1 Senaste redigerad av hamreus (2023-12-04 18:40:39)

Har en buss med 2.0CU motor med bosch ”L-Jetronic” systemet. Har haft en tanke om det skulle finnas några fördelar med ett byte till förgasare, tex Weber dual 40 IDF?

Hur kör ni?
Ny renoverad motor motor men jag tycker den drar lite väl mycket bränsle. Ligger runt 1,4/1,5 L milen. Det är en westfalia campinginredd med 3vxl automat låda. Så den väger en hel del.

Sen har jag varit lite sugen på att stopp i en annan/ nyare motor men det ligger något år bort isåfall.
Finns det någon motor som skulle vara ”bolt on” på den lådan eller någon som skulle funka utan allt för större modifieringar?

2 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-12-06 10:07:15)

Det där med att dra mycket soppa brukar bero på kraft 
En orkeslös typ 4 med 70 hk ihop med massa vikt brukar dra mycket soppa
Sen har man väldigt stort luftmotstånd i en camping utröstad bil
Då drar det soppa men 1.3 l milen på ett sådant fordon är vad det skall dra med automat
Skulle inte tro att bara byta till förgasare  hjälper  det är kraft som behövs
Men det går att jobba med insprutningen så man får rätt förbränning då kommer den  dra lite mindre
Börja med ta ur ett tändstift se på färgen  Om det är vitt så får den för lite och man får öka gasvinkelen på pedalen   Göra service på spridarna är Nr1 ( man kan börja labba med systemtrycket med en ställbar BTR så man anpassar för dagens bränsle E10/E5) Det är som byta munstycke på en förgasare som man måste göra för det skall fungera bra) 
Skulle dom vara svarta är skicket bör vara i för ha en bra förbrukning  Luktar det bränd olja om stiftet så är det inte bra
Då får man ta sig en fundering vad som behöver bytas i maskinen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

PPRMicke skrev:

Det där med att dra mycket soppa brukar bero på kraft 
En orkeslös typ 4 med 70 hk ihop med massa vikt brukar dra mycket soppa
Sen har man väldigt stort luftmotstånd i en camping utröstad bil
Då drar det soppa men 1.3 l milen på ett sådant fordon är vad det skall dra med automat
Skulle inte tro att bara byta till förgasare  hjälper  det är kraft som behövs
Men det går att jobba med insprutningen så man får rätt förbränning då kommer den  dra lite mindre
Börja med ta ur ett tändstift se på färgen  Om det är vitt så får den för lite och man får öka gasvinkelen på pedalen   Göra service på spridarna är Nr1 ( man kan börja labba med systemtrycket med en ställbar BTR så man anpassar för dagens bränsle E10/E5) Det är som byta munstycke på en förgasare som man måste göra för det skall fungera bra) 
Skulle dom vara svarta är skicket bör vara i för ha en bra förbrukning  Luktar det bränd olja om stiftet så är det inte bra
Då får man ta sig en fundering vad som behöver bytas i maskinen
/// Micke

Tack för inputen! Då är det lite så som jag har tänkt. Ja jag har inte gjort något med spridarna sen jag köpte bussen förut att byta tätningarna.
Vet du om något företag som man kan skicka in beg spridare till för uppfräschning/ renovering?

4

Nyrenoverad motor kan betyda olika saker beroende på vem man frågar. För somliga innebär kolvringsbyte och i bästa fall nya vevlager och en ventilslipning att motorn är nyrenoverad. Andra sätter sin yrkesheder i pant för att tillse att en "renovering" innebär nya toleranser på vevaxel (slipning av lager eller ny vev), balansering, nya lager överallt , nya kolvar och cylindrar, renoverade vevstakar etc.

Vart vill jag komma? Jo, kamaxeln. Delar man inte på blocket vid en "renovering" så ser man inte eländet. Dessa kamaxlar (med hydrauliska lyftare) har en förmåga att slitas ned rejält. Motorerna lufsar på och går ändå, och oljetrycket brukar inte vara något problem på typ4-motorerna. Därför delar många inte på blocket när de "renoverar". Med sliten kamaxel blir motorn orkeslös och framför allt törstig.

