Jag drabbades av ett mindre problem nyligen när fjädringen vänster bak gav upp på min 1303:a. Innan jag river ner bakaxeln tänker jag skaffa alla delar och kunskap jag behöver så att privatbubblan inte står och tar dyrbar plats i garaget utan jag snabbt och enkelt kan göra jobbet.
Nu till min fundering.
Jag är 99% säker på att torsionaxeln har gått av och behöver bytas. Om brottet ligger långt ut på axeln är det inga problem att dra ut den resterande delen av axeln, men om brottet ligger längre in i röret blir det värre.
Finns det genomgång i splinesen i mitten på bakaxeln så jag kan dra ut den hela högra torsionsaxeln och knacka ut den trasiga vänstra axeln med ex. vis ett armeringsjärn?
Nästa problem blir att hitta original torsionsaxlar då de inte verkar finnas i vanliga VW affärn (internet). Det finns ett par att köpa för samma pris som en normal 1303:a kostar så har du något helt eller halvt vrak stående så är jag intresserad. Jag åker väl på att byta båda axlarna så att det blir rätt från början.
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss
