Började montera tätningar och o-ringar som följde med denna sats. Hade även köpt nya hjullager bak som fick komma på plats i de ny lackade lagerhållarna bak. Sen monterades medföljande stål för bromsoken och drogs fast, sen dit med skivor och ok. Detta har passat riktigt bra än så länge. Är lite fundersam på handbromsvajern verkar lite kort men jag funderar på en lösning. Behöver även fundera lite på bromsrör och fastsättning av dem men det tar vi nästa gång.
Fortsätter med bromsarna och monterade handbromsvajrana. Dessa var lite för korta som följde med i bromssatsen så jag gjorde ett försök på att korta höljet lite och stärkte upp med en hårdare krympslang får se om det håller funkar just nu i alla fall. Fick monterat min handbromsspak som blivit fint lackad och nu funkar även den. Som någon påpekade lite längre upp tråden så skulle det vara bättre med ett tvåkrets bromssystem. I denna sats med skivbromsar bak från EMPI så rekommenderades det även bruksanvisningen Stod ett artikelnummer så jag la en beställning på den och nu har den kommit så den blev monterad även den. Säkrade även upp växelväljaren och satte tillbaka locket som även det fått lite färg på sej. Sen var det dags att åka hem.
Så var ett av delmålen klart! Chassit är klart bara fylla på olja växellåda och bromsvätska men det får vänta tills det är dags att docka ihop karossen med plattan. Resten av kvällen gick åt till att sortera och plocka undan det som inte skulle användas just nu. Flyttade undan chassit och tog fram karossen längst fram. Har beställt lite plåt att börja med så snart dags att börja svetsa igen.
Kul.
Bra jobbat stor Milstolpe
Det är lite speciellt vackert med en renoverad platta
Jättevackert.
Satte ihop motorhalvorna efter rengöringen och började med att köra bensinpumpen i ultraljudstvätten en kort stund. Den blev bra mycket renare men får ta och köra den en gång till tror jag. Blästrar även pinnbultar och metalldetaljer till motorn som jag tänkte måla med motorfärg lite senare. Pillar lite med motorn när det blir tid över mellan allt annat som skall fixas med gjorde även rent oljepumpen så får man se om allt lirar med motorn sen. Tänkte inte lägga för mycket pengar på den i första läget utan se om jag får igång den. Nu har mina plåtar som jag beställt kommit till karossen så nästa gång blir det svetsning istället.
Då jag fått mina plåtar började jag att mäta och kapa bort vänster bak för ny plåt. En del rost här så får svetsa i lite lagningar blir nog lite mer plåtbitar också. Passade in biten för svetsning och letade fram de gamla skärmarna för att få lite inpassning och se att det passar hyfsat. Sen brände jag fast den och slipade ner svetsarna blir lite mer finlir nästa gång. När jag ändå hade svetsen framme tog jag fram motorluckan och svetsade fast det ena gångjärnet som gått av smörjde även upp dem så jag malla med den också. blir att jag börjar bakifrån och går framåt med rostlagningen.
Fick fortsätta med lite slipning och sen behövde jag bytta lite plåt längs ner också där ekonomiplåten inte riktigt räckte till.
Blev lite pyssel med det men glömde att ta bilder då jag var så inne i det. När det var klart började jag även malla för andra sidan.
Fortsättning följer
Kapade bort gamla plåten och började mäta in den nya spetsen på höger sida. Blev mycket mätande men jag tror jag hamnade rätt men det tog sin lilla tid. Behöver även få dit motorluckan så jag kan passa in mellan plåten men gångjärnhållarna är bortom räddning så fick bli ett par nya. De gamla satt fast ordentligt så givetvis drogs visa bultar av och jag hade inga gängtappar i garaget men det tar vi nästa gång. Så tog fram svetsen och satte fast den inmallade plåten. Sen var det dags att åka hem
Blev att montera de nya gångjärnshållarna tillfälligt och montera på motorluckan som inte suttit där på många år vilket alltid är kul.
Gjorde en grov justering, får fin lira sedan men det blev okej ändå. Resten av kvällen gick åt att massera in och kapa till mellanplåten som tog lite tid men det blev klart det med så nästa gång blir det att svetsa fast den. Har även fått mina fälgar grundade så bjuder på en bild där med.
Svetsade fast mellanstycket då jag kände mej nöjd med passformen. Sen var avgas utstansningen igenlagd på den gamla så jag tänkte att jag gör likadant nu. Skall ha ett annat avgasrör sen som ligger under sen i alla fall. Så tillverkade lite plåt och började passa in blev klar med en sida får försätta nästa gång
Fick lagt igen det andra avgasutstansningen lite slipning på det så blev det bra. Mer man tittar så hittar man mer rost men det är bara att köra på så jag började med bakre motorrumsväggen köpte två mindre plåtar istället för en hel bit. Fick för mej att det skulle bli lättare då att byta så bröjade på höger bak känns som det blev bra. Gick rätt lätt att skära bort och passa in näste fast plåten och får fortsätta nästa gång.
Tog vänstersidan av av bakre motorrumsväggen denna kvällen. Kapade bort den gamla plåten och sprejade på med zinkfärg innan man passade in den nya biten. Dessa plåtar hade hyfsad passform så det blev att bränna fast dem. Och när jag ändå hade svetsen framme så la jag i en ny bit plåt i höger hjulhus då jag inte var riktigt nöjd med den lagningen där. Det går framåt i alla fall. Bilderna får tala lite för sej själva
Kollade på dina gamla bilder... broms slangen som sitter på bakre bromsoket. .. hur funkar det.. sitter slangen bara i bromsröret? Eller sitter det ett fäste som avlastar röret? E ju dumt om röret belastas med rörelse som blir i enkolvsok...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det kommer ett fäste där för bromsröret lite senare. Jag får tillverka något där men avaktar lite så jag ser hur karosen kommer mot plattan
Fortsatte med plåtarbetet bak. Är bara de två mindre motorplåtarna bak kvar så för borrade för punktsvetsarna och sen inpassning och lite tillkapning så kändes det bra. Svetsade fast dem så nu är det slipning av svets som gäller nästa gång. Alltid roligt att sätta dit åtminstone en plåt som inte funnits där så länge jag ägt bilen den på andra sidan var ganska upprostad med.
Dags att ge sej på trösklar och värmepaket, började med att ta massa mått vänstersidan då den var mest hel för att ha något att gå på när jag tar högersidan. La i ett par extra förstärkingsjärn också för att vara på den säkra sidan. Fick ta bort en del rostskyddsmassa (ska ta allt senare) och leta rätt på så många punktsvetsar som gick och borra ut dessa tog sin lilla tid. Kapade av tröskeln vid dörrposten på båda sidor man har nog lagat här förut då det var en del helsvetsade fogar och sen var bara att knacka loss och bända så man fick loss så mycket som mjöligt fick loss den främre delen så får jag ta den bakre nästa gång.
Säger inte att det är rätt... men brukar bulta fast värmekanalerna på bottenplattan sedan skruva fast karossen i alla fästpunkter
Därefter pubkta fast.. provhänga dörrarna.. sedan svets.
Men givetvis går det på annat sätt....
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Fortsatte med att få loss den bakre del av tröskeln tog bort bakre röret som har en avstängning för värmen på sej troligtvis inte original då det var punktsvetsat fast men tänkte spara det och få dit det igen. Sen var det till att borra loss punktsvetsar och skära bort runt b-stolpen som var helsvetsad. Fick loss den till slut utan för mycket åverkan men bakre delen mot hjulhuset behöver ny plåt och svetsas om innan montering. Jämförde även den gamla med den nya tröskeln som såg ut att stämma bra och så var denna kvällen slut
Blir en del små rost hål att laga i samband med tröskelbytet. Börjar med bakre hjulhuset för att få dit tröskeln, bocka och svetsa plåtar samt en del ren skärning tog hela kvällen denna gången och nu blir det semester så då får detta projekt vila.
Efter ett lite längre sommaruppehåll är det dags att ta tag i denna bilen igen. Sprutade på lite zinkfärg på ställen där det blir plåt mot plåt. Sen var det dags att passa in nya tröskeln gick hyffsat bra men den är lite spetsigare i formen där den svänger mot hjulhuset.
Fick skära upp plåten lite där för att få in den bra. Såg att det även blir lite plåt byte där då det var lite genomrostat under underredesmassan i hjulhuset. Fick passat i den efter en del mätningar och funderingar och näste fast den. Ska försöka att rensa en dörr nästa gång så man får linjen att stämma men nu var det klart för i kväll.
För att få till mått med dörrar så började jag med att dementera ut allt ur vänster dörren. Testade elmotorn för fönsterhissen och till min förvåning så funkade den utan problem så det är bara att spara för återmontering. Bara att blästra och måla mekanism och detaljer senare. Gångjärnen satt fast rejält men mycket olja och vilja så fick jag dem att röra sej lätt och när fönster, lås, mekanismen var borta så hade jag fått borra ut bultarna till gångjärnen när jag riv ner dom. Borrade ut och gängade om dem sen provmonterades dörren.
Vänster nedre A-stolpe får nog bytas då den var riktigt rostig i nedre kant får kolla på det nästa gång.
Snart med svart bälte i underredesmassa!
Blev att byta nederdelen på A-stolpen hade hyfsad passform men en del trixande och mätande innan man vågade sätta kapen i den.
plåten var väl dålig de sista två cm men nu blev det lättare när man bytte än större bit. Fick näst fast plåten och provat med dörren också så blir och svetsa fast nästa gång.