Om du har en motor som är renoverad på så sätt att kam och lyftare är utbytta (eller åtminstone uppmätta) så behöver du inte ta någon notis om dessa rader. Jag har dock sett så många tvåliters bussmotorer som gått "bra", men som haft kamaxlar som varit sopslut.

5 Senaste redigerad av michaelth (2023-12-07 09:16:19)

Jean Passepartout skrev:

Nyrenoverad motor kan betyda olika saker beroende på vem man frågar. För somliga innebär kolvringsbyte och i bästa fall nya vevlager och en ventilslipning att motorn är nyrenoverad. Andra sätter sin yrkesheder i pant för att tillse att en "renovering" innebär nya toleranser på vevaxel (slipning av lager eller ny vev), balansering, nya lager överallt , nya kolvar och cylindrar, renoverade vevstakar etc.

Vart vill jag komma? Jo, kamaxeln. Delar man inte på blocket vid en "renovering" så ser man inte eländet. Dessa kamaxlar (med hydrauliska lyftare) har en förmåga att slitas ned rejält. Motorerna lufsar på och går ändå, och oljetrycket brukar inte vara något problem på typ4-motorerna. Därför delar många inte på blocket när de "renoverar". Med sliten kamaxel blir motorn orkeslös och framför allt törstig.

Om du har en motor som är renoverad på så sätt att kam och lyftare är utbytta (eller åtminstone uppmätta) så behöver du inte ta någon notis om dessa rader. Jag har dock sett så många tvåliters bussmotorer som gått "bra", men som haft kamaxlar som varit sopslut.

Skulle man kunna inspektera kammen genom ...olje dränage hål?? Men en kamera... bara som en fråga... har en 2 liters maskin... som jag ser det renoverings objekt som jag inte tänker renovera.. vore kul om man sas kunde bara kika på kammen...bara för nyfikenhet... från en Eh med dragkrok. Från 76 så den har säkert fått slita hund...
Obs jag har aldrig öppnat en dylik maskin... närmast jag kommit är motorn som står på en pall här hemma... tänkte bara titthål kirurgi kamera typ... ICQ/bw

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

michaelth skrev:
Jean Passepartout skrev:

Nyrenoverad motor kan betyda olika saker beroende på vem man frågar. För somliga innebär kolvringsbyte och i bästa fall nya vevlager och en ventilslipning att motorn är nyrenoverad. Andra sätter sin yrkesheder i pant för att tillse att en "renovering" innebär nya toleranser på vevaxel (slipning av lager eller ny vev), balansering, nya lager överallt , nya kolvar och cylindrar, renoverade vevstakar etc.

Vart vill jag komma? Jo, kamaxeln. Delar man inte på blocket vid en "renovering" så ser man inte eländet. Dessa kamaxlar (med hydrauliska lyftare) har en förmåga att slitas ned rejält. Motorerna lufsar på och går ändå, och oljetrycket brukar inte vara något problem på typ4-motorerna. Därför delar många inte på blocket när de "renoverar". Med sliten kamaxel blir motorn orkeslös och framför allt törstig.

Om du har en motor som är renoverad på så sätt att kam och lyftare är utbytta (eller åtminstone uppmätta) så behöver du inte ta någon notis om dessa rader. Jag har dock sett så många tvåliters bussmotorer som gått "bra", men som haft kamaxlar som varit sopslut.

Skulle man kunna inspektera kammen genom ...olje dränage hål?? Men en kamera... bara som en fråga... har en 2 liters maskin... som jag ser det renoverings objekt som jag inte tänker renovera.. vore kul om man sas kunde bara kika på kammen...bara för nyfikenhet... från en Eh med dragkrok. Från 76 så den har säkert fått slita hund...
Obs jag har aldrig öppnat en dylik maskin... närmast jag kommit är motorn som står på en pall här hemma... tänkte bara titthål kirurgi kamera typ... ICQ/bw

Du kan titta på nockana genom lyftarhålen. Då kan du ev se om nocken är sliten/ojämn/repig

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7

En typ-4 motor är bra om man ska titta på sin kamaxel. På en sådan kan man demontera stötstångsrören utan att lyfta på topparna. Du får demontera vipparmsaggregaten och ta bort stötstängerna. Stötstångsrören sitter bara med ett clips (långt och lite pilligt) som du hittar när du tagit bort ventilkåpan. Med stötstångsrör och stötstång borta är det bara att plocka bort lyftaren. Sedan ser du direkt in på kamnocken och kan bedöma hur sliten den är. Den är sliten.

8 Senaste redigerad av michaelth (2023-12-07 14:43:39)

Jean Passepartout skrev:

En typ-4 kamaxel är sliten.

Men finns det nya bra att köpa? Om man nu vill göra det rätta.
Kan man köpa en standard pinne eller finns det någon ny utvecklad som sas är bättre... om man nu vill pyssla med dylikt?
(Frågar man inte dör man ovetande  ICQ/ad )

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Jean Passepartout skrev:

Nyrenoverad motor kan betyda olika saker beroende på vem man frågar. För somliga innebär kolvringsbyte och i bästa fall nya vevlager och en ventilslipning att motorn är nyrenoverad. Andra sätter sin yrkesheder i pant för att tillse att en "renovering" innebär nya toleranser på vevaxel (slipning av lager eller ny vev), balansering, nya lager överallt , nya kolvar och cylindrar, renoverade vevstakar etc.

Vart vill jag komma? Jo, kamaxeln. Delar man inte på blocket vid en "renovering" så ser man inte eländet. Dessa kamaxlar (med hydrauliska lyftare) har en förmåga att slitas ned rejält. Motorerna lufsar på och går ändå, och oljetrycket brukar inte vara något problem på typ4-motorerna. Därför delar många inte på blocket när de "renoverar". Med sliten kamaxel blir motorn orkeslös och framför allt törstig.

Om du har en motor som är renoverad på så sätt att kam och lyftare är utbytta (eller åtminstone uppmätta) så behöver du inte ta någon notis om dessa rader. Jag har dock sett så många tvåliters bussmotorer som gått "bra", men som haft kamaxlar som varit sopslut.

Det är jag som har renoverat allting själv. Nya ventilstyrningar, slipade ventilsäten, ny kam (Orginal), nya lyftare, cylindrar m. kolv m.m. Uppmätt vev som var inom gränsvärdena så den polerade jag mest upp. Alla Lager utbytta och uppmätta.

Motorn var totalt slut med ett större hål i kolven pga dåliga ringar. Så det mesta är antingen nytt eller renoverat.

10

michaelth skrev:
Jean Passepartout skrev:

En typ-4 kamaxel är sliten.

Men finns det nya bra att köpa? Om man nu vill göra det rätta.
Kan man köpa en standard pinne eller finns det någon ny utvecklad som sas är bättre... om man nu vill pyssla med dylikt?
(Frågar man inte dör man ovetande  ICQ/ad )

Jag beställde efter en ny kam från AAperformance till min 2 liters

11

hamreus skrev:
PPRMicke skrev:

Det där med att dra mycket soppa brukar bero på kraft 
En orkeslös typ 4 med 70 hk ihop med massa vikt brukar dra mycket soppa
Sen har man väldigt stort luftmotstånd i en camping utröstad bil
Då drar det soppa men 1.3 l milen på ett sådant fordon är vad det skall dra med automat
Skulle inte tro att bara byta till förgasare  hjälper  det är kraft som behövs
Men det går att jobba med insprutningen så man får rätt förbränning då kommer den  dra lite mindre
Börja med ta ur ett tändstift se på färgen  Om det är vitt så får den för lite och man får öka gasvinkelen på pedalen   Göra service på spridarna är Nr1 ( man kan börja labba med systemtrycket med en ställbar BTR så man anpassar för dagens bränsle E10/E5) Det är som byta munstycke på en förgasare som man måste göra för det skall fungera bra) 
Skulle dom vara svarta är skicket bör vara i för ha en bra förbrukning  Luktar det bränd olja om stiftet så är det inte bra
Då får man ta sig en fundering vad som behöver bytas i maskinen
/// Micke

Tack för inputen! Då är det lite så som jag har tänkt. Ja jag har inte gjort något med spridarna sen jag köpte bussen förut att byta tätningarna.
Vet du om något företag som man kan skicka in beg spridare till för uppfräschning/ renovering?

Du kan pma mig
Sen det med inslipade ventil säten  Ja men dom brukar inte bli 100% täta på det viset Man bör fräsa sätena för 100% att minska ner ytans bredd Då blir dom riktigt täta  sen om gör det rätt så får man några små ponny till på det viset 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

12

Stjäl tråden lite, har ni sett dessa bolt on modernare spridare? https://injector-rehab.com/product/comp … -included/
De var nedsatta lite på black friday såg jag, men kom mig inte för då  ICQ/bu

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

13

rickard m skrev:

Stjäl tråden lite, har ni sett dessa bolt on modernare spridare? https://injector-rehab.com/product/comp … -included/
De var nedsatta lite på black friday såg jag, men kom mig inte för då  ICQ/bu

EV 14 är en bra modell på spridare   
De som stör mig mest är ingen volym eller Ohm  beskrivning  bara man skall ta bort motståndet   EV14 finns från 9ohm till 16 ohm
Finns en annan väg att gå  som att åka till skroten leta upp en 173hk volvo v70  så bör dom vara lika stora för en tiondel av pengarna sen skaffa slanganslutningar ( kanske var för lätt att göra så )
Även saab hade Ev14 men dom har sin volym spec på 2.5 bar
Finns massor av firmor som säljer spridare men man måste ha infon om volymen på dom som sitter där nu
Hos en känd firma här i Sverige har dom Bosch spridare från 595 kr st (Ev 14 men volym på 280cc på 3bar) 
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

14

Ja det verkar ju vara lite djungel med motstånd, tryck och cc… Gäller att veta vad som behövs. Antar att kittet iaf är ”lagom” uppstyrt. Sitter det ett extra motstånd original, nått löst eller inbyggt i styrboxen?

Dalmas (Gustafs) som bor i Tullinge.
Bilar: Westfalia 1974, Dubbelhyttspickup 1978, Golf 1983, 911 1971
Insta: Rm_engrg

15

Du kan skicka spridarna till https://bjprace.se/ dom har renoverat till några av mina vänner, mycket nöjda.

hamreus skrev:
PPRMicke skrev:

Det där med att dra mycket soppa brukar bero på kraft 
En orkeslös typ 4 med 70 hk ihop med massa vikt brukar dra mycket soppa
Sen har man väldigt stort luftmotstånd i en camping utröstad bil
Då drar det soppa men 1.3 l milen på ett sådant fordon är vad det skall dra med automat
Skulle inte tro att bara byta till förgasare  hjälper  det är kraft som behövs
Men det går att jobba med insprutningen så man får rätt förbränning då kommer den  dra lite mindre
Börja med ta ur ett tändstift se på färgen  Om det är vitt så får den för lite och man får öka gasvinkelen på pedalen   Göra service på spridarna är Nr1 ( man kan börja labba med systemtrycket med en ställbar BTR så man anpassar för dagens bränsle E10/E5) Det är som byta munstycke på en förgasare som man måste göra för det skall fungera bra) 
Skulle dom vara svarta är skicket bör vara i för ha en bra förbrukning  Luktar det bränd olja om stiftet så är det inte bra
Då får man ta sig en fundering vad som behöver bytas i maskinen
/// Micke

Tack för inputen! Då är det lite så som jag har tänkt. Ja jag har inte gjort något med spridarna sen jag köpte bussen förut att byta tätningarna.
Vet du om något företag som man kan skicka in beg spridare till för uppfräschning/ renovering?

68:a Early bay Pick-up
75:a Late bay Westfalia