226 Senaste redigerad av Sten vW (2023-10-03 07:47:38)

Vad är det som är ditklämt på mirastyrspindeln?

Är det möjligen ett verktyg för att sätta radiell position av skäret?

/S

227

Sten vW skrev:

Vad är det som är ditklämt på mirastyrspindeln?

Är det möjligen ett verktyg för att sätta radiell position av skäret?

/S

Det är verktyget för att ställa in skäret
Bra att täcka vinklarna på skäret vid foto
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

228

PPRMicke skrev:
Sten vW skrev:

Vad är det som är ditklämt på mirastyrspindeln?

Är det möjligen ett verktyg för att sätta radiell position av skäret?

/S

Det är verktyget för att ställa in skäret
Bra att täcka vinklarna på skäret vid foto
/// M

Trick of the trade...? Är det unika vinklar som du nu använder eller någon sorts "standard" i trimmsvängen?

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

229

e ju hemligt ju, därför han gömmer!

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

230

Det finns uppåt 150 olika skär till Mira med 45 Graders vinkel o utformning
Sen vilken som funkar bäst är en annan sak
Men det skäret är custom  slipat för min del 
Så hemligt var det
Allt som är custom slipat är bara jag som kan köpa (min ritning på det ) Michaelth
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

231

ICQ/ay okey spännade detta...  ICQ/bs kan inget om detta men har heller aldrig varit något jag "nördat" ner mig i.. men ändå intressant..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

232 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-10-03 20:02:22)

Så fick man testat det skäret på en 35.5 mm ventilsäte 
Jag blev jäkligt nöjd med slut resultatet (Bild 1 är vad jag startade med)
På 2mm lyft ökade det med nästa 7cfm  det är jäkligt bra  12 mm runt 6 Cfm ( bild 2 är slutresultatet )
Så jag är mycket nöjd 
Skulle man ha väldigt hög komp o en jäkla frän kam ett avstämt avgas o förgasare som är anpassade för racing
Finns det möjligheten att få ut +150 motor hk med siffrorna på dom topparna
Nu var det inte det som var tänket på bygget
Skulle vara kul om man får ut 70 hk med VW original kam med 1.25 vippor o idf 40or o ett hyfsat avgas
Letar efter än efter ett avgas  som man kunde kapa i
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231002_193258_413.jpg, 529.8 kb, 1600 x 1200
IMG_20231002_193258_413.jpg 529.8 kb, 88 downloads since 2023-10-03 

IMG_20231003_130143_099.jpg, 416.7 kb, 1600 x 1200
IMG_20231003_130143_099.jpg 416.7 kb, 87 downloads since 2023-10-03 

IMG_20231003_142312_545.jpg, 566.12 kb, 1600 x 1200
IMG_20231003_142312_545.jpg 566.12 kb, 77 downloads since 2023-10-03 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

233

Kul att du är igång igen med mekandet här. Att vinklarna kan ha så stor betydelse

234

Väldigt sköj att denna tråