1

På min ghia har jag BRM kopior. På min oval sitter nå fälgar och däck som hade mönster kvar och var bättre än "originalpuckar" med diagonaldäck som satt på, men nu är det 25 år sen de däcken var bättre begagnade. Men jag har kvar originalfälgar till båda bilarna. Har även några extra fälgar, kanske 5-6st. Det rör sig altså om 5-bult. I varierande skick. Alla med däck som var gamla för 30 år sen.

Frågan är, när förvaringsutrymmet tryter, vad göra?

Kränga av däcken och kånka upp fälgarna på vinden genom min minimala vindslucka?

Låta dem ligga ute nånstans, kan nog få till nåt där de iallafall ligger under nåt slagt provisoriskt tak.

Sälja / slänga för att det fortfarande finns ett överflöd av 5-bult (?) att köpa billigt när behovet kommer?

På nåt sätt är min magkänsla att spara, men man måste ju försöka begränsa ekorrbetendet... Jag är väl långt från en hoarder, men att ha extraprylar jag aldrig kommer använda är ju meningslöst...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Minimal arbetsinsats med någon halv-ok förvaring hade jag satsat på. Det finns överflöd nu, men vänta några år så…

Det finns fortfarande folk vid liv idag som skrotade fullt fungerande bussar en gång i tiden för det ”var ett överflöd” och ”inte finns något värde”.

Så ligger dom inte i vägen, spar dom!  ICQ/ay

3

Och är det 16 tummare ska dom upp på vinden minst, kanske vardagsrummet beroende vilken bredd dom har ICQ/ab

Typ 1, oktober -50 L11, orginal Jämtlandsbil i orört bruksskick. Typ 1, juni -50 L11, under genomgång.

4

Det är inte 16", har iofs haft en split, men enda 16" jag hade var som ett mosat melittafilter...

Jo. Får åka till en däckkrängare och ta av däcken och sen vinden, på iallafall 8 st fälgar. Plus givetvis reservhjul i vardera bil.

5

För att de ska bli åtråvärda i framtiden ska du se till att ha 5 st med samma månad/år och tillverkare. En komplett uppsättning av en viss årsmodel för finsmakaren är guld värd.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

6

Det är nog sannolikt mina båda uppsättningar är sådana original. Jag tror även jag har en uppsättning "vinterdäck" till bubblan, har jag tur är även detta en uppsättning från samma år. Får kolla på detta helt enkelt...

Jag får ta med dessa fälgar till en däcksfirma som får kränga av dem, jag har inte plats att ha dem torrt och varmt med däcken på... 50 år gamla däck är nog inte mycket att ha heller...

Tack för svar!

7

känner igen situationen.
vad ska man göra??

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Sökt snart 1-år fälgar utan resultat till
min "Kabo" släp med vw nav.
Antingen så ids inte folk plocka fram
och sälja(ingen miljonvinst) eller så
har merparten åkt på tippen/metallskroten.

9

Vill man spara den sista kronan går det ju också att demontera skrot-däck själv genom att försiktigt skära av ståltrådarna närmast fälgen med en vinkelslip. Gamla fembult har väl heller ingen säkerhetskant? Då är det inte så svårt att kränga av däcken med däckjärn.

10

Jag hoppas de inte tar så mkt för att kränga av dem.