1

Tänkte här visa min senaste motor och kanske inspirera någon att skruva ihop något själv.
Dom som känner mig vet att jag bara håller på med gammalt skrot  ICQ/ag  25 och 30 hästare och det är en genomgång och uppfräschning av en 30 häst som denna tråd ska handlar om  ICQ/bs
För en del år sedan gjorde jag en annan tråd om att trimma 30 hästare https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1265
I den gamla tråden gjorde jag mer pyssel med dubbla förgasare mm, denna gång ska motorn se någorlunda original ut men med lite mer ork i backarna utan alltför mycket knepiga/dyra delar...
30 hästaren i original är ju ingen raket direkt men en harmonisk och trevlig motor när den är frisk och som funkar rätt ok i normal trafik men bra kan ju bli bättre  ICQ/bs
Utgångspunkten är en brandsprutemotor från -60 med få gångtimmar. Jag har kört ca 1000 mil med motorn i min -52:a och den har känts ok men med vetskapen från tidigare industrimotorer att det kan vara lite si och så invändigt så ville jag gå igenom den ordentligt och då kan man ju fixa lite med den samtidigt.
Sena 30 hästare är bättre att bygga på än tidiga för dom har större oljekanaler och veven är smidd på ett annat sätt så dom håller lite bättre (25 och 30 hästare är kända för att veven går av.. )
När jag plockade isär den såg det mesta bra ut förutom att 3 av 4 ventilstyrningar på avgas var dåliga, mer om det längre fram  ICQ/ab

Motorerna är inte så bra balanserade från fabrik så det mår dom väl av att det görs noggrant. Tryckplattan ska stiftas på svänghjulet, bulthålen är för glappiga att styra på så jag använder 2st 4mm stålstift som borras lite osymetriskt så att det inte går att vända fel. Sen skickas vev, svänghjul, tryckplatta och remskiva iväg på balansering.

Post's attachments

20221104_071404.jpg, 543.51 kb, 1638 x 1228
20221104_071404.jpg 543.51 kb, 114 downloads since 2023-11-24 

20221128_204423.jpg, 533.7 kb, 1638 x 1228
20221128_204423.jpg 533.7 kb, 108 downloads since 2023-11-24 

20221128_204456.jpg, 573.92 kb, 1638 x 1228
20221128_204456.jpg 573.92 kb, 96 downloads since 2023-11-24 

20221128_204529.jpg, 732.08 kb, 1638 x 1228
20221128_204529.jpg 732.08 kb, 99 downloads since 2023-11-24 

2 Senaste redigerad av Bengt H (2023-11-24 23:48:47)

Fortsätter med balansering ICQ/bk
Balansera/väga stakarna kan man göra ganska enkelt själv. Jag har en enkel våg från Clas Olson, väger på grammet, räcker för en sådan här motor. Målet är att stakarna ska väga lika mycket, hela staken och i varje ände.
För att väga ändarna behövs en styrning i stor och lilländan så att stakarna kommer exakt lika varje gång. Jag har svarvade ringar med kullager i med pinnar i silverstål i centrum som styr upp på ställningen på vågen.
Efter några timmars slipande i ändarna och på mitten och ett frekvent vägande så väger alla på grammet lika   ICQ/bs

Post's attachments

20221212_155812.jpg, 436.14 kb, 1638 x 1228
20221212_155812.jpg 436.14 kb, 111 downloads since 2023-11-24 

20221212_155932.jpg, 405.12 kb, 1638 x 1228
20221212_155932.jpg 405.12 kb, 102 downloads since 2023-11-24 

20221212_155942.jpg, 390.37 kb, 1638 x 1228
20221212_155942.jpg 390.37 kb, 97 downloads since 2023-11-24 

20221212_160051.jpg, 410.71 kb, 1638 x 1228
20221212_160051.jpg 410.71 kb, 116 downloads since 2023-11-24 

3

Intressant läsning när man har svårt och sova på nätterna igen..

55an var tag sen den var ute med ?

