1

Goddagens

För en månad sedan köpte jag en typ1 från 1970 som någon tidigare ägare har stoppat ner en 1600 motor i.
Både insuget och ljuddämparen saknar förvärmningsrören, hur viktig är en sån sak? kommer inte köra alls på vintern med den.
Hade tänkt att investera i en ny rostfri ljuddämpare, är det vettigt att slå till på en med förvärmning och sen hitta ett insug med intakta rör?
Det sitter en Solex 34 pict-3 förgasare på den idag som jag tänkte fortsätta använda.

2

Jag provade att blocka förvärmningen på min första bil (man tjänar ett par hästar). Det Det gick bra på varma sommardagar, men kyliga mornar (plus 10 grader) gick den inte bra.

Rekommenderar förvärmning (eller dubbla förgasare)

3 Senaste redigerad av hof (2023-10-17 16:45:02)

40 år utan förvärmning, utan problem. Prestandaförbättring då? Inte märkbart.
Så, vad du än råkar få tag på, så går det nog bra.
En annan grej är att förvärmningsrören är monteringsstöd för insugningsröret.

4

Kan man avvända förvärmning är det bra 
Man kan köra utan också  men då kan insugs röret vicka fram o tillbaka
Om du kör utan förvärmning  var observant så det inte blir is på insuget under förgasaren eller att förgasaren fryser ( då tappar man hk)
Har aldrig hört talas om man får effekt den vägen att ta bort det Tror det är en skröna För så mycket konstiga saker man har testat i bromsbänken utan det ger något 
Ofta är det dit svetsade fäste på eftermarknads rör för förvärmningen  om det är för gatbil
Hoppas du vet att rostfritt leder värmen mycket mer än stål och om man lindrar för att isolera bort värmen blir rostfritt skört av värmen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

PPRMicke skrev:

Hoppas du vet att rostfritt leder värmen mycket mer än stål och om man lindrar för att isolera bort värmen blir rostfritt skört av värmen
/// Micke

Hmmr. Ibland reagerar man och kollar upp. Värmeledning:
Järn 80 W/mK
"Stål"  c:a 45 W/mK
Rostfritt 18-8 15 W/mK
Så det är tvärtom, rostfritt leder värme betydligt sämre än järn/stål.
Men det innebär förmodligen att ett rf avgas blir varmare, då värmen leds bort sämre. Kanske är det som du menar Micke?

Men en ytterligare faktor i sammanhanget. Det blir skillnad mellan ett borttaget förvärmningsrör jämfört med ett blockerat (som i mitt fall). Det blir ju en viss uppvärmning via värmeledning i godset i det blockerade röret. Kanske därför det funkade för mig?
Så finns det varianter med strypbricka i förvärmningsröret. Och någon, typ3?, som har värmeisoleringsbricka under förgasaren, för att den inte ska bli för varm.
Förgasar-WBX har elvärme i insuget. Så tillverkaren lägger mycket möda på detta. Visst pratar jag emot mig själv! Men vem vill ut i kalla, fuktiga höstdagar?

6 Senaste redigerad av Sten vW (2023-10-18 13:35:10)

Jag brukar använda rostfria brickor under ventilfjädrar för att isolera fjädrarna (lite) från värme i topp då värmeledningsförmågan i rostfritt är lägre än stål.

Ett fenomen jag märkt med rostfritt är att man ofta kan hålla i en rostfri grej som man värmer/svetsar men om man gör liknande med bonnstål behövs det mer handske..

/S

7

Det blev lite fel där med värmen
Jag det blir mycket varmare med Rf än stål  efter det inte leder bort så fort
Sen där med Rf o sträckningen är betydligt mer  1mm på varje M på varje 100 grad sträcker sig Rf 
Har man 600 g c så blir det lite längre 
Brukar finnas en satts med muttrar o brickor som man säljer det är smart att köpa ett sådant för dom funkar ihop
Vi höll på på ett företag som bygger bilar i gbg med RF från fabrik  dom lossade vi drog fast igen det lossade
Så det var någon som fick uppgiften att lösa det Det blev en rörbricka på 10-12 mm då satt det fast plus att hålet var 10mm i stället för 8,5 mm
I bland kan det vara värt att titta in under huven på en nyare bil se hur dom har skruvat fast sina saker 
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke