Jo jag är kvar här ute i IRL, då min värmepump trodde att det var 15+ grader när det var 4+ så har det varit kallt i garaget.
Det var ett smygande fel så det tog ett tag innan jag fattade vad som var på G.
Men nu har jag bytt ute-givaren så nu är ordning återställd.
Och min bokstavskombination har behövt lite tid att komma igång efter julmaten.
Har dock gjort punktinsatser, men det kände som jag inte gjort nått alls i Januari.
Men när jag kollade hade jag ju tagit lite bilder i alla fall
Man idag blev det att ta ett varv och en fråga kom upp, så tycker du att jag bluddrar mycket, vänligen bläddra ner till botten.
Och se om du kan hjälpa mig med ett svar.

Efter julmaten tog jag tag i stoppningen mellan innertaket och yttertyget.
Men då satsen är för en 1302, så kändes det inte helt rätt.

Överdelen var nog helt OK.

Man ser att bakrutan ökat i storlek under åren, Så det blev till att göra en pappersmall.

Köpte ju till en extra bit gummerad stoppning, från Tyskland.

Då de svarta 1302 tygpåsarna inte kändes helt rätt när jag läst verkstadshandböckerna för 53-59 och 60-64.
blev det till att göra en ny pappersmall.

Tyvärr var 1302 överdelens stoppning lite kort så jag limmade på en bit gummerad matta.

Sen åkte jag till Söderköping och köpte vit syntetisk stoppning, och åt Raggmunk och fläsk på Kockens.

Under tiden det torkade gjorde jag en pappersmall till. Det stod att hålet skulle ha en radie av 150 mm.
Så jag en rulle silvertejp som hade 150mm diameter!

Tyckte det såg lite konstigt ut, sen ramlade tioöringen.
Det är ju skillnad mellan diameter och radie :-)

Första tygbiten sydde jag dubbel i botten, så klammern skulle ha nått att bita och tyget inte repas upp.

Sen var det bara att montera och tråckla ihop, hoppas inte min syslöjdslärare ser det här.

Provade att fälla ner och det gick bra utan nån katastrof.

Sen var det dags att ta tag stoppningen som skall ligga uppepå, och den ligger i nån slags fancy "påslakan".

Spände upp tyget och häftade fast, med många klammer.

Så går det när man skyndar på, nån som ser felet ;-)
Blev till att lossa alla klammer, och flytta fram tyget fem sex cm, gör om och göra rätt.

Sen fick jag tråckla ihop det svarta "påslakanet" med mina sidotygbitar.

När allt var på plats blev det till att sy fast stoppningen i det svarta tyget, utan att gå igenom ner i innertaket. Frugan fick vara innertaks spanare.

Sen tråcklade jag fast bakrutestoppningen utan att gå igenom till innertaket.

Jag hade tänkt att jag skulle stoppa i mer stoppning i ytterkanterna, då det var tomt där.
Men jag fick en hjärnvåg och kom på att det ska nog vara så här, det är en remsa vattentätt material längs sidorna.
Så jag nålade fast allt provisoriskt, blir till att tråckla mer i framtiden kan jag tro.

Jag har låtit yttertyget ligga löst på nån vecka eller två ;-), för att räta ut ev veck. hade ju bra om det varit solsken så man kunde ställt ut den i solen.

Provsträckte Cab tyget, och det kan ev. funka tänker jag.
Nu till Frågan:
Mina vänner i Tyskland hade skicka med en rulle cabtyg och en rulle sytråd.
Jag har killgissat att den ska sys på som en slags kederlist i kanten på långsidorna.
Provsträckte Cab tyget, och det kan ev. funka tänker jag.

De har sytt på en 5-7cm remsa på insidan, men jag blir inte klok på hur den lösa tygremsan ska sys på snyggt.
Om nån har en cabriolet kan ni ta lite bilder på hur den ser ut och var "kederlisten" börjar och slutar.
Maila gärna på lars.brandow snabela gmail.com
Eller messenger på fejan Lars Brandow