1

Jag drabbades av ett mindre problem nyligen när fjädringen vänster bak gav upp på min 1303:a. Innan jag river ner bakaxeln tänker jag skaffa alla delar och kunskap jag behöver så att privatbubblan inte står och tar dyrbar plats i garaget utan jag snabbt och enkelt kan göra jobbet.
Nu till min fundering.
Jag är 99% säker på att torsionaxeln har gått av och behöver bytas. Om brottet ligger långt ut på axeln är det inga problem att dra ut den resterande delen av axeln, men om brottet ligger längre in i röret blir det värre.
Finns det genomgång i splinesen i mitten på bakaxeln så jag kan dra ut den hela högra torsionsaxeln och knacka ut den trasiga vänstra axeln med ex. vis ett armeringsjärn?
Nästa problem blir att hitta original torsionsaxlar då de inte verkar finnas i vanliga VW affärn (internet). Det finns ett par att köpa för samma pris som en normal 1303:a kostar så har du något helt eller halvt vrak stående så är jag intresserad. Jag åker väl på att byta båda axlarna så att det blir rätt från början.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Du kan knacka ut den från andra sidan inget problem.

T2b taigagrön ´77

3

Skulle tro att torsionstaven är hel
Men yttrearmen som staven håller brukar rosta sönder vid infästningen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

PPRMicke skrev:

Skulle tro att torsionstaven är hel
/// M

Jag körde bubblan 5 km för att komma till civilisationen och hjulet höll sig på plats hela vägen och tog inte i skärmen. Stötdämparen fick agera genomslagsgummi eftersom det redan rostat bort. Jag kan inte se att svärdet, om det är det du menar, är avrostat. Hjulet borde i så fall rört sig horisontellt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73

5

Inte 100 men jag tror att det är hål genom den inre fästet.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

nisslars skrev:
PPRMicke skrev:

Skulle tro att torsion staven är hel
/// M

Jag körde bubblan 5 km för att komma till civilisationen och hjulet höll sig på plats hela vägen och tog inte i skärmen. Stötdämparen fick agera genomslagsgummi eftersom det redan rostat bort. Jag kan inte se att svärdet, om det är det du menar, är avrostat. Hjulet borde i så fall rört sig horisontellt.

Om du tar bort ändkåpan till infästningen av torsionstaven  så har det förmodligen rostat av där ( svärdet)
När du har tagit bort ändkåpan  så sitter det ett gummi där ta bort det så ser du förmodligen att svärdet är avrostat vid infästningen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

när du rivit o konstaterat vad som är fel kan jag ha delar, tex torsionsstavar o svärd.

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

PPRMicke skrev:
nisslars skrev:
PPRMicke skrev:

Skulle tro att torsion staven är hel
/// M

Om du tar bort ändkåpan till infästningen av torsionstaven  så har det förmodligen rostat av där ( svärdet)
När du har tagit bort ändkåpan  så sitter det ett gummi där ta bort det så ser du förmodligen att svärdet är avrostat vid infästningen
/// M

Det låter troligt. Hoppas att du har rätt för det förenklar allt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73