Tänke att jag skulle dela med mig lite av ett annat projekt och då även bidra till lite mer forumaktivitet
Detta är väl en anledning till att pickuppen inte har fått all tid, det var väl heller inte riktigt meningen att det skulle bli så här.. som vanligt
I alla fall så dök det för en tid sedan (typ två år) upp en Passat B4 VR6a till salu, den här bilen finns ju knappt och jag är ju lite svag för ovanliga modeller så den bara måste jag ju köpa!
Och den stod ju enbart 56 mil bort raggade upp en medåkare så drog vi iväg helgen efter och hämtade hem den, eftersom förra ägaren använde bilen så den kördes hem. Men jag tycke det var lite mycket obalans i hjulen på hemvägen så dom lär väl balanseras tänke jag, och så var det lite anliggning på någon broms. Så väl hemma och en ordentlig sömn senare så åkte den in i garaget för lite översyn.
Fälgarna… tre av dom syndes det med ögat att dom inte var runda på insidan.. dom var även svetsade på några ställen varav en fälg var svetsad på tre ställen och sen spräckt på ytterligare två och dessa hade jag kört 56 mil med i motorvägsfart.. blev ju orolig i efterhand
Bromsarna, där hade man bytt skivor fram och satt dit för små, troligen dieselns 280mm istället för vr6ans 288, vilket resulterade i att belägget bara slets på mitten och byggde klack på kanten som senare skulle komma att ta i, men så slitet var det inte än. Sen var ena bromsskivan bak väldigt rostig, såg nästan ut som dom bara bytt på ena sidan tidigare
Som tur är har man ju samlat på sig lite bra att ha saker så en uppsättning Skoda RS fälgar parades ihop med befintliga däck så man kunde åka säkert. Och bromsar beställdes hem.
Men som vanligt så blev det ju inte bara bromsbyte ”när man ändå håller på”
Det grundade sig egentligen i att jag inte fick loss bulten till ena okhållaren bak (troligtvis därför skivan inte såg ut att vara bytt tidigare heller) så tog med bilen till jobbet och skulle ta stora mutterknacken till hjälp. Men den fick ju inte plats, tanken var i vägen så behövde släppa på stötdämparna så bakaxeln kunde hänga ner lite, det är nu stora MEN kommer in, det sitter då coilovers monterat på bilen som då är kortare än vanliga stötdämpare vilket gör att bulten till stötdämparen tar i tanken när man ska dra ur den så man får inte ur den tillräckligt för att dämparen ska släppa typiskt, man behöver alltså släppa dämparen på ovansidan istället så man får ner hela. Detta var lite nytt för mig, har jag inte varit med om tidigare, då har det ändå passerat ett gäng med Golf 2or med coils och sänkta 3or.
Bäst att göra detta hemma tänkte jag för det tar lite för mycket tid för att hinna med efter jobbet.
Det slutade med att hela bakaxeln låg demonterad. Aluminiumbromsok bak från Golf 4 inhandlades. Alla ok och hållare blästrades, lackades, och nya renoveringssatser blev monterade. Nya hjullager i skivorna bak, så klart även nya belägg och skivor runt om. Nya handbromsvajrar, abs-givare, bromsrör bak osv. det spårade alltså ur precis som vanligt Även lastkännande ventilen bak byttes bara för att vara säker.
Ibland har man tur att känna folk som har specialverktyg att låna ut, blir så mycket enklare då
Nu kunde man få komma ut och åka lite innan nästa etapp. Coiloverna var inte så fräscha så nya ligger på agendan, dom gamla gick inte att justera längre. Sen ska det bli en ordentlig uppfräschning både in och utvändigt, och lite stereo.
En liten oplanerad insats kom, det var läckage i styrväxeln så det blev till att plocka ner framvagnen och byta den. Ett motorfäste såg jag var dåligt då så det blev ett nytt även där.
Hade ett par 18 tummare stod i garaget och omvandlingsspacers så var ju tvunget att testa hur det satt
Denna vill man ju inte köra i saltet på vintern, men att ha vinterdäck på är ju smidigt om den behöver flyttas under vinterförvaringen. Det behöver ju se bra ut också utifall någon ser den så fick tag på ett par 16 tums skodafälgar som skoddes med dubbdäck.