251

michaelth skrev:

Trevligt.. hur vet man volym/ rör längd till kollektorn,
Någon formel.. erfarenhet.. svartkonst ICQ/ad  och hur noga bör man vara.. och när är tolleranserna för stora ICQ/bn

Dom tre stora komponenterna
Cylinder volym  sen är vad det är för duration på kamen sen vilket varvtal systemet skall arbeta från
Typ så här 1584 cc 276 grader och från 3500 varv Det är gånger och roten ur  detta Ja det blir att ta fram miniräknaren på länden av rören
Brukar använda 10% av länden på alla rör eller mindre
Det med tjocklek för att få hög gas hastighet för att få vrid i maskin  är det lite lättare 5%  större än  storleken på avgasventilen om inte jagar HK på höga varv
Det är väldigt lätt det är för tjocka rör  sen har vi kolektorn  vinkel när gasena går ihop fördom skall dra ut gasen ur förbräningsrummet ( kamens överlapp )
Här kommer en typ av uträkning   Sekundärrörslängden = sekundärröravstämningsfaktorn (900000) x roten ur (medelavgastemperaturen + 273) / antal cylindrar x varvtalet som sekundärröret ska stämmas av till
Om man lindrar ett avgas rör med isolering kan extraktorgrenrör ändra uträkningen och avstämningen på en sug maskin  Vanligt vis håller avgas tempen runt 650 grader på bensin
Så det är bara ta fram miniräknaren Michael
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

252

ICQ/be man brukar säga det är som grekiska...
den som vet vet.. misstänkte att det skulle vara svartkonst ICQ/ag
men tack för..... din syn på saken.. sen gör jag det jag kan(inte detta)... ICQ/ah

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

253

PPRMicke skrev:
michaelth skrev:

Trevligt.. hur vet man volym/ rör längd till kollektorn,
Någon formel.. erfarenhet.. svartkonst ICQ/ad  och hur noga bör man vara.. och när är tolleranserna för stora ICQ/bn

Dom tre stora komponenterna
Cylinder volym  sen är vad det är för duration på kamen sen vilket varvtal systemet skall arbeta från
Typ så här 1584 cc 276 grader och från 3500 varv Det är gånger och roten ur  detta Ja det blir att ta fram miniräknaren på länden av rören
Brukar använda 10% av länden på alla rör eller mindre
Det med tjocklek för att få hög gas hastighet för att få vrid i maskin  är det lite lättare 5%  större än  storleken på avgasventilen om inte jagar HK på höga varv
Det är väldigt lätt det är för tjocka rör  sen har vi kolektorn  vinkel när gasena går ihop fördom skall dra ut gasen ur förbräningsrummet ( kamens överlapp )
Här kommer en typ av uträkning   Sekundärrörslängden = sekundärröravstämningsfaktorn (900000) x roten ur (medelavgastemperaturen + 273) / antal cylindrar x varvtalet som sekundärröret ska stämmas av till
Om man lindrar ett avgas rör med isolering kan extraktorgrenrör ändra uträkningen och avstämningen på en sug maskin  Vanligt vis håller avgas tempen runt 650 grader på bensin
Så det är bara ta fram miniräknaren Michael
/// Micke

Det var precis så jag med tänkte om detta.... ICQ/ay    vilket ord (sekundärröravstämningensfaktorn)

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

254

PPRMicke skrev:

Tjänare
Så var dom sista rören på sin plats efter en massa timmar till
Nu är det bara skaffa en Vbands koppling till slutröret
/// Micke

Snyggt jobbat!
Vet vilket arbete som ligger bakom då en kille i mitt garage byggde ett 4-2-1 system till sin typ 3:a i rostfritt till 2 litersmotorn.