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

4

Ja.. lite för många bilar..

5

Kul du är igång igen Bengt
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

6

ICQ/ay för en helt motor ovetande är detta riktigt intressant !!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

Bengt H skrev:

Ja.. lite för många bilar..


X2 hoppas man får något sålt av mina..

Typ 1or: 55/5, 61, 67, 67, 68,72 typ 3: 70.

8

Underbart! Ska bli väldigt spännande att följa.

Läs världens rent subjektivt bästa blogg http://luftkyld.blogspot.com/
Instagram: Luftkyld

I garaget:
Porsche 356C - inte helt original
RPB GT - liten och tuff

9

Följer!  ICQ/ay

10

Härligt Bengt!

11

michaelth skrev:

ICQ/ay för en helt motor ovetande är detta riktigt intressant !!!

Hoppas kunna inspirera lite  ICQ/bq

12

NiklasLarsson skrev:

Underbart! Ska bli väldigt spännande att följa.

Förvänta inga revolutionerande grejer men något matnyttigt hoppas jag kunna leverera ICQ/bk

13

ICQ/ay Härligt att du är på gång med motorn Bengt.
Kan det bli några Tryggve-knep månne.. ICQ/bs

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

14

Underbart att se och läsa Bengt  ICQ/bq

15

Intressant.
skiljer det 398gr lättast till 418gr tyngsta på stakarna?
Det trodde jag inte om VW.

"ljushuvud"

16

Nja.. 418 är vad hela staken väger, dom slog mellan 415 och 418.
398 är vad storändan på den som ligger på vågen med styrningsgrejerna väger och 134 är vad lilländan med styrningsgrejerna väger, lilländorna slog mellan 131 och 134 gr.
Den lättaste storändan och den lättaste lilländan styr hur mycket man ska ta väck men man behöver hålla koll på hela staken också.
412 gr blev slutliga totalvikten på stakarna.

17

Mr 56 skrev:

Intressant.
skiljer det 398gr lättast till 418gr tyngsta på stakarna?
Det trodde jag inte om VW.

Det var 10 gram skillnad som max när man reparerade  samma med kolvvikten var 10g
Då kan det bli massa gram

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

18

Phileas Fogg skrev:

ICQ/ay Härligt att du är på gång med motorn Bengt.
Kan det bli några Tryggve-knep månne.. ICQ/bs

Nja mer lite vanliga tips o trix  o kanske några ovanliga också ICQ/ag

19

...ovanliga?

och där spetsade man öron och ögon!

Ser fram emot fortsättningen!

/S

20

Håller med, ännu en spännande tråd att följa.
Tack för att du delar med dig

21

Tänkte väl att det var nått, annars hade den nog skakat som en centrifugerande tvättmaskin ;-)

Bengt H skrev:

Nja.. 418 är vad hela staken väger, dom slog mellan 415 och 418.
398 är vad storändan på den som ligger på vågen med styrningsgrejerna väger och 134 är vad lilländan med styrningsgrejerna väger, lilländorna slog mellan 131 och 134 gr.
Den lättaste storändan och den lättaste lilländan styr hur mycket man ska ta väck men man behöver hålla koll på hela staken också.
412 gr blev slutliga totalvikten på stakarna.

"ljushuvud"

22

Sten vW skrev:

...ovanliga?

och där spetsade man öron och ögon!

Ser fram emot fortsättningen!

/S

Watch out   ICQ/bm

23

ICQ/br
Denna gång tänkte jag det skulle handla lite om kolv/cylinder.
När 30 hästen kom 23 dec -53 så blev cylinderdiametern 77 mm, tidigare var den 75 mm på 25 hästaren.
Kompressionen på 25 hästaren var 5,8:1, på 30 hästen blev den 6,1:1. Kolvarna var skålade på samma sätt som 25 hästaren. 31 aug -54 ändrade man till plana kolvar och kompression höjdes då till 6,6:1, därefter gjordes inga ändringar mer med kompression förrän 34 hästaren introducerades aug -60.

Kolv/cylinderdiameter finns i 3 storlekar, std 77 mm, första överdimention 77,5, andra öd 78 mm.
Cylindrarna finns i två varianter. Den första, använd 23 dec -53 till 9 juli -57 hade skirt som var 33 mm långa, efter det så blev dom 25 mm. Dom tidiga cylindrarna kan vara bra att ha om man tänker bygga en motor med långt slag.
6,6:1 i kompression är inte så mycket men det var bla den tidens dåliga bränsle som styrde det.
Alla äldre folkvagnar vaknar till liv med en kompressionshöjning.   ICQ/bs  Jag vill ha upp den till ungefär 8:1.
Då kan man göra lite olika ingrepp, fräsa ner topparna, högre kolvar, eller göra förbränningsrummet mindre. 34 hästens kolvar har också 77 mm diameter och 20 mm kolvbult men den kolven är 1 mm högre än 30 hästen, man måste bara kolla att vändhöjden blir tillräcklig, ev ta ur lite i toppen. Att bara byta till 34 hästars kolv höjer kompet en del men inte tillräckligt (för mig..  ICQ/ab ). Hittade 34 hästkolvar med dome för en del år sedan, dom kom till användning nu men det räckte ändå inte till för jag har karvat ut en del runt insugsventilen för bättre flöde så toppen fick fräsas ner ändå  ICQ/bk
En grej jag funderade på ett tag var hur man skulle kunna räkna ut hur stor volym domen var på, slutade med att jag svarvade till en grej som jag satte uppe på kolven så att jag kunde mäta volymen med vatten typ som när man mäter förbränningsrum.
På dessa motorer finns en "kopparring" som ska vara någon sorts extra tätning för att inte få in avgaser i värmeboxarna om det skulle läcka mellan topp och cylinder. Jag tror inte dom gör sitt jobb ( har sett blowby på dom..) och använder dom därför inte, blir bättre press på tätningsytan utan dom tänker jag. Den klacken på cylindern dom ligger på måste tas ur för i toppen eller svarvas väck från cylindern när man höjer kompet med att fräsa ner toppen.
Är det en dåligt rensad gjutskarv på cylindern så tar den i toppen bara man fräst ner en halv mm.

Post's attachments

20221111_191842.jpg, 350.04 kb, 1638 x 1228
20221111_191842.jpg 350.04 kb, 100 downloads since 2023-12-04 

20221111_191853.jpg, 441.24 kb, 1638 x 1228
20221111_191853.jpg 441.24 kb, 95 downloads since 2023-12-04 

20231204_162627.jpg, 472.49 kb, 1638 x 1228
20231204_162627.jpg 472.49 kb, 107 downloads since 2023-12-04 

20231204_163018.jpg, 418.29 kb, 1638 x 1228
20231204_163018.jpg 418.29 kb, 109 downloads since 2023-12-04 

24

Mäta storlek på domen, den blev 4 cl

Post's attachments

20221111_194428.jpg, 440.85 kb, 1638 x 1228
20221111_194428.jpg 440.85 kb, 108 downloads since 2023-12-04 

20221111_194834.jpg, 393.72 kb, 1638 x 1228
20221111_194834.jpg 393.72 kb, 102 downloads since 2023-12-04 

20231204_165714.jpg, 487.39 kb, 1638 x 1228
20231204_165714.jpg 487.39 kb, 97 downloads since 2023-12-04 

20231204_165725.jpg, 497.5 kb, 1638 x 1228
20231204_165725.jpg 497.5 kb, 101 downloads since 2023-12-04 

20231204_165930.jpg, 488.28 kb, 1228 x 1638
20231204_165930.jpg 488.28 kb, 92 downloads since 2023-12-04 

25

oooohhhhh..... Så bra info!
ICQ/bf

/Högdahl

Thomas Högdahl - aka "Barbaskön"
Barbapapa Racing

https://www.facebook.com/BarbapapaRacing