PPRMicke skrev:Hoppas du vet att rostfritt leder värmen mycket mer än stål och om man lindrar för att isolera bort värmen blir rostfritt skört av värmen
/// Micke
Hmmr. Ibland reagerar man och kollar upp. Värmeledning:
Järn 80 W/mK
"Stål" c:a 45 W/mK
Rostfritt 18-8 15 W/mK
Så det är tvärtom, rostfritt leder värme betydligt sämre än järn/stål.
Men det innebär förmodligen att ett rf avgas blir varmare, då värmen leds bort sämre. Kanske är det som du menar Micke?
Men en ytterligare faktor i sammanhanget. Det blir skillnad mellan ett borttaget förvärmningsrör jämfört med ett blockerat (som i mitt fall). Det blir ju en viss uppvärmning via värmeledning i godset i det blockerade röret. Kanske därför det funkade för mig?
Så finns det varianter med strypbricka i förvärmningsröret. Och någon, typ3?, som har värmeisoleringsbricka under förgasaren, för att den inte ska bli för varm.
Förgasar-WBX har elvärme i insuget. Så tillverkaren lägger mycket möda på detta. Visst pratar jag emot mig själv! Men vem vill ut i kalla, fuktiga höstdagar?