1

Tänke att jag skulle dela med mig lite av ett annat projekt och då även bidra till lite mer forumaktivitet  ICQ/bs

Detta är väl en anledning till att pickuppen inte har fått all tid, det var väl heller inte riktigt meningen att det skulle bli så här.. som vanligt  ICQ/ag

I alla fall så dök det för en tid sedan (typ två år) upp en Passat B4 VR6a till salu, den här bilen finns ju knappt och jag är ju lite svag för ovanliga modeller så den bara måste jag ju köpa!
Och den stod ju enbart 56 mil bort  ICQ/al  raggade upp en medåkare så drog vi iväg helgen efter och hämtade hem den, eftersom förra ägaren använde bilen så den kördes hem. Men jag tycke det var lite mycket obalans i hjulen på hemvägen så dom lär väl balanseras tänke jag, och så var det lite anliggning på någon broms. Så väl hemma och en ordentlig sömn senare så åkte den in i garaget för lite översyn.
Fälgarna… tre av dom syndes det med ögat att dom inte var runda på insidan.. dom var även svetsade på några ställen varav en fälg var svetsad på tre ställen och sen spräckt på ytterligare två  ICQ/be  och dessa hade jag kört 56 mil med i motorvägsfart.. blev ju orolig i efterhand  ICQ/bm
Bromsarna, där hade man bytt skivor fram och satt dit för små, troligen dieselns 280mm istället för vr6ans 288, vilket resulterade i att belägget bara slets på mitten och byggde klack på kanten som senare skulle komma att ta i, men så slitet var det inte än. Sen var ena bromsskivan bak väldigt rostig, såg nästan ut som dom bara bytt på ena sidan tidigare ICQ/bw

Som tur är har man ju samlat på sig lite bra att ha saker så en uppsättning Skoda RS fälgar parades ihop med befintliga däck så man kunde åka säkert. Och bromsar beställdes hem.

https://live.staticflickr.com/65535/53294367975_4f50c52d5e_z.jpg

Men som vanligt så blev det ju inte bara bromsbyte ”när man ändå håller på”
Det grundade sig egentligen i att jag inte fick loss bulten till ena okhållaren bak (troligtvis därför skivan inte såg ut att vara bytt tidigare heller) så tog med bilen till jobbet och skulle ta stora mutterknacken till hjälp. Men den fick ju inte plats, tanken var i vägen så behövde släppa på stötdämparna så bakaxeln kunde hänga ner lite, det är nu stora MEN kommer in, det sitter då coilovers monterat på bilen som då är kortare än vanliga stötdämpare vilket gör att bulten till stötdämparen tar i tanken när man ska dra ur den så man får inte ur den tillräckligt för att dämparen ska släppa  ICQ/bu  typiskt, man behöver alltså släppa dämparen på ovansidan istället så man får ner hela. Detta var lite nytt för mig, har jag inte varit med om tidigare, då har det ändå passerat ett gäng med Golf 2or med coils och sänkta 3or.

Bäst att göra detta hemma tänkte jag för det tar lite för mycket tid för att hinna med efter jobbet.
Det slutade med att hela bakaxeln låg demonterad. Aluminiumbromsok bak från Golf 4 inhandlades. Alla ok och hållare blästrades, lackades, och nya renoveringssatser blev monterade. Nya hjullager i skivorna bak, så klart även nya belägg och skivor runt om. Nya handbromsvajrar, abs-givare, bromsrör bak osv. det spårade alltså ur precis som vanligt ICQ/ag Även lastkännande ventilen bak byttes bara för att vara säker.

https://live.staticflickr.com/65535/53294152068_6569b10a62_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294275309_f56c51b6dd_z.jpg

Ibland har man tur att känna folk som har specialverktyg att låna ut, blir så mycket enklare då

https://live.staticflickr.com/65535/53293025682_2793364756_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294367565_b01c7d218f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294274929_3eb73dd8ee_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293025567_47da88e8ae_z.jpg


https://live.staticflickr.com/65535/53294274789_691fbc410c_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294367285_7049d7d309_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293901876_78499edac0_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294151413_878bda1b00_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293901751_573c9fb0fd_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294367075_6f7105bc04_z.jpg

Nu kunde man få komma ut och åka lite innan nästa etapp. Coiloverna var inte så fräscha så nya ligger på agendan, dom gamla gick inte att justera längre. Sen ska det bli en ordentlig uppfräschning både in och utvändigt, och lite stereo.

https://live.staticflickr.com/65535/53293025312_67cd2c6fe1_z.jpg

En liten oplanerad insats kom, det var läckage i styrväxeln så det blev till att plocka ner framvagnen och byta den. Ett motorfäste såg jag var dåligt då så det blev ett nytt även där.

https://live.staticflickr.com/65535/53294274434_892db12cc9_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294274389_a235132623_z.jpg

