Tänkte här visa min senaste motor och kanske inspirera någon att skruva ihop något själv.
Dom som känner mig vet att jag bara håller på med gammalt skrot
25 och 30 hästare och det är en genomgång och uppfräschning av en 30 häst som denna tråd ska handlar om
För en del år sedan gjorde jag en annan tråd om att trimma 30 hästare https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=1265
I den gamla tråden gjorde jag mer pyssel med dubbla förgasare mm, denna gång ska motorn se någorlunda original ut men med lite mer ork i backarna utan alltför mycket knepiga/dyra delar...
30 hästaren i original är ju ingen raket direkt men en harmonisk och trevlig motor när den är frisk och som funkar rätt ok i normal trafik men bra kan ju bli bättre
Utgångspunkten är en brandsprutemotor från -60 med få gångtimmar. Jag har kört ca 1000 mil med motorn i min -52:a och den har känts ok men med vetskapen från tidigare industrimotorer att det kan vara lite si och så invändigt så ville jag gå igenom den ordentligt och då kan man ju fixa lite med den samtidigt.
Sena 30 hästare är bättre att bygga på än tidiga för dom har större oljekanaler och veven är smidd på ett annat sätt så dom håller lite bättre (25 och 30 hästare är kända för att veven går av.. )
När jag plockade isär den såg det mesta bra ut förutom att 3 av 4 ventilstyrningar på avgas var dåliga, mer om det längre fram
Motorerna är inte så bra balanserade från fabrik så det mår dom väl av att det görs noggrant. Tryckplattan ska stiftas på svänghjulet, bulthålen är för glappiga att styra på så jag använder 2st 4mm stålstift som borras lite osymetriskt så att det inte går att vända fel. Sen skickas vev, svänghjul, tryckplatta och remskiva iväg på balansering.
för en helt motor ovetande är detta riktigt intressant !!!