Är det Dvärbrytare så behöver du troligen byta ut den mot en extratrög i D-karaktär. vanlig trög C-karaktär löser för snabbt. och en B går inte alls.
Är det Dvärbrytare så behöver du troligen byta ut den mot en extratrög i D-karaktär. vanlig trög C-karaktär löser för snabbt. och en B går inte alls.
Ok, jag har inte den blekaste vad det är nu. Står det synligt på automatsäkringarna ???
För att kunna punksvetsa sidan på bussen så var jag tvungen att göra längre armar till svetsen då original är väldigt korta. Googlade lite efter rundjärn i koppar men hittade inga till vettiga priser eller längder. Så jag byggde ett par i aluminium istället och dom funkar minst lika bra som de korta original av koppar
Hittade en snutt värmeskydds strumpa till kablar i soporna på jobbet och den funkade fint att ha på armen som hamnade inne i bussen så slapp den ge kontakt på fel ställen när det är trångt, sen gick det att hålla i armen utan att bränna sig oxå
Skillnad
Helt ok djup på armarna, tillverkades för den här svetsningen så går ju att bygga andra om det behövs längre
Och alu armarna punktar precis lika bra som koppar armarna, ingen skillnad när jag bröt isär mina provbitar
Det var dock tämligen omöjligt att ligga på rygg och försöka punkta sidan, så farsan grävde fram 4st gamla hjul från ett tv-underrede och byggde en vagn som jag sen kapade till några träskivor som schims tills det vart en lagom höjd för svetsen. Så då gick det att rulla fram den nån cm åt gången för punktning
Clecos ersatt med skruvar och karosserilimmet på plats
Punktat och klart
Å lite spackel över skarven
Närmar sig golvläggning....
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Men innan golvet så måste inre tröskel å lite balkar på plats....
Tröskeln passades in så gott det gick innan jag limmade utsidan
Vet inte hur de ska se ut original då jag bara hade massa gamla lagningar på golvet, men jag fattar inte varför tröskelkanten var nerbockad mitt på?
Jag fick inte bitarna att passa bra på nåt sätt förrns jag kapade ur tröskeln så att den kom lite under balken
För efter kapningen så stämde måtten jag ville ha och nedre kanten på inre och yttre tröskeln passade varandra
Fick även kapa av 10-12mm för att längden skulle stämma
Sen känns det här som ett ställe de kommer börja rosta på så jag helsvetsade ihop plåtarna för å slippa skarven
Botten på B-stolpen var inte så riktigt snyggt lagad så allt kapades bort
Fick lov att göra en ny kant på skärmkanten att fästa nya B-stolpen i
Byggde en sån jäkla fin bit stolpe med hjälp av krymp och sträck, sen hittar jag inga foton på den så ni får hålla tillgodo på bild när den är monterad
Mätte hur balkarna skulle se ut och sen klippte å tejpade jag ihop lite mallar för att sedan kapa till dom i plåt
Tog med mallarna till jobbet och bockade dom
Blev skitbra om jag får säga det själv
Sen på med svetsprimer, å balkarna lackades på insidan med zinkspray
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
54 2023-05-28 22:11:34 Senaste redigerad av car_l (2023-05-28 22:33:53)
De vart dags för att lacka lite epoxy för att rostskydda men även för att se lite skavanker å missar där jag spacklat.
Men för att lättare kunna känna över stor yta så tog jag fram satineringsmaskinen och slipade bort den röda färgen på sidan
Vettefan om dom fastnade med fingret på avtryckaren när dom sprutspacklade eller hur dom lyckats. Ett tjockt lager med spackel som krackelerat, så jag väntade mig nån rejäl buckla eller nåt hål
Men när jag slipat bort allt var de hur fin plåt som helst.
Jag skulle däremot tagit mig tid att montera hjulen och rullat ut bussen innan jag slipade då de dammar rejält trots att dörrn var öppen
Fick sopa å blåsa rent garaget ett par ggr så nu finns det nästan inget röttt damm kvar....
Maskerade rutorna för å slippa färgdamm i onödan på dom, även om alla kanske inte kommer användas i framtiden...
Fick ljuga lite med spackel då yttertröskeln inte var helt perfekt rak utan drog inåt lite grann mot B-stolpen, dock inte nåt extremt lager utan nån mm bara
Grov maskering av säten å lite lösa prylar med hjälp av ett par gamla filtar å nåt täcke
Lite färg gör mycket på utseendet även om det är långt ifrån perfekt så slipper man iaf ytrost på de plåtrena
Blåste i mycket färg i tröskeln och över skarven på sidan för att förhoppningsvis slippa rost där i framtiden
Som om de alltid hade vart text där..
Golvet fick lite färg på sig det oxå innan det ska monteras
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Det blir kanon det där!
Blir bra... råkade köpa en satinerings maskin... av en kille som köpt men aldrig använt... och själv... nä inte använt än.. vilken kornstorlek/ "trissa" använde du för att slipa bort färgen? Och hur bra fungerade det?
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Tackar tackar
Sån här använder jag, tog kanske 20-30 min max att få bort allt
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
58 2023-05-29 11:24:13 Senaste redigerad av michaelth (2023-05-29 11:26:26)
Intresant..."vanliga " grovrenglrare är ju effektiva men försvinner fort... hur tänker du med livslängden på denna? Har en hel del färg/spackel att slipa bort på min bay då den målats om några gånger... dock hela tiden i original blå...
Smart att använda aluminium axel till punktsvetsen. .har funderat på egna varianter och som du säger koppar e ju inte så lätt att hitta I axel. . mina lång armar är i koppar "ämnesrör" med ipressade massiva koppar ändar förlängningsdelar är med koppar plåt cylindriskt kläm förband med 2 skruvar.. man får förmodligen putsa lite på ytorna för att få bra kontakt.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Intresant..."vanliga " grovrenglrare är ju effektiva men försvinner fort... hur tänker du med livslängden på denna? Har en hel del färg/spackel att slipa bort på min bay då den målats om några gånger... dock hela tiden i original blå...
Smart att använda aluminium axel till punktsvetsen. .har funderat på egna varianter och som du säger koppar e ju inte så lätt att hitta I axel. . mina lång armar är i koppar "ämnesrör" med ipressade massiva koppar ändar förlängningsdelar är med koppar plåt cylindriskt kläm förband med 2 skruvar.. man får förmodligen putsa lite på ytorna för att få bra kontakt.
Vet inte vad ja ska tänka om livslängden, den är ju gjord för att slipa med...
För att enklare kunna få till det nya golvet och kapa de rakt så kapade jag bort en bit bak under soffan på originalgolvet.
Och den biten kapades i sin tur upp och anpassades för att passa längst fram på golvet istället
Blev lite mera spackling när jag fått på ett lager med epoxy
Å lite tätning på insidan efter epoxyn och svetsprimer på tröskelkanten
Golvet färdigsvetsat
Bilden vägrar komma på rätt ledd fast alla andra går att vända rätt
Å sista biten ut mot hjulhuset på plats
Rostlagade nu ikväll det sista som jag ska svetsa innan besiktningen, så nu ska allt som är plåtrent och inte skyddat lackas med epoxy innan det är dags att ta tag i motorn som jag hämtade hos Fredde Hökåsen för nån vecka sedan.
Blev på 2054cc å ca 110-120hk, iaf hade förra motorn han byggd med lika grejer hamnat där så min borde inte skilja så mycket
Motorn är startad i bänk å körd en stund, jag ska "bara" klä på den alla kåpor osv och montera den i bussen..
Gamla originalmotorn och den nya
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
tänkte mer hur länge en rulle räcker.. dvs slipade du hela sidan med en eller flera??
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
tänkte mer hur länge en rulle räcker.. dvs slipade du hela sidan med en eller flera??
Jag har slipat båda sidorna samt bak med 1st rulle. så dom räcker ganska länge. till taket får det bli en ny.
sen har jag gått över med en "smal" rulle för att få bort det sista.
michaelth skrev:tänkte mer hur länge en rulle räcker.. dvs slipade du hela sidan med en eller flera??
Jag har slipat båda sidorna samt bak med 1st rulle. så dom räcker ganska länge. till taket får det bli en ny.
sen har jag gått över med en "smal" rulle för att få bort det sista.
tack !!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Precis, en rulle räcker länge så länge som man inte kör på kanter så rullen nöts snett
Slipade av bakhörnen oxå för å få lite enhetligare
Rosthålen på bakluckan struntar jag i nu, finns mera på insidan på luckan som ska lagas i höst så nu får de vara
Snyggade till lite runt den gamla fina låsbygeln
Fogade kanterna runt batterihyllan och snyggade till lite allmänt så de vart mera färg där de behövdes
Och så vart de epoxyat i hjulhuset så de inte rostar
Och golvet
Och balken under
Sen vart de dags att börja på med motorn så bussen som nu var lackad på alla plåtrena ytor fick stå ute ett par dagar så ja fick mer plats i garaget
Smidigt med liten traktor så man slipper bära motorerna, på bilden är de bussens originalmotor som bärs fram för att ha som facit hur alla kåpor å grejer ska sitta
Jag plockade isär motorn för ett par år sedan så de ska ju finnas alla plåtar.
Lackar ingenting nu utan sätter bara dit allt för att kunna köra med den i sommar, dock så har jag satt ett par svetsar på alla muttrar på kylplåtarna och rensat gängen så man slipper svetsmuttrar som lossnar...
Köpte på mig lite plåtar förut för att kunna bygga om typ4 plåtar till stående fläkt, upptäckte då att de finns olika modeller, en som det är mera svacka på och en högre modell. Den med svackan gissar jag är till insprutningsmotor Det blir oavsett ursprung den modellen på min motor då den höga är bättre till ombyggnad
Nån som vet vad siffrorna betyder som står på kåporna ??
Termostatvajern var avrostad men är lätt att ersätta med en vanlig bromsvajer till cykel
Vettefan va de här är men likabra att skruva dit de igen. Nån form av förvärme från cyl?
Motsvarande sida
Hade vart tajt om bussen oxå stått i garaget...
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
En kåpa var dock i behov av lagning redan nu för att funka
Blev helt ok
Vet inte om ena hålet i ena toppen är uppborrat å gängat men nån fingänga eller om de ska sitta nåt där å ska va så original, men jag ville ha vanlig M6 där och storleken på hålet stämde bra så bara att stoppa i en Popnut som inte klämdes utan limmades med cylindrisk låsning så de är bara att värma å ta bort om de skulle behövas
Å i bristen på motorlyft som jag inte plockade fram så funkade traktorn bra
Vajerdragning
Å lite plåtar monterade
Gamla slangsnuttar som sitter på rören till avluftningen av soppatanken, likabra att byta ut dom när jag kommer åt.
Tror ja postade nå bilder tidigare i tråden på värmesköldsplåten som sitter ovanför avgasröret
Den som satt när jag demonterade motorn var lite väl sliten så jag byggde en ny i aluminium då för ett par år sedan
Svetsade inte fötterna på den eftersom jag inte visste hur bra den skulle passa utan skruvade fast dom.
Blev lite förvånad att den passade så brasom den gjorde, enda åtgärden förutom att gänga ett par hål som jag lämnat ogängade då var att jag fick bocka högra fästet lite lite så den passade kylplåtarna på motorn
Gjorde den lika bred som originalet, men ska skarva på den lite på vänstra sidan sen så den täcker mera
Tanken monterad med ny slang ifrån Hydroscand
Grovdragning av kabelstammen, fortfarande massa extra sladdar som ska bort men ska få bussen å funka först
Nytt urtrampningslager monterat
Å batteriladdare och soppapumpen på sina gamla platser...
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Men varken soppa pumpen eller laddaren fick sitta kvar nån längre stund då jag inte kunde montera nya förgasarna med dom på plats. Å jag som svetsade fast muttrar så fint för att enklare kunna montera pumpen Nåja, skönt att de inte är lackat med slutgiltiga färgen så inte hela världen att borra lite nya hål och kunna svetsa igen de som är fel
Och den skumma förvärmargrejen eller vad de är var ivägen för bränsleröret så dom demonterades och hålen i kåporna kommer svetsas igen i höst
Avgassystemet på plats
Och nu vart de skumt när draget skulle monteras, jag slipade å grejade innan jag demonterade gamla motorn så jag hade bra frigång till avgasrören. Den enda skillnaden nu är att det är squareport toppar med tillhörande värmekammare.
Fick slipa flera mm för att de ska gå fritt nu
Förra renoveringen för 13-14 år sen så lessnade jag på att slå huvudet i fästet som satt i taket i motorrumet så demonterade det och la på nån bra plats då jag ändå inte hade nån fläkt att montera på det.
För några år sedan fick jag tag på en fläkt men vettefan var fästet är nu så fick bygga ett nytt
Å lite nya kopplingar till pumpen letades fram
Man ska aldrig slänga någonting, hade en 50/50 vinkel i alu som ser ut att ha varit med när jag lackade min lilla crosskärra för många år sedan.
Kapade av lagom bit och byggde ett fäste till bränsletrycksregulatorn.
Fästet på bilderna ovanför är dock inte det som användes då jag vinklade regulatorn åt andra hållet så som bilden nedanför istället. Så likafäste tillverkades fast spegelvänt
Med nya starkare motorn kanske jag får nytta av dekalen jag haft på backspegeln i många år
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Bromsarna såg inte så trevliga ut, rostiga å lite släpbroms så bussen drog lite åt vänster när man bromsade
Vinkelslip och Smedens rostlösare gör så de ser bättre ut direkt
Sen lämnade jag iväg dom på svarvning för att få dom perfekta
Maskerade inför lack
Mycket trevligare utseende
Sammalika med trummorna, fast dom behövde inte svarvas
Smedens in action
Den vänstra är bara upplockad ur badet och den högra är stålborstad efteråt
Skillnad
Å epoxy på
Oken fixades till
Nya och gamla tätningen
Sen nu när motorn är uppgraderad så lär man ju fixa bättre bromsar oxå..
Med sån här röd race´ig färg så minskar ju stoppsträckan med minst 10-15 meter
en passande logga printades ut å sen skar jag ut texten
Sportigt som fan
Nya tätningarna på plats
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Trevlig uppdatering !
synd att du inte använder luftigare fälgar så man ser dom updaterade hejdarna. .. brembo... bra skit
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
När svetsarna inuti bussen lackats på så kunde jag börja isolera ytterväggen igen
Dags att lägga pussel
Å i med inredningen igen
Inte bestämt mig helt än om jag ska koppla in värmaren under sommarn nu eller om jag väntar, men monterar iaf dit den för att se att allt funkar så långt
Gasreglaget som nån tidigare ägare monterat funkade men är inte riktigt så bra som man kan önska....
När jag drog ur gamla gasvajern kom de ut ett par matskedar motorolja ur röret
Nya grejer som ska dit. Vajer, returfjäder och reglage ifrån Buttys Bits
Lite skillnad..
Tyvärr funkade inte returfjädern eftersom min pedal sitter med en M8 gängstång så få skära bort den sen å ändra men inga grejer jag har hemma nu, testade med en annan sorts fjäder jag hade men den blev för styv, kommer få kramp i benet efter nåra 100m så inte så lämpligt inför semestern
De närmar sig provstart och provkörning, bara lite smågrejer kvar
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Trevlig uppdatering !
synd att du inte använder luftigare fälgar så man ser dom updaterade hejdarna. .. brembo... bra skit
Tackar, jag är svag för plåtfälgar dock Men har du tips på annan plåtfälg som är lite luftigare så är jag öppen för förslag. Helst 16" som jag har nu
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Det är väl mb som du har....vet icke... har själv mb fälgar på T3 an...med van däck...vi hade innan eb driva med 16 tum 6 lager liggande på jobbet...tyvärr slut nu. Var något konstigt där vi var tvungna att byta däck för några mm höjd... lag krav på några sorts bussar...renult eller fjord.. minns inte...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Överlägset dom snabbaste bromstrummorna jag sett! Snyggt jobbat med allt som vanligt
72 2023-06-14 21:36:26 Senaste redigerad av car_l (2023-06-14 21:36:48)
Det är väl mb som du har....vet icke... har själv mb fälgar på T3 an...med van däck...vi hade innan eb driva med 16 tum 6 lager liggande på jobbet...tyvärr slut nu. Var något konstigt där vi var tvungna att byta däck för några mm höjd... lag krav på några sorts bussar...renult eller fjord.. minns inte...
Vet inte vad de är för fälgar jag har, han jag köpte av hade dom på en Audi om ja minns rätt
Överlägset dom snabbaste bromstrummorna jag sett! Snyggt jobbat med allt som vanligt
Tackar, ja nu lär den stanna på en 5-öring
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Tillverkade nya bromsrör till oken och sen monterades nya slangar eftersom de började synas lite småsprickor i de gamla
Å nu i fredags så vare det äntligen dags att starta nya motorn i bussen.