Hade ett par 18 tummare stod i garaget och omvandlingsspacers så var ju tvunget att testa hur det satt  ICQ/bk
https://live.staticflickr.com/65535/53293901551_1562a60213_z.jpg

Denna vill man ju inte köra i saltet på vintern, men att ha vinterdäck på är ju smidigt om den behöver flyttas under vinterförvaringen. Det behöver ju se bra ut också utifall någon ser den ICQ/bs så fick tag på ett par 16 tums skodafälgar som skoddes med dubbdäck.

https://live.staticflickr.com/65535/53293901196_5cc53a8fa0_z.jpg

2

https://live.staticflickr.com/65535/53293024542_22cbb5485e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294273749_4ca14b550d_z.jpg

Nytt coiloverkitt och nya topplagringar redo för montering.

Sen åkte i stort sett hela inredningen ur. Där allt gjordes rent ordentligt och snyggades till.
Kablar för stereoinstallation började dras och ljuddämpning av bilen sattes igång.
Ljudinstallationen är väl siktet inställt mot SQ hållet.

Jag låter bilderna tala:

https://live.staticflickr.com/65535/53294150773_60e697285b_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294274004_f15689d996_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294150518_5826976b06_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294366550_9a561a99ef_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294150468_0da8c38ffb_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294366410_5633d0caf5_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293024552_750d254ffe_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294366350_2ca7fb6ddb_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294366325_0f517b699c_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294273609_06eabbb217_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294366105_fd9532b029_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294366065_11663d88f0_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293900576_16cea0af03_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294273499_f031133579_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293024207_e09c066ea7_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294149553_ac483827af_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294149643_9f6e3a8d36_z.jpg

3

Kul projekt, snyggt jobbat!  ICQ/bq

4

Stereo grejer som jag använt är saker jag redan hade samlat på mig.
Fram blir det Amega Q-cox 350 på instrumentbrädan och Amega QW6 i dörrarna, så man kan säga att det blir ett 3-vägs framsystem.
Slutstegen blir DLS RA30 och RA40 med tillhörande täckbitar i mellan.
Basen blev en färdigbygd rockford, inte riktigt SQ kanske och inte i klass med resten men den fungerar faktiskt bra ihop ändå och lättdriven så den går att köra på slutsteget som jag tänkt.
Huvudenheten blir Apline UTE-92BT med inbyggd DSP (men ska vi hoppa fram till idag så är denna utbytt, för att få andra delningsfrekvenser i DSPn)

För att få samma vinkel mot rutan för höger och vänster sida på instrumentbrädan blev det lite byggnation på högersidan.

Original plastram pillades loss så jag kunde använda den för att få fäste till original galler, vill ju ha lite original touch på resultatet  ICQ/ab

https://live.staticflickr.com/65535/53293024172_0bfbd6740e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294365885_ec9b4f6b77_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293024017_f5034182bc_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294365790_81029e3178_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293023992_42eeef3667_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294273134_7fcaf79f7a_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294149833_d44715f1bc_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294365670_43e28e1e6e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294273059_86e339efcf_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294149713_ec21288254_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294272994_ac9538f744_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294149533_729433e1bf_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293023532_5caf30f4d0_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293899821_79ddf65c7d_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294365260_4e4997df7f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294147348_79a04cf373_z.jpg

Provmontering av nya fälgar  ICQ/af

https://live.staticflickr.com/65535/53293023652_1a0fce73c0_z.jpg


Har även hunnit med att byta ut den lila toningen mot riktig svart.

Nu blev det en vända för att göra hjulinställning och justera höjd.
och även en ordentlig tvätt för nu står polering på schemat.

https://live.staticflickr.com/65535/53294272679_ef34581284_z.jpg

Hemma i garaget igen och maskerat lister inför polering

https://live.staticflickr.com/65535/53293023347_c5669ff8f4_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294365090_cb1a6db8b0_z.jpg
Polering pågår
https://live.staticflickr.com/65535/53294149238_40db0a8205_z.jpg

Svarta skärmblinkers monterade

https://live.staticflickr.com/65535/53293023252_8b278d7ce5_z.jpg

Bakrutetorkaren igenlagd

https://live.staticflickr.com/65535/53294364930_ab1044a5d5_z.jpg

Det drar ut på tiden, både pickupp och passat plus allt annat så vi är redan framme i slutet av juli året efter inköpet. Ljudbygget är inte klart men utsidan är typ det. En premiärtur till cruising i Falun blev det.

https://live.staticflickr.com/65535/53293023132_d453c6a71a_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293899466_3c482bc8e2_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294364935_6a8f066b80_z.jpg

5

ICQ/ay  ICQ/ay
Fin bil och kul läsning!

