Blir bra det där 
1,476 2023-04-05 10:18:39
1,477 2023-11-14 00:25:46
Dags att uppdatera lite
Sedan runt två veckor tillbaka är jobbet med rostlagning nu återupptaget, och nu inne på sista etappen: Hytten!

Jag började med att rikta en ful skada i nedre delen av fronten höger fram. Har ingen närbild på skadan, så jag får visa med en ett år gammal bild hur det såg ut.

Drog ut så mycket det gick med vantskruv.

Här ser man konturerna av bulan efter den dragits med vantskruv.


Efter att ha sprättat isär, blev det riktigt skapligt. Lite knöligt låter jag det vara, resten av bilen är bra bulig. Men huvudsaken det inte ser ut som bilen har en urslagen tand.





Nedre bit av a-stolpe med botten och en bit av ramen under golvet är färdigt.

Istället för att byta båda främre hjulhusen, lagar jag upp de befintliga. De är faktiskt i riktigt bra skick, och dessutom med rätt patina. Här går det åt några timmar, men resultatet blir bra i slutändan. Den högra blir klar i framkant under nästa pass. Bakre delen mot mellanväggen tar jag senare.

Lådan i mitten var lite trött efter att ha haft stående vatten när den legat på tak.

Donatorbit fanns hemma 



Lite klurigt att få alla nivåskillnader att stämma, för tittar man noga på lådan i bilen har den fått sig en smäll mellan min skarv och gummiplutten till soffan. Men det blev riktigt bra till slut. 

När jag varit trött och bara velat göra något enkelt har jag gjort lite enklare saker, som att lägga igen gamla antennhål och liknande.

Ännu en skada som bara en bil som legat på tak får. Rost UNDER vindutan, inte i ramen som brukligt.

En böj från donatorlådan hade nästan exakt samma radie, smidigt 

Lite porer i det man svetsat blir det. Plåten i sig är så pass förorenad med ytrost på baksidan, så det blir lätt bubbligt. Men det får duga, det ska inte bli något utställningsexemplar, och bilen har för fanken legat i skogen 
1,478 2023-11-14 01:39:20

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,479 2023-11-14 09:38:55
Fy fan va rost... men jävla bra jobbat 
1,480 2023-11-14 22:54:39
Bra jobbat, jag blir inspirerad 
1,481 2023-11-16 17:02:51
Snyggt jobbat! 
1,482 2023-11-17 15:15:21
Många bitar blir det, men till slut är det klart.
1,483 2023-11-21 00:02:24 Senaste redigerad av Michos Miche (2023-11-21 00:11:10)
Tack för alla glada tillrop
Dags för lite fler bilder. Tyvärr skulle jag ha varit längre än jag är nu, om det inte varit för en trilskande traktor som upptagit några kvällars uppmärksamhet den här månaden. Förhoppningsvis hittade jag felet nu ikväll, bara vänta på lite delar som jag just beställde. Trist att stå på andra sidan väggen och skruva med lortiga motorkomponenter i kylan. Men that´s life med gamla grejer.






Istället för att köpa en färdig plåtbit att kapa ur, valde jag att piratkopiera mig en egen med hjälp av maskeringstape och mina färgkodade streck. Svetsfogen mot rambalken ska egentligen inte finnas. Original är det en plåtbit som är svetsad på insidan mot rambalken. Men jag känner att någonstans får man lägga en nivå man klarar av att slutföra, om bilen ska bli körbar någon gång. Under första provturen kommer jag knappast sitta och tänka på det där avsteget. Dessutom är det riktigt trångt bakom fästet som håller den i vaggan. Därför är det flera svetsar här som inte är lika snyggt slipade som på andra ställen.


Golvhalvan krävde lite modifiering för att passa någorlunda. Tyvärr är det kass passform mot A-stolpen. Tur att man är duktig på att svetsa.

Även profilen för gummimattan i framkant passar si sådär. Det här var det bästa jag kunde åstadkomma. Kapmärket bakom råkade jag göra när jag skar upp spalten efter inpassning av golvhalvan. Det var lite spänningar som sög kapmaskinen framåt. Förstod att det skulle hända, men hann ändå inte med att hålla emot helt och hållet när rycket kom.


En av få saker som är i bra skick på min 64 shorty, är bakre delen av hjulhusen. Eftersom biten man kan köpa ny har fel pressning, fick den donera sina. Den dag man sätter fart på den (typ sladda runt med på gården) får man lösa det med nya hjulhus eller något. Just nu känns det inte som ett problem.

Plåtprofilerna att klämma gummilisten med tänkte jag sno från taket när det är bortkapat.



Nu är allt färdigt för att montera hundben! Notera att varken hjulhusets bakre del eller golvhalvan är pluggsvetsade. Det väntar jag med att göra tills hundbenet är inpassat och färdigt. Och passa in det kan jag inte göra ännu, för vänster sida måste nu få samma behandling som den högra. Tack och lov är den mycket bättre, och kräver mindre arbete. Jag började med den högra, för att kunna titta på den vänstra som facit. Därefter kan jag kryssa ihop hytten med justerbara stag, montera dörrarna igen och då slutligen passa in hundbenen. 
Målet är faktiskt att all rostlagning, inklusive takbyte ska vara färdigt tills årsskiftet. Bonus om jag hinner montera alla vajer och värmerör på undersidan. De ser jag inte som rostlagning, de går under nästa steg i processen.
Åter med ny rapport om några dagar 
1,484 2023-11-21 09:01:51
1,485 2023-11-21 09:15:45
Blir fantastiskt bra... sen om du skulle göra några icke helt original övningar så har det ju ingen betydelse.. funktion före form.. som du säger annars blir det aldrig färdigt..
önskar jag kunde tänka så själv.........
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,486 2023-11-21 11:19:56
Bra jobbat, såg att taket behöver lite kärlek sen ;-)
1,487 2023-12-04 00:25:35 Senaste redigerad av Michos Miche (2023-12-04 00:38:39)
Tack alla glada
Dags för lite nya bilder
Här brakar jag på i full fart. När man börjar närma sig målet går det fort, samtidigt som man börjar känna lättnad över att det faktiskt är möjligt att få ut den på vägarna tills i sommar. Det absolut viktigaste med denna vintersäsong, är att karossen är helt färdig för att kunna börja monteras ihop. Plåtarbete ser jag som 100% vintergöra, medan mekanik är något man kan pyssla med lite till och från även under de varmare månaderna.









Inte så mycket att säga här, bara en repris av tidigare inlägg, fast på vänster sida. Här valde jag att skarva den nya golvhalvan lite annorlunda, för jag tycker att passformen med mattprofilen och mot a-stolpen är dålig. Tack och lov var originalgolvet fint framåt, så det gick att behålla. Dessutom slapp jag allt arbete med att fixa hål för pedalställ. Mer än vad man kan tro, för det sitter filttätningar i hålen.

Här var mellanprofilen rätt knölig

Riktad

Någon gång har man bogserat med wire på lite fel ställe. Här ser ni även "hela havet stormar", dvs baksidan av golvsvetsarna. Det har jag inte orkat ta reda på än bara. 

Riktat så gott det gick. Blev inte 100% perfekt, men det går heller inte att uppnå då åtkomsten inte är super.

Riktade även ett bleck som verkar ha något med bromsen att göra. Det var ihopknölat som en makaron.


Lurade ut den avsågade handbromsaxeln. 


Hämtade fram ersättningstaket från arkivet. Började med att rensa och se till att alla skruvhål osv är oskadade. Enkelt att meka med luftschaktet på bänk. Det satt givetvis fastrostat.

Det här ska lagas. Lustigt nog är originaltaket på bilen helt oskadat här. Jaja, bara att laga.


Adjö hål för något jag inte behöver.

Vänster sida

Bättre skick på bilen.

Rensat och under tillfixning

Takplåten har börjat släppa lite i falsen mot dropplisten. Det är några små sådana här släpp på andra ställen också, men det här är värst. Det här har jag bestämt mig för att inte börja peta i. Allt bakom är rostigt och bubbligt, risken för att det bara blir goja är stor om man börjar svetsa i det där. Det får bli att göra rent så gott det går och limma. Ska man ha perfekt resultat är det bara att slakta hela taket och börja om. Det är heller inte mitt mål. Ibland får man göra avvägningar av vissa saker på vad man kan tolerera för resultat, kontra att aldrig bli färdig alls istället. Från fabrik är det dessutom kittat hela vägen, vilket jag också tänker göra. Mina beräkningar är att det ändå kommer hålla mitt liv ut, även om det är rostigt bakom.
Tyvärr har de som kapat av det gröna taket kapat riktigt snålt. Jag hade gärna haft minst en decimeter med av varje stolpe nedåt. Även runt bakrutan är det precis på gränsen att det går att fixa. Blir en liten utmaning att få till, men det ska gå bra om jag skalar av det trasiga taket från bilen försiktigt och ser till att dessa bitar lämnas intakta.
Karossen är nu redo för att kryssa hytten med stag och justeringar innan hundbenen kan svetsas. Återkommer med det inom kort. 
1,488 2023-12-04 06:30:37

1,489 2023-12-04 09:13:04
Lycka att du fick tag i ett donator tak. .. just att skära av dylikt är ofta något man funderar över. .. flera gånger har man varit tvungen att få andra att kapa och öven fast man sagt kapa stort brukar det vara snålt... fast hade varit drygt att laga original taket utan denna donator bit. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,490 2023-12-04 20:33:19
Det där taket kommer att bli kalasbra.
1,491 2023-12-04 21:54:39
jävlar va trött jag blir!!
rost rost rost
varför vår herreskapare finns det rost?!?
it would burn off both of your ears . . . "
1,492 2023-12-04 21:57:18
(förskte lägga in en tummeupp men då gick det inte att posta)
it would burn off both of your ears . . . "
1,493 2023-12-11 00:08:43 Senaste redigerad av Michos Miche (2023-12-11 00:19:04)
Dags för en mellanlandning
En kamrat tänkte hjälpa mig att rikta hytten i mån av tid under veckan. Under tiden "väntjobbade" jag lite med annat. Tyvärr verkar han vara lite fullbokad, och nu kommande vecka är han på jobb. Och eftersom jag har en rostig bil som helst ska ut på vägarna i sommar, har jag inte tid att vänta ytterligare en vecka. Därför kommer jag nappa tag i det själv nu under kommande veckan. Men här kommer lite bilder vad som hänt under den gångna veckan.


Lagat donatortaket i hörnet. Tittar man noga på nedre bilden ser man ett rosthål under det jag lagat. Det hålet är i profilen som håller pappinredningen. Den såg skittråkig ut att byta, och dessutom hade jag ingen donatorbit att sno. På originaltaket är de helt bortrostade. Så jag lät det vara helt enkelt.

Det här hålet i vindruteramen är nu fixat. Men inser nu att jag glömt ta en bild på det färdiga resultatet, så ni får föreställa er själva. Inget spektakulärt
Men ännu en lagning avklarad.


Flyttat över rörfästen från det gamla bortkapade chassit.
Har även börjat dra rören, men återkommer med bilder när det är färdigt.

Nu blev det äntligen dags att ta tag i att göra klart inne i lastutrymmet. Som jag tidigare nämnt, var jag mindre nöjd med profilerna för mellanväggen som följde med golvplåtarna.
Här ser ni varför! Flärparna som ska hindra smuts att ta sig in i utrymmet under tanken saknas helt, alla hål är för stora, och urtagen för tankbanden stämmer inte alls.

Det urkapade originalgolvet. Här ser man flärparna.

Jag beslutade mig för att göra en ny skena. Det blev att utgå från en hattprofil som används till ramverket under flaket. För många år sedan lät jag en lokal plåtfirma bocka upp ett gäng.

Avsteg från original var att jag gjorde skenan i ett stycke, istället för två. Ett annat avsteg blir är att plåtprofilen som egentligen ska sitta svetsad mellan flaket och denna skena, blir skruvad istället. Jag har tidigare i tråden nämnt att jag skulle vilja fixa så mellanväggen in till tanken sitter på gångjärn och går enkelt att öppna, så det blir som ett extra bagageutrymme för grejer som används sällan. Helst vill jag kunna få ett reservhjul som ska ligga på tanken, och även kunna förvara domkraft och liknande där inne.

Det smidiga med en pickup är att man har ett flak att spänna saker mot. Nackdelen är ju istället att det är trååååångt att jobba där inne. För att vika flärparna på ett snyggt sätt har jag skurit ett litet spår på baksidan som brottanvistning. Gick prima att slå ner flärparna med hammare och ett kraftigt dorn.

Komplett med tankfästen på plats.

Jag har även svetsad M6-muttrar på baksidan. Original är det bara ett borrat hål för att skruva plåtskruv.
1,494 2023-12-11 07:34:33
Snyggt flärpjobb. Mänga detaljer blir det.
1,495 2023-12-14 10:54:18
otroligt fint jobb i vanlig ordning! snart klar 
1,496 2023-12-17 21:54:17 Senaste redigerad av Michos Miche (2023-12-17 22:08:41)
Tack alla
Snart och snart, men de stora stegen är snart förbi. Börjar se fram emot en kaross som är färdiglackerad (det som behöver lackas, naturligtvis blir det inte någon helrenovering), som man kan börja montera ihop 
Nu kommer vi till vad som varit den tråkigaste veckan hittills denna säsong. Rördragning
Massor med problem har stötts på. Värsta eländet visade sig vara handbromsrören. Inte nog med att de nya jag köpt var alldeles för korta (märkta årsmodell 55-67), visar de sig vara korrekta till senare årgångar där vajrarna löper fritt i luften genom framvagnsstommen. De räckte bara fram till profilen under främre mellanväggen, precis som det är draget på 66:an jag använder som arbetsbänk/isracingbil. Men på 50-talarna går de hela vägen fram till spakstället över framvagnen. Det saknades alltså cirka 50 cm per rör. Tack vare att jag är duktig på att spara precis allt under byggets gång, lyckades jag faktiskt lösa det problemet med att ta de gamla rören och pussla ihop med. Värre visade det sig vara bakåt. Då det i alla profiler är färdiga hål för rördragning, är det inget jag lagt särskilt mycket tanke på innan. Men här blev det kajko på riktigt. Handbromsrören ska nämligen gå igenom både de två övre bakre hattprofilerna. Helt omöjligt att borra dessa hål på plats om golvet är i. Och det är det ju. Sommaren 2022 köpte jag en plasmaskärare på Lidl när de hade en kampanj, för den kunde vara bra att ha. Nu var den verkligen bra att ha. Enda sättet att ta upp dessa enormt svåråtkomliga hål var med den. Alla som använt en sådan i trånga utrymmen vet att det visuella resultatet inte är särskilt smickrande. Här fick det bli lite problemlösning á la MacGyver. För att täcka dessa fula hål, gjorde jag ett par täckplåtar likt de som växelföraren går igenom. Fruktansvärt tråkigt arbete som tog många timmar, men det får lov att duga.
Lite bilder:

Kunskap är a och o när man jobbar. Jag tycker om att lägga upp det jag gör på ett pedagogiskt och lättanvänt sätt. Det gamla urkapade golvet lades upp parallellt med bilen, så man kunde se hur rören var dragna.


Facit i form av två orörda vrak på baksidan av liknande årgång som pickisen har varit väldigt bra att gå och titta på. Här är bilder från 57-bussen med avkapad framände. Har kikat på isracing-66:an också, men det skiljer ganska mycket på rördragningen.

Här har vi missione impossibile, borra där uppe mellan dessa profiler.

Åtta hål och täckbrickor senare.

Jag är känd för att hitta nya användningsområden för allt. Först primermålade jag täckbrickorna med Volvos svetsprimer på en oöppnad chokladkaka, därefter visade den sig vara perfekt distans för att klämma ett rör på plats.
Här är det under skarvning av ena handbromsröret.

Så här snyggt sitter värmerören original inne i lådan.

Lika snyggt blev inte mitt resultat. Skitsvårt att komma åt där inne. Och dessutom är rören känsliga för genombränning, så jag har under montage av samliga rör kört lite svalare svetsar. Mer material och inte lika snyggt som med mer värme, men med fullgott resultat. Tyvärr var det inte möjligt att svetsa på baksidan här som det egentligen ska vara, men funktionen är fullgod ändå.

Fabrikssvetsarna är inte heller supersnygga alla gånger 

Enda jag egentligen missade, var att värmerören ska gå under handbromsröret den delar passage genom mellanbalken med. Men det såg jag när det redan var för sent, och bestämde mig att det fick duga ändå. Själva dragningen i sig från fabrik liknar ett ormbo. Det är inte helt lätt att göra det här ensam. En medhjälpare att knacka på röret i ena änden medan en kunnat styra rätt hade varit smidigt. Som ensam dräng får man göra det bästa.
Kopplingsröret var däremot omöjligt att göra själv, det fick jag hjälp med genom nyss nämnda metod. Men det var det första jag gjorde, så det är några dagar tillbaka.

Alla testvajrar löper fritt.

Alla rör fungerar perfekt. Never mind att kopplingsvajern (dessutom till bubbla) är trädd i fel främre hål på bilden. Bara test att den gick fritt i röret.
Nu är det hyttriktning, takbyte och det stora värmeröret kvar att göra på schemat gällande karossen. Troligen är jag trött imorgon kväll när det är måndag, och väljer nog att pyssla med värmeröret. Men det återstår att se. 
1,497 2023-12-18 00:36:13
Snyggt och prydligt!!
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,498 2023-12-18 12:14:54

1,499 2023-12-18 21:02:23
Törs man säga att det var ett Rörande inlägg ;-)
Bra jobbat man får ta ett steg i taget.
1,500 2024-01-07 23:35:05 Senaste redigerad av Michos Miche (2024-01-07 23:44:15)
Tack som vanligt 
Dags för ett nytt inlägg. Egentligen har jag material nog för två, för jag har kommit längre än vad det här kommer att handla om. Så det får bli ytterligare ett nytt inlägg inom väldigt snar framtid.

Först ska jag berätta om ett misslyckande. Det var att bygga ihop ett bra mellanrör till värmesystemet av två dåliga. Jag lyckades sammanfoga dem riktigt bra, men vinkeln stämmer inte riktigt för att det ska bli bra och passa. Efter att ha uslats med detta i två kvällar utan vidare framgång, flyttade jag problemet till framtiden för att istället jobba med något mer rogivande. Viktigt att inte köra fast! Bättre att fixa detta när mer motivation finns att lösa skiten.

Antal bilder återspeglar inte arbetsinsatsen. Men det finns egentligen inte så mycket att visa, för den mesta tiden går åt justeringar. Efter ofantligt mycket flyttande hit och dit, fick jag hundbenen i de positioner jag tyckte var bra och brände fast skiten. 

Har försökt få gliporna så bra det går, men inte helt lätt att få det riktigt bra när grejerna man arbetar med är böjda(!). Detta är Wolfsburg West. Fin kvalitet, förutom bågformen som återspeglar sig mot dörren. Men det är ju en krokig gammal arbetsbil så.... 

Dörren är lite uppjusterad i bakkant på bilden, för att få lite marginal att jobba med. Går att justera ner. Här ser man glipan som uppstår av bågformen. Notera även pallbockarna under. För att fixa resternade riktjobb med hytten har jag sänkt ned och avlastat hela fronten. Mycket smidigt att arbeta med denna vagga, den ju även fungerar som lyft.


Vänster sida var ingen rolig historia. Här är det massor som inte stämmer. Den är smälld och dragen i vänster sida, något som märks. Övre gångjärnet hade nitarna börjat släppa på, så de fick jag trycka tillbaka i position och svetsa fast igen. Se så fin midjelinje...


Att dörren har diverse spännande veck adderar till utmaningen. Den har blivit böjd.

Böjda gångjärn riktades i skruvstäd 


Efter förutsättningarna med knölig dörr, tycker jag resultatet blev riktigt bra! Dessutom har avståndet mellan A och B-stolpe varit 5 mm för stort här. Kontrollmätning mot höger sida och båda sidorna på isracingbilen som står bredvid, gav alla samma mått, nämligen 5 mm mindre öppning mot vänster. Här fick jag utöver krysstagen i dörröppningen även addera en justering i botten av A-stolpen för att kunna dra ihop. Troligen har detta avstånd uppstått när man tagit det gamla hundbenet när det här var en skrotbil i skogen. Tack och lov borrade man prydligt bort samtliga punktsvetsar, istället för att yxa loss det.
Inpassad och klar.
Det hade underlättat att ha en rak vänsterdörr att prova med, men då ingen sådan fanns att uppbringa i samlingen fick jag utgå från denna. Men det är ju den som ska sitta där, så man får göra det bästa av situationen. Eftersom den här bilen kommer rulla med skogsvraksskicket så orört som möjligt, kommer givetvis alla bulor också att vara kvar.
I detta skede har inte svetsarna snyggats till och gjorts färdiga. Därför kommer det bilder på det i kommande inlägg. Här får ni nöjda er med stängda dörrar.
På snart återhörande!

