

PPRMicke skrev:

Vad menar du med låg komp 
Alla dagens bilar har 10 eller mer i komp i dag  bara 70tals smog motorer har under 8 eller om dom skulle gå på öststats bränsle som 87 oktan (usa)
som folkan klarade av 
Det finns väll ingen som bygger under 8.5 i komp idag 
Om man har över 100mm i kolv Sa porsche då börjar problemen med förbrännings takten

Har aldrig pratat om låg komp?  Fick 9.7:1 men tyckte ju att detta var lite lågt?

Däremot vill jag ha kolvar med låg kompressionshöjd/kolvbultshöjd (avståndet från toppen av kolven till centrum av kolvbulten) eftersom jag vill ha 1. En smalare motor 2. Lättare kolvar

I min 2332a har jag 10.3:1

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

15

Eftersom jag ska använda typ1 lyftare som är 19mm i diameter med 28mm tallrik och WBX har en lyftare som är 24mm och saknar tallrik så måste man fräsa ner lyftarhålen 7mm och monteras
bussningar

Så en fräs behövde tillverkas, tog en WBX lyftare, kapade ett jack i denna för ett snabbstål
https://i.ibb.co/g4JTY0H/IMG-20240228-183949711.jpg

kapade lite skåror i snabbstålet för att få lite mer yta för infästningen
https://i.ibb.co/zXGqQwm/IMG-20240228-183923377.jpg

Normalt så hade jag silverlodat ditt snabbstålet men hade inget hemma och det är DYRT men jag hade massor med JBweld hemma så jag tänkte att det kan vara värt ett försök  ICQ/ag
https://i.ibb.co/z4G9mtJ/IMG-20240228-202217287.jpg
https://i.ibb.co/j8jt1bc/IMG-20240228-202248713.jpg

Nu ska epoxin få torka till slutet av nästa vecka innan jag kollar om jag spenderat 2h i onödan  ICQ/be

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

16

Funderade vidare angående cylindrar/kolvar och nog skulle det väl vara häftigt med lite Porsche i motorn, och efter ett samtal till bästa vännen så fick man tag i 964 kolvar och 993 cylindrar https://i.ibb.co/w77CpgK/Messenger-creation-3f96e6e3-cf9c-4989-b1c1-2178496799ef-2.jpg

Efter lite mätande så ändrade vi till 964 cylindrar istället, 993 cylindrarna har en tätningsring i ovankant för att täta mot toppen och det blir lite tunt med material kvar vid svarvningen. 964 cylindrarna är massiva mot toppen

Så nu väntar man på dessa istället, kommer att få ta upp blocket till 107mm eftersom Porsche cylindrarna är 100mm invändigt och 107 utvändigt

Blir till att använda 8mm pinnbultar, ska se om jag kan modifiera cylindrarna för 6 pinnbultar

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

17

Följer , roligt prosject ICQ/ab

JETech , S. Halland

18

Blir det porsche toppar oxå?   Detta bygget spårar ut på ett trevligt sätt ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

michaelth skrev:

Blir det porsche toppar oxå?   Detta bygget spårar ut på ett trevligt sätt ICQ/ag

Finns ju några exempel på sådana försök tidigare men personligen så tycker jag att det är alldeles för mycket jobb, med tex Logmech, JPM, TP eller motsvarande toppar är effektskillnaden försumbar

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

20

Kan ju bara konstatera att min egentillverkade lyftarfräs var misslyckad  ICQ/ag  men kommer att göra ett nytt mer seriöst försök senare

Dags att se hur omfattande modifiering som behövs för att få ditt cylindrarna

När vi kontrollerade cylindrarna så visade sig en vara skadad så det blir fyra stycken av den senare modellen med tätningsring mot toppen, avståndet från cylindervägg till spåret för tätningsringen är 5mm så diametern blir 110mm vilket är samma som för AA 101,6 cylindrarna

Så lösningen blir att svarva ner cylindern till 110mm i toppen

Ställde cylindrarna sida vid sida och typ1 och WBX har 112mm i cc mellan cylindrarna så jag kommer att få ta bort lite material mellan cylindrarna

https://i.ibb.co/ss0dS0r/964-avst-nd-r-tt.jpg

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

21

Då var det dags att se om 964 kolvarna kan få en plats i detta projektet

Här har vi en skadad kolv i profil, kompressionshöjden är 35mm med upphöjd kolvtopp och detta kan ev bli ett problem

https://i.ibb.co/JjX3zhs/964-trasig-kolv.jpg

För att se hur mycket material som finns i kolven så delade jag den på mitten
https://i.ibb.co/BtsVmm2/Porsche-964-piston-cut-out.jpg

Skissade lite och detta tror jag är max utan att försvaga kolven för mycket
https://i.ibb.co/SB6hG8C/Porsche-964-piston-cut-out-test-2.jpg

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

22

stickan skrev:

Det hjälper nog om man håller nere varvtalet på en stor motor. Med en sån motor så får man massor av vrid och behöver inte varva så förbaskat. Bygger också en oxyboxer 84x101,6.

I förra veckan så fick jag hem mina AA cylindrar med JE kolvar. De kostade 13900 kr hem till dörren. Det har varit mycket prat om att ändra bultindelningen för att kunna använda större cylindrar, men mina nya cylindrar passar direkt på wbx-blockets pinnbultar.