376

Hade en vän som lättade allt på en Porsche 964 , bland annat hålborrade han alla leder i dörrlåsen , tanken var god men lite jobbigt när dom bröts av och han blev inlåst i bilen  ICQ/ag  ICQ/ag

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

377

Besten har vaknat..

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

378

ICQ/bv  ICQ/bv  ICQ/bv  ICQ/bs

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

379

Borde va gjord i titan så hård som den är!  ICQ/ad

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

380

Cliffhanger  ICQ/ag

381

Tja,det har varit mycket motgångar men börjar se ljuset. Motorn sitter i och startar o går fint,men har en del bestyr med elen fortfarande. Sen blir jag kanske tvungen att gå över till elektrisk gaspedal etc. Motorn reagerar på minsta gas men kanske en justeringsfråga,vi får se.

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

382

Är tanken ringen till nästa sommar??
vad är total vikten på bussen nu??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

383 Senaste redigerad av Nikke911 (2023-10-04 06:39:01)

Måste bli Ringen nästa vår,annars faller det bort. Vet inte exakta vikten nu men under 1100kg fulltankad med 14 L olja i systemet. Och då e ju tanken inte på 42 liter längre utan närmare 70 liter

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

384

Vad är räckvidden/förbrukningen med denna nya maskinen? Ungefär.... effekt drar ju en del... ICQ/bw  ICQ/bn framflyttad av vikten borde göra körningen mer stabil...vet iofs inte hur mycket tyngre motor/växellådpaketet är mot en 4 cyl maskin. .??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

385

Tror att med den mer exakta insprutningen torde förbrukningen ligga som förr, så runt 1,5 liter milen. Tja bara G50-lådan väger 65 kg så ungefär lika mycket som en boxerfyra!1 Motorn väger en bra bit över 200kg. Ändå är viktfördelningen mycket nära 50/50. Har för mig att det var 47/53 sist jag vägde. Men med tanken på att en originalpanel vägde 1070kg ..

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

386

3ltr mil skulle jag gissa.Ungefär så mycket drog min Porsche 964 när jag körde Trackdays.

T2b taigagrön ´77

387

Självklart går det mycket mer på bana. Där ligger du ju på höga varv hela tiden.

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

388 Senaste redigerad av Nikke911 (2023-10-13 20:41:41)

Första "försiktiga" provrepan gjord.inte utan problem naturligtvis. Motorn som gick klockrent i bänk vill inte riktigt gå på alla sex. Men med kopplingen i botten o lite gas vaknar den plötsligt till,o sen bryter helvetet loss ICQ/ag
Hjulspinn på ettan och tvåan med färska 255:or känns knäppt med en folkabuss med en tung motor bak. Sen går det utav bara fan..vild gissning 0-100km/h på nånstans runt 4 sek. strecket!!!
Nu ska skapelsen upp till motorbyggarn och mappas och hoppeligen bli av med dessa barnsjukdomar,men kan säga att mina rop i kupén överröstade motorn när det drog iväg..

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

389

ICQ/ag  ICQ/ay

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

390

Fan va cool, sedan måste vi få en film på detta!! Default/smile

391

Fick ett litet paket från Josef Wahlström idag. Tack för det,Josef! ICQ/bo Texten vägde hela 5 gram som naturligtvis måste kompenseras nån annanstans..Tog bort 130 gram x 2 från dörrsidorna istället ICQ/bw

Post's attachments

Lättad dörrsida.jpg, 171.26 kb, 1008 x 756
Lättad dörrsida.jpg 171.26 kb, 76 downloads since 2023-11-03 

Leichtbau text.jpg, 40.98 kb, 600 x 800
Leichtbau text.jpg 40.98 kb, 77 downloads since 2023-11-03 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

392

Det har tidigare talats om byte av tak, ska det gjutas i kolfiber eller vilket material har du funderat kring, blir det taksänkning också?

Har du planerat något gällande aerodynamiken på undersida chassi, spoiler, vinge eller någon förbättring av downforce?

Bygget är det vassaste i världen, en byggtråd värd att läsa om och om igen, världsrekord är inte en fråga om det sker utan när. Tycker det skulle finnas ett Swishnummer så man kan sponsra utvecklingen av världens hårigaste VW-racer.

Tack för att du delar.


En äldre video, riktigt uppskattad linslus den där panelen, vid 7.25 minuter...
https://www.youtube.com/watch?v=JpfgJYIO1gw

One humans junk is another's vwomens or mans treasure.

Förundras bör du göra över hela alltet, även det enklaste i tillvaron.

393 Senaste redigerad av Nikke911 (2023-11-04 15:58:59)

vwato skrev:

Det har tidigare talats om byte av tak, ska det gjutas i kolfiber eller vilket material har du funderat kring, blir det taksänkning också?

Har du planerat något gällande aerodynamiken på undersida chassi, spoiler, vinge eller någon förbättring av downforce?

Bygget är det vassaste i världen, en byggtråd värd att läsa om och om igen, världsrekord är inte en fråga om det sker utan när. Tycker det skulle finnas ett Swishnummer så man kan sponsra utvecklingen av världens hårigaste VW-racer.

Tack för att du delar.


En äldre video, riktigt uppskattad linslus den där panelen, vid 7.25 minuter...
https://www.youtube.com/watch?v=JpfgJYIO1gw

Absolut inga vingar eller taksänkning!! Jag var nångång in på att göra undersidan slät men efter att nya avgassystemet kom fick jag glömma den saken. Ligger nämligen två stora ljuddämpare under varsin tröskel och så har jag en stor oljekylare i mitten mellan rambenen som behöver all luft den kan få.Framvagnen är ju redan täckt av en aluplåt(hålad iofs) men så mycket mer kan man inte göra. Ska se hur nya motorn orkar pusha på bussen och sen eventuellt vidta vidare åtgärder. Visst hade det varit kul med ett tag i nåt lättare material och ett reservtak var tom. införskaffat för att göra en avgjutning på,men förkastade tanken pga rädslan att karossen tappar sin styvhet. Men tack för de uppmuntrande orden! ICQ/bs

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

394

ICQ/ay  ICQ/bf

"ljushuvud"

395

Nära nu..

Post's attachments

Leichtbau dyno.jpg, 143.58 kb, 1008 x 756
Leichtbau dyno.jpg 143.58 kb, 93 downloads since 2023-11-18 

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

396

detta är rocknroll Default/smile finns de någon video när man hör den sjunga ut?

10w buss -57a
Pickup från -67

397

ICQ/ay  ICQ/ay

398

Livet ska inte vara lätt eller billigt.. Efter att bilen kördes i bänk(rullar..eller vad man ska kalla det..??)visade det sig att oljetrycket var väl lågt på tomgång. Allt gicks igenom en gång till men inget som indikerade på nåt fel. Då var det bara att plocka ner paketet och plocka isär maskin igen ICQ/al . Inget hittades inne i motorn heller tills motorbyggaren öppnade oljepumpen som köpts lätt begagnad från US för typ 10 år sen. Pumpen har tydligen suttit i nån racebil där man sökt de sista hästkrafterna genom att reducera oljetrycket på låga varv. Dreven var nedsvarvade och hela huset hade oxå bearbetats till den grad att pumpen kan klassas som skrot!! Blev att jaga efter en ny pump som naturligtvis inte kostar nånting( mellan 1500€-2700€ beroende på leverantör). Pumpen användes endast på GT2,GT3,GT3 RS,R Och Turbo med X51 tillval. Fick en "bra" deal via Porsche Finland på 1200€ direkt från Stuttgart..Så nu börjar vi från ruta ett igen mycket fattigare. Kostar o ligga på topp..Men motorn levererade dock 375 hk vid ca. 7000rpm och över 400Nm i vrid vid 3500rpm. Kurvan steg fortfarnde så vi får se var vi hamnar då vi vågar varva till 7500-7800rpm.

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65

399

surt.. men maskinen rasade inte, och nu blir den bättre!! och det måste vara bättre  ICQ/ay
tur/skicklighet att detta upptäcktes innan en ringen resa..  ICQ/bs
nya tag..  i bättre skick !!! och pengar... inget är gratis. ICQ/ai

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

400

Var väl aldrig nån risk att maskinen skulle rasa,oljetrycket var ändå 0,7bar vid tomgång,så inte ens oljetryckslampan tändes,men ändå..

Leichtbau panel -65 ,Porsche 911-73,Porsche 911-70, Porsche 911-66, Vw Split -51, Vw Pickup -65