Den startade snällt å gick skitbra, lät rapp å svarade fint på gasen, såg att de kom lite rök på höger sida i motorrummet men tänkte inte på det utan hade den stod å tuffa på på tomgång lite. De rök mera å tänkte att de var pga dieseltvättade värmekammare å värmefärgen jag lackat dom med. Men de rökte bara på högra sidan, sen lyste de gult å de var inte solsken utan öppna lågor
I paniken glömde jag av att ja har en huvudbrytare bredvid batteriet så sprang fram å vred av nyckeln å greppade brandsläckaren å sprang tillbaka.
Hade dock tur i oturen och kunde blåsa ut lågorna å slapp använda släckaren.
Det visade sig att ladd reläet hade tagit eld....
Generatorn vet jag inget om då den satt på den här motorn när jag köpte den som ett objekt som inte gick runt, ladd reläet har jag kört med i flera år så jag misstänker att det var kortis i kontaktstycket då de funkade fint med ett nytt relä och bara kabelskor i stället för kontaktstycke
Så efter den pärsen var de äntligen dags för premiärturen
Dags att montera tempmätaren
Aldrig gillat utrymmet under stereon så struntade i att bygga nåt fäste under instrumentbrädan då den skulle rymmas precis
Passade på att montera nya stereon när jag ändå hade den gamla borta, skönt med alla nya finesser som den gamla inte hade
Å nu i tisdags vart de äntligen dags att besikta.... Men det gick bra, inget att anmärka på utan bara bra att veta att vägmätarställningen inte är högre än tidigare.... Men jag körde ju knappt nåt alls sen jag besikta den senast 2019 då den börja gå så jäkla illa så jag istället ställde undan den..
Nåja, inget jag bryr mig om och behöver aldrig mera besikta den
Går hur bra som helst att köra, mycket piggare å trevligare än förut, startar snällt när den är kall, MEN är skitsvår att få igång när den är varm
Måste nöta startmotor 10-20 sekunder innan den startar å oftast måste jag ha fullgas för den ska starta
Så nu blir det rullande renovering under sommarn så den går att använda på semester och träffar så river jag ner allt i höst för att kunna renovera seriöst
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Liten update vad som hänt sen jag besiktade..
Jag märkte efter nån dag att den inte bara är svårstartad varm, utan den ville oxå lägga av efter jag hade stannad vid stopptecken osv, fin tomgång men när jag stannat och skulle iväg så kom jag bara 5-10meter sen dog den. Å det varje gång Så får jag nöta startmotor 10-15 sekunder så startar den som att inget hänt och de går bra att åka iväg
Men planen var ju en liten mini semester med husvagnen och midsommarfirande i dalarna ett par dagar eter besiktningen så bara packa och åka, gick sådär..
Efter att kört nån mil av de 5mil vi skulle åka så var oljetempen 110grader, efter ytterligare nån mil ca 130 Stannade på lämplig parkeringsficka och öppnade motorluckan för att släppa ut lite värme tänkte jag. Var bara ca 1 mil kvar att åka då och sen när jag körde vidare så såg man hur tempen sjönk på mätaren för att komma ner till ca 110 när vi var framme hos släkten.
Att backa till med husvagnen var bara att glömma eftersom bussen la av hela tiden
På midsommardagen tog jag bussen till Biltema i Avesta men lämnade husvagnen hos släkten. Den gick skitdåligt så ja trodde att nånting kommer inte sluta så jättebilligt, tog mig fram och tillbaka iaf.
När det sen var dags att åka hem från dalarna med husvagnen påkopplad blev de lite väl spännande när vi skulle korsa riks70, 3ggr dog bussen mitt på vägen men jag hade tur att det inte var nån trafik och det gick att rulla tillbaka bakåt till vägen vi kom ifrån. 4e gången jag fått igång bussen efter massa startmotornötande så kom vi lite längre så när bussen dog då så gick de inte att rulla bakåt, och då kom de plötsligt massa trafik från båda hållen
Tack å lov så såg bilarna som kom att jag viftade med armen genom rutan och hade problem, så första bilen som kom slog på sin varningsblinkers så övriga såg det.