Motala

KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)

6

https://live.staticflickr.com/65535/53294272089_0810ef26cd_z.jpg

Tillverkat ett ”Slutstegsrack”

Monterat dubbla batterier med skiljerelä, så spelar man med bilen avstängd riskerar man inte att få strömtorsk på startbatteriet.
Märkt upp kablar så man har koll på dom, högtalarkablarna fram är det lödda kontakter på så man lätt kan plocka ur högtalarna vid behov.
Fick flytta centrallåsmotorn så den kom ur vägen, nu syns den inte då den kommer under/bakom slutstegen.

https://live.staticflickr.com/65535/53294271619_76872b9f66_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293898711_6985b875d0_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293022392_7140d18867_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294364110_95f1ee5332_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294364025_56da68f559_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294148263_2497fc2e92_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293898376_b0c0f4c98c_z.jpg

Tejpat originalhärvan så den ska bli svart o fin

https://live.staticflickr.com/65535/53294148123_a890b1d11d_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293898306_166278e224_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294147938_0f0ef7ea7e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293898196_a591d9b544_z.jpg

Säkringshållare och jordplint för småförbrukare

https://live.staticflickr.com/65535/53294364395_94a99347c4_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294147898_1f87a249e1_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294147833_51d89e251a_z.jpg

12v uttag bak så man kan ha med kylboxen  ICQ/bs

https://live.staticflickr.com/65535/53294270919_b2003024d7_z.jpg

Klätt bakplåten i matta

https://live.staticflickr.com/65535/53294147773_4a03acdf10_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293898421_44e7907898_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293021827_988d19e9b9_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294147748_a03df3f93e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294363355_411c168d2f_z.jpg

Högtalarkabeln ut till dörren fick en skarvkontakt här, utifall man vill bygga om nån gång.

https://live.staticflickr.com/65535/53294363410_52e82dd76e_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294270704_4ea2de044f_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293897781_e1d7719b95_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294270529_42029f950b_z.jpg

Panelen bredvid huvudenheten fick en extra voltmätare som har koll på batteriet bak, och en egen brytare för ”nyckelspänning” så man kan ha stereon igång utan att ha nyckel i bilen.

https://live.staticflickr.com/65535/53294363170_94af15c5c2_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294363150_7820dcf567_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294147053_676621d7eb_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294147103_0155a888f6_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294270234_f286d006ed_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294146818_76ace4e989_z.jpg

Hade en ide om ett golv med ”fönster” så provade lite, skivan var dock för vek så det ligger lite på is än så länge

https://live.staticflickr.com/65535/53294146883_3c3040fbe7_z.jpg

7

När man på fabriken monterade högtalarna i dörrarna på dessa var det nog inte så noga med en tät installation, detta kan väl klassas som lite mer ”open air”  ICQ/ap

https://live.staticflickr.com/65535/53293023787_9c359c7621_z.jpg

Byggde ordentliga bafflar och tätade dörren innan ljuddämpning.

https://live.staticflickr.com/65535/53294270344_f37b08ba02_z.jpg

Den plastades på baksida och insida innan den fick färg på sig för att skydda mot fukt.

https://live.staticflickr.com/65535/53293021087_992fce5e33_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293020792_86a267686d_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293020867_8828cfdd28_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293020687_c7ddef51bd_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293020557_110ea5f698_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293023647_b62d8447dc_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294362660_80de345987_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294362440_24d90bc211_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293020647_7d1be85010_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294362260_a63b63cb22_z.jpg

8

Slutresultatet

https://live.staticflickr.com/65535/53294362285_6068ce7818_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294146273_b2dca0e9a2_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294362155_b803546c9a_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294146103_e1694723a8_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294361960_0bee409727_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294269379_84a9711b44_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294146013_bc0f1e1cef_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53294145868_a2def5d7cb_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293020247_ec2069509b_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293020257_8433e07f91_z.jpg

https://live.staticflickr.com/65535/53293896381_a080f304d1_z.jpg

9

Festlund skrev:

Kul projekt, snyggt jobbat!  ICQ/bq


EskiL 109 skrev:

ICQ/ay  ICQ/ay
Fin bil och kul läsning!


Tack tack  ICQ/bq

10

Nästa steg går funderingarna åt maskineriet, skulle ha snyggat till och bytt kedja och så, men jag vet hur det kommer bli.. det slutar med att hela motorrummet ligger i molekyler för att lackas, putsas och bytas allt när man ändå håller på... ICQ/bm
Det har jag inte riktigt tid eller plats för just nu, nu måste jag fokusera på att få klar pickuppen ICQ/bs

Har även funderat på om det är dags att sälja (men det tar emot) och låta den vidare för att fokusera på mina andra projekt, har ju även ett hus att hålla på med  ICQ/bw

11

Vr6 passat är en av mina favoriter med.
Har bara ägt hederliga 1,8an och 2 litern men förbannat bra bilar.

Typ 1or: 50, 55/5, 61, 67, 67, 68. Typ 2: 73. typ 3: 63, 70.