Steffe: det här plir mycket pra!

Mycket fint bygge , godt jobbat 
Mvh
Tack tack!
När februari kom så var det dags för lack.
Jag har aldrig lagt bas och klarlack förr, har lackerat tre bilar tidigare och dessa med solid lack, så min erfarenhet är begränsad. 


Resultatet blev 95%, lite apelsin på vissa ställen och ett par rinningar.
Har slipat dom flesta missarna och polerat men det finns jobb kvar än.
På det stora hela får jag vara nöjd, med tanke på att det är första bilen med bas/klarlack.
Lackade alla lösa delar först.


Sen var det dag för undersidan av karossen samt invändigt.
Undertill är det Raptorliner och invändigt är det STP Gold Paste ljuddämpningsmasssa som är sprutad.


När jag besökte Volksworld 2018 så såg jag denna reg.skyltsbelysning/backljus på Lyndon Creamers kärra, och gillade den skarpt!
När han senare under 2019 la ut en på annons så köpte jag den.
Den kom i original kartong.

La tillbaka den i kartongen efter lack i väntan på montage. 


Monterad på bilen


Jag ville inte ha lösa kablar på insidan av luckan, så två rör ordnades.
Ett som bultas i karossen.

Ett som bultas i luckan.

Lackat och monterat

//Stefan
Karossen redo för bas.

Bas lagd, dags för tre varv klarlack

Klarlack lagd.


Den fick vila några dagar innan det var dags för lite slipning och polering innan det var dags för ihopmontering.
Monterade rätt många delar med karossen hängande i lyften, innan jag ställde den på plattan.


//Stefan
Grymt fint arbete! Helt klart en inspiration när jag håller på med min rosthög! 
Tack!
Här kommer lite bilder på rördragning både för bränsle och olja.
Bränsleslangarna pressas

På plats

Anpassning till insprutning och fullflödessystem





Kylkåporna krävde lite massage för det nya avgassystemet


Här syns oljekylaren, har som sagt dubbla tempgivare för att hålla lite koll på tempen då luftflödet där under kanske inte är optimalt enligt vad jag har fått höra.

//Stefan
Man kan nästan tro att du drar högvolts kabel 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
83 2023-01-31 20:20:00 Senaste redigerad av helmut (2023-01-31 20:21:02)
Jo, hade varit kul med El-konverterad men men...
Dörrarna, (eller eg dörren eftersom jag bara har gjort höger dörr än) har vållat mycket huvudbry att få till bra.
Jag har som sagt gjort så att kromlisten går runt hela fönsterhålet och det blev en massa pyssel kring det.
Dom plåtlister som följer med kiten har ju fel hålbild, vete fan hur det är tänkt men vi skar iaf ut nya, dels för att få rätt hålbild och dels för att få hål hela vägen fram.

Svetsade ihop en ställning för kromlisterna innan dom åkte iväg på pulverlack.

Limmade ihop gummlisten med den lackade kromlisten efter att jag hade stansat ut alla hål för clipsen.
Använde Wurth karosslim.
Testmontage i dörren.

På den inre så gjorde jag lika, limmade den utskurna rostfria listen i gummilisten efter att jag hade stansat hål för clipsen. På den limmade jag även en filtduk, ifall något clips skulle krypa ut så vill jag inte få repor i rutan.
Sen var det bara att montera.






Höger sida klar!
Vänster återstår.... 
Snyggt jobbat. 
Sträckläste hela byggtråden! Vilket roligt bygge och snygg jobb du gör! Har själv gått i tankarna attt försöka göra ett ”rent” motor rum med insprutning. Nu fick man riktig inspiration! 

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Det börjar närma sig inredningsmontering.
Började med att anpassa mattsatsen, det följde med en ny mattsats, TMI som hade legat i sopsäckar sedan mååånga år tillbaka, så dom var rätt skrynkliga.
Men nu när dom har legat i bilen i några månader så börjar dom se bra ut.
Innertaket köpte jag nytt, också ett TMI. Brist på erfarenhet i kombo med delvis skum passform gjorde att resultatet blev 90%.
Långt ifrån nöjd med vissa bitar, men det får duga.
Mattsats

Fick komplettera lite med mattan över lådan för luftfiltret.

Taket


Tidigt i bygget så började jag fundera på stolar, ville ha något som kändes 90-tal och hade tidigare köpt stolar och baksäte från en Audi 100, dom var tänkt till dotterns epa så tyvärr slängdes baksätet....
Monterade isär dom stolarna och testade att lägga dom i ett par typ 1 underreden.

När jag ställde in dom i bilen så satt man alldeles för högt, så jag fick sektionera ihop underredet lite.
Då stämde det bättre

Modifierade täckplåtarna och tillverkade även en skyddsplåt baktill för lite renare utseende.
I baksätet sitter numera bara passagerare med strl 38 och mindre. 


Lackade sen underredena och satte ihop allt.
Efter inredningen monterats så var det bara att montera stolarna.

Baksätet blev ett 68a säte som blivit över, på sikt ska jag lämna bort stolar och baksäte för att få samma look på bägge. Blir nog alcantara i mitten och skinn på sidorna om det blir som tänkt. Stolarna är lite spruckna osv
Men i sommar får dessa duga.
Nivå 
Blir så bra så 
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR
Dags för ett trådlyft.
Det började vara dags att montera ljudet, allt hade varit på plats ett antal gånger under bygget så det var i princip bara skruva dit alla saker efter lack.
Lackade högtalarlådan glans 50


Genomföringar för ljudet

Lådan på plats

Dags för lite kablar




Allt ljud på plats, dags för start och testkörning

//S
Första gången ute efter renovering




Renoverade verkstan i somras, och efter provkörning av 66an så märkte jag att lådan behövde en genomgång, så den fick komma upp i lyften igen. 

Ut med motor och låda igen.



92 2024-01-05 13:57:50 Senaste redigerad av helmut (2024-01-05 13:58:48)
Jag hade en låda som eg skulle in i min andra 66a, 3,88 och superdiff.
Den fick hamna i denna istället. Fixit Transmission har byggt ihop den.

Det är väl detaljerna som gör det? 

Jag la ut denna bild på fb, och genast började tuffingarna bakom sina tangentbord krypa fram bakom sina stenar.... 

Fick dock lite tips om vad som skulle ändras, så plockade isär lite smådelar och åkte till svarvkillen jag anlitar.



Skickade sen delarna till eloxering, när jag fick tillbaka delarna hade dom dock missat att även hjulet och brickan skulle vara svarta, så det blev bakläxa på dom delarna.

Så här blev det med dom nya delarna, har dock inte fått tillbaka hjul och bricka än

På bilden syns även vevhusventilationen, mer om den strax...
//S
93 2024-01-05 14:14:31 Senaste redigerad av helmut (2024-01-05 14:15:23)
Eftersom ventilationen inte längre kan ske via tornet så blir det en sån här lösning istället.

Ser nu att jag inte har någon bild på den senaste varianten.
En lokal CNC-firma kommer fräsa fram den ur alu och sen ska den också eloxeras.
Blir dubbla galler i den, med ett filter mellan.
Förutom det så blir det en plåt med hål nere vid packningarna för att förhindra oljan att spraya upp.
Eftersom jag har lackat bilen själv, och att det var första bilen med bas och klarlack så finns det en del att önska.
Namnet på bygget fick därför bli "Orange Peel" 
Design av loggan står Jonas Burman för!

Nu är vi i nutid, bilen är klar och väntar på mappning av sprutet.
Tack för visat intresse!
//Stefan

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Ser ut som slipper höra motorljudet i alla fall :-)
Jo, om man vill så slipper man. 
Motorn går rätt tyst dessutom.
Superfränt. Superfränt.
Oj, det här snygga bygget har jag missat. Mycket snygga lösningar, gillar den lackade generatorn, det var nåt nytt och att du vridit den så kablarna göms undan.
Snygg verkstad också 
Vilket bygge! Hatten av, grymt jobb!!! Mvh Mikael
Snygga, klassiska linjer.