Men det är oerhört stressande att se bilar komma från båda håll, en dotter i passagerarsätet som blev jätterädd och en fru bak som inte heller var riktigt lugn.. Då är de lång väntan på att motorn ska starta, bussen ville inte riktigt gå fram på startmotorn då de var tungt med vagnen bakpå och batteriet började låta trögt..
Ska tilläggas att varje gång jag fick igång bussen så stod jag på tomgång tills jag inte såg nån trafik, och bussen gick bra på tomgången, det var när man gasade iväg sen som den bara dog, ungefär som soppatorsk. Jag har efteråt kollat filtret på bränsletrycksregulatorn och de finns soppa där när man stänger av bussen så vettefan vad de beror på, nån form av ånglåsning
Jag böt termostat till den som jag hade på gamla motorn sen och då vart det mycket bättre temp i motorn så det felet löstes där, har dessvärre inte fått den att starta lätt när den är varm utan då får jag nöta länge på startmotorn
Behöver jag säga att det inte vart smålandssemester med buss och husvagn som målet var
En del av semesterplanen var att få med cyklarna och kunna åka med dom på nån utflykt så sista panikmånaden innan besiktningen beställde jag de här ifrån Amazon, passar inte direkt på Bay utan måste modifieras lite, borra lite andra hål och ett par bitar vändes för att passa bättre
Den här lilla niten på fästet i dropplisten skulle fått all vikt på sig ihop med motsvarande nit på andra sidan, de kändes sådär så den borrade jag ut och ersatte med en M6a
Nåja, cykelstället får användas på kommande semestrar istället..
Då dessutom min moderna Passat valde att börja jävlas dagen innan vi skulle åka på semestern som redan var bokad så var man inte på topp, tackålov fick vi låna mina föräldrars bil så vi kunde komma iväg iaf
Planen med bussen var ju att både meka och åka i sommar men det vart varken eller, Farsan skulle renovera motorn på sin -65a Bm Buster 400 så då passade jag på att beställa 5 liter färg innan semestern. Det tog större delen av semestern som jag var hemma på att hjälpa honom med den
Bitvis var patinan schysst, men förövrigt väldigt sliten och dålig
Det var många spruckna plåtar att laga och bulor att rikta
Traktorn avfettades och tvättades många gånger för att få bort all fett och olja
Dörrskinnen var riktigt dålig på dörrarna så alla punktsvetsar slipades bort så dom kunde demonteras
Rutramar, dörrar osv slipades plåtrent. Gångjärnen på rutramarna renoverades och gamla sönderdragna tumskruvar som var svetsade i ramarna ersattes med M6 för enkelhetens skull
Gamla dörrskinnen
Stolen är bytt till nån "modernare" nångång i tiden, dessvärre var det jäkligt trångt att komma in i traktorn och sätta sig så Farsan ville ha den ombyggd, kortade av sitsen 70mm och gaveln på ena sidan skars bort så de matchade den andra sidan som tidigare ägare modifierat
Ny plåt och nya dörrskinn på G
Ramarna hade jag lackat med epoxy, sen stansade jag hål i skinnen och markerade på ramarna var jag skulle slipa för svetsningen
Klart så här långt
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839
Sen Farsan köpte traktorn har han stört sig på att lastarn är svart, en Ålö Quicke lastare ska tydligen vara röd original.
Lacken närmar sig, men fört måste alla sprickor och hål som nån skurit upp med gas svetsas ihop igen
Den här var pillig att maskera...
Pallbocken jag hade karossen till min vita bubbla hängde i när jag lyfta av och på den på plattan kom till nytta nu att hänga lastaren i
Hela lastaren lackades med epoxy men hade ingen bild på det
Blev ett pressenningstak över lastaren, det kom ju några droppar regn i sommras/höstas....
Jag övertalade Farsan att motorn skulle målas grön nu när allt var rent, den penslade han, skulle den sprutats hade man fått maskera ihjäl sig
Klar för i år, är lite smågrejer kvar att fixa så som gummislang på handtagen och lite tätningslister. Sån som får fixas då å då, i sommar ska jag lacka skopa och pallgafflar, vart för blött och kallt för att de skulle hinnas med i höstas
Dubbelhytt -59 http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 597#p54597
Husqvarna tråden http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 75#p136275
Mossboda Pickupen http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=18021
Scaben http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=21839