-69 Beach Buggy såld
-75 Dubbelhytt skrotad
-68 bubbla med -54 kaross
-73 1303 objekt
-65 1500 S

255 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-11-23 19:54:51)

Tjänare
När man är igång med ett sådant projekt så är tankeverksamheten på vissa detaljer som vilket insugas rör som är bäst
Man kan tappa så mycket flöde att använda olika typer (fabrikat ) av insugnings rör
För min del är det ganska lätt att testa  upp med toppen i flödes bänken kör toppen  sen provar man med dom olika insugs rören
Så ser man vilket som man kan jobba vidare på för att inte tappa flöde för det är lätt att göra
Typ en bra topp sen dit med ett dåligt insug så tappar man massa flöde (hk)
Som jag misstänkte  var det ett som var sämre än det andra röret   
Om ni tittar på 6/8/10/12 mm lyft höjd är den som är högst bara toppen  dom som punkterna som är lägre är insugnings rör
Detta är en sak men det kan hända samma sak med en förgasar tratt den kan se jättebra ut men fungerar den
I bland kan tron försätta berg om sådana här saker
Men lite fakta skadar inte att skaffa sig
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231123_124110_722.jpg, 614.21 kb, 1600 x 1200
IMG_20231123_124110_722.jpg 614.21 kb, 81 downloads since 2023-11-23 

IMG_20231123_124228_199.jpg, 828.11 kb, 1600 x 1200
IMG_20231123_124228_199.jpg 828.11 kb, 77 downloads since 2023-11-23 

IMG_20231123_130112_877.jpg, 324.05 kb, 900 x 1200
IMG_20231123_130112_877.jpg 324.05 kb, 77 downloads since 2023-11-23 

IMG_20231123_130416_054.jpg, 389.23 kb, 1600 x 1200
IMG_20231123_130416_054.jpg 389.23 kb, 79 downloads since 2023-11-23 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

256

Så bra det blir!

Liten fråga:

Hur känsligt är det med insugen, har du exv sett skillnad inom ett par eller från hål till hål?

/S

257

Man får testa varje hål så dom är så lika som möjligt
Skulle man ha ett par toppar som är jättebra  sen sätter dit ett par insug som inte funkar  är det bortkastade pengar
Om inte insugen funkar funkar inte topparna Så det är en mycket viktig komponent
Sen vad det sitter för förgasare har ingen betydelse Det är halsringen som styr luftmängden  inte spjäll storlek
Halsringen bestämmer om man skall ha vrid eller Hk  Den bestämmer hur snabb hastighet luften skall ha ner i insuget
Är insuget riktigt bra så får man gashastighets ökning så flödet kan öka med 10-12% = mer körbarhet/vrid/effekt
Då blandas även soppa luft mixen bättre
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

258

lite mer dumheter Kommer tex senare i dag
Ni kan fundera varför det blir så här /// Micke

Post's attachments

IMG_20231124_124954_945.jpg, 716.24 kb, 1600 x 1200
IMG_20231124_124954_945.jpg 716.24 kb, 81 downloads since 2023-11-25 

IMG_20231124_125023_555.jpg, 691.71 kb, 1600 x 1200
IMG_20231124_125023_555.jpg 691.71 kb, 68 downloads since 2023-11-25 

IMG_20231124_125217_293.jpg, 518.54 kb, 1600 x 1200
IMG_20231124_125217_293.jpg 518.54 kb, 76 downloads since 2023-11-25 

IMG_20231124_130411_288.jpg, 330.62 kb, 1600 x 1200
IMG_20231124_130411_288.jpg 330.62 kb, 76 downloads since 2023-11-25 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

259

Till er som kanske är intresserade
Det sista som jag testade var hur mycket en lite förgasare kan tappa total  flödet i toppen
Det sitter lite saker i vägen som en bränslespridare och halsringen 
Sen testade man vad det tratt kan göra för flödet
Ni ser diagrammet med pelare  som dom som är högst på varje mätvärde är topp ihop med insuget  punkterna   längre ned är med förgasare  och nästa med tratt på gasaren
Siffer diagrammet 2/4/6 med topp o insug  2.1/4.1/6.1 är bara förgasaren 2.2/4.2/6.2 är med tratten
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

260

Inte lätt att veta vad man ska göra, 2:an o 6:an blir det bättre med tratt men inte på 4:an... ICQ/bl

261

Bengt H skrev:

Inte lätt att veta vad man ska göra, 2:an o 6:an blir det bättre med tratt men inte på 4:an... ICQ/bl

Skulle tro det beror på utformningen av tratten 
Skall testa om man modifierar spridaren om  den som gör att den stör luftströmmen under tratten
Gjorde en labb med modell lera  på förgasaren med stor radie då  hände det en del positivt med flödet  utan tratt
Skulle vara kul att testa en JPM tratt för där tror jag det har testat en del i bänken
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

262

En sådan där dag man kollar saker innan man börjar plocka ihop topparna
Fick väga en  ventilfjäder  se vad vikten är på en std fjäder
Sen fick det bli ventilfjäder brickorna 
Standard bricka och en racing Alu bricka
Man skall veta det med racing är egentligen inget man skall ha i en std motor som skall köras länge med
Är man beredd på byta oftare så kan man sätta in alu saker där
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231124_133040_124.jpg, 520.93 kb, 1600 x 1200
IMG_20231124_133040_124.jpg 520.93 kb, 80 downloads since 2023-11-26 

IMG_20231124_133052_773.jpg, 461.79 kb, 1600 x 1200
IMG_20231124_133052_773.jpg 461.79 kb, 70 downloads since 2023-11-26 

IMG_20231124_133130_319.jpg, 737.53 kb, 1600 x 1200
IMG_20231124_133130_319.jpg 737.53 kb, 77 downloads since 2023-11-26 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

263

Hej Micke,
Följer denna tråd med spänning, och bryter in en fråga:
Balanserar Du vev och svänghjul på en såhär trimmad motor?
Hur mycket kommer den varva, när "bör/måste" man balansera veven?
/MickeW

Från: Tranås Småland

264 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-11-29 10:25:31)

MiWi skrev:

Hej Micke,
Följer denna tråd med spänning, och bryter in en fråga:
Balanserar Du vev och svänghjul på en såhär trimmad motor?
Hur mycket kommer den varva, när "bör/måste" man balansera veven?
/MickeW

Jag det är jättebra att balansera  Därför är det stiftat ihop svänghjul med veven så det inte kan sättas fel (sitter ett stift offsetmot dom andra)
Därför är också kolvar och vevstakar vägda för det skall vara balans på delarna
Trimmad nja  den är uppmätt för rätt mått  Det enda som är trimmat är topparna  resten av sakerna  kommer från samma motor som hade gått runt 3000 mil innan jag rev isär började  om med bygget
Man kallar det för blå printning   när man förbättrar möjligheten att motorn skall gå riktigt bra
Det med förgasarna har kommit senare i projektet samma med ett uträknat avgassystem
Att det byggdes ett avgassystem var jag blev trött på priset och kvaliteten på  typ EMPI kina system  som inte ger någon effekt bara bullrar
Ja det finns bra saker att köpa men  skicka efter från Us tyckte jag var onödigt mycket pengar för denna motorn
Det är jätte kul du frågar om saker  Det finns säkert fler frågor som man inte vågar fråga
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

265

Så var det dax att börja plocka ihop mer på maskinen
Efter som jag jagar dom stackas ponnys i den så fick det bli alu ventilbrickor
Nya std ventilfjädrar för dom gammal hade inte rätt tryck ( blir så med  ventilfjädrar av åldern och värme)
När allt var ihop plockat så får man mäta så dom ligger i linje så är det lättare  när man skall korta stötstängerna för dom är förlånga nu
Nästa sak på att göra listan är shimsa in vipporna  för man skall kunna mäta stötstången innan kapningen
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231128_124534_060.jpg, 755.14 kb, 1600 x 1200
IMG_20231128_124534_060.jpg 755.14 kb, 72 downloads since 2023-11-29 

IMG_20231128_142137_519.jpg, 709.18 kb, 1600 x 1200
IMG_20231128_142137_519.jpg 709.18 kb, 73 downloads since 2023-11-29 

IMG_20231129_140946_549.jpg, 666.74 kb, 1600 x 1200
IMG_20231129_140946_549.jpg 666.74 kb, 75 downloads since 2023-11-29 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

266

Då var det lite mer
Så var det vippornas tur att få  sin plats på maskinen
Men vem sa det är bara att hänga dit dom
Började med  infästnings klossarna dom fick slipas så de blev  raka Även vipporna har fått ett en sväng i slipmaskinen
Dit med axlarna som har en egen tillverkad mitt bit så dom blir stabilare sen var det plocka dit vipporna
Då börjar det tids krävande jobbet  att mäta och mäta så rätt shims och spel
När det var klart så var det bara att ta isär  svarva av ändarna på axlarna
Så var det dax att prov montera
Nästa är stötstänger som skall kapas till rätt längd
Det börjar närma sig slutet innan bromsbänks körningen
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231129_143459_452.jpg, 735.66 kb, 1600 x 1200
IMG_20231129_143459_452.jpg 735.66 kb, 71 downloads since 2023-12-01 

IMG_20231129_143545_361.jpg, 640.43 kb, 1600 x 1200
IMG_20231129_143545_361.jpg 640.43 kb, 70 downloads since 2023-12-01 

IMG_20231201_145910_735.jpg, 364.77 kb, 900 x 1200
IMG_20231201_145910_735.jpg 364.77 kb, 84 downloads since 2023-12-01 

IMG_20231201_150607_331.jpg, 777.29 kb, 1600 x 1200
IMG_20231201_150607_331.jpg 777.29 kb, 65 downloads since 2023-12-01 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

267

Tack Micke.  Detta är mycket intressant och inspirerande läsning.

Men inte helt lätt och kräver en del maskiner och special verktyg ?

.....speedwagen - Gasar Tills De Rasar...... ©

Snabb länkar till projekt trådar: Pippi gul Callook med soltak (o\_/o) & Vit 75:a Bay-panel dubbeldörr |o \/ o|

268

speedwagen
Special verktyg  Nja kan vara planslipen
Svarv o fräs bör man ha tillgång till  men det är ett måste om man bygger en motor
Ja det går att bara plocka ihop en maskin  men jag kan garantera det olika på höger kontra vänster sida 
Det värsta blocket som jag har mätt från ramlagerläget till kanten som cylindern står på var 0.50 mm skillnad på höger/vänster sida
Då finns det två sätt att lösa det ena är fräsa av blocket andra är svarva av cylindern
Så man får även ha mätverktyg som ett skjutmått som är 250 mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

269

Hej på er
Då var det stötstängerna tur
Det visade sig att original var 8 mm för långa
Mät stötstången är en gammal vw som är kapad sen gängat M6 så en lång skruv så ha har man ett sådant mätverktyg
Så det var bara att sätta upp dom i svarven  fram med kapstålet (3.9mm brett ) sen vara försiktig att svarva in till stål toppen sen sen vända o göra lika på andra sidan
När man monterar ihop så värmer jag till 70 G c sen knackar man ihop  har två gamla lyftare på ändan sen en handslägga så är om klara
Då var det kontroll mäta
Sen montera dom
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231130_123621_529.jpg, 691.85 kb, 1600 x 1200
IMG_20231130_123621_529.jpg 691.85 kb, 74 downloads since 2023-12-05 

IMG_20231130_132212_774.jpg, 500.21 kb, 1600 x 1200
IMG_20231130_132212_774.jpg 500.21 kb, 71 downloads since 2023-12-05 

IMG_20231130_134121_658.jpg, 349.15 kb, 900 x 1200
IMG_20231130_134121_658.jpg 349.15 kb, 78 downloads since 2023-12-05 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

270

Så var det nära för uppstart av den 1600
Sen skall den in i bromsbänken för att se var det blev i verkligheten
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231214_141900_656.jpg, 619.41 kb, 1600 x 1200
IMG_20231214_141900_656.jpg 619.41 kb, 78 downloads since 2023-12-14 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

271

Uppstarten blir en fin julklapp.
Ska bli kul och se vad du får för siffror.

"ljushuvud"

272

Hej
Efter lite snack med bättre vetande om avgas rör fick man ett tips o få upp värmen i primärrören
Så det blev cirka 400 mm keramiskt beläggning på rören för att få jämnare temp i dom
Nu väntar man bara på en vbands klämma så man kan göra färdigt sista biten på slutröret  Sen kan man starta upp
/// M

Post's attachments

IMG_20231219_151113_152.jpg, 666.92 kb, 1600 x 1200
IMG_20231219_151113_152.jpg 666.92 kb, 72 downloads since 2023-12-20 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

273

Då var det lite mätande igen
Fick tag i modifierade  std vippor så man kan få lyft höjden lite till 
Varje tiondel som man hittar  är man nöjd
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231229_134311_419.jpg, 679.12 kb, 1600 x 1200
IMG_20231229_134311_419.jpg 679.12 kb, 70 downloads since 2023-12-29 

IMG_20231229_134322_734.jpg, 846.39 kb, 1600 x 1200
IMG_20231229_134322_734.jpg 846.39 kb, 59 downloads since 2023-12-29 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

274

ICQ/ay

"ljushuvud"

275

ICQ/ay  ICQ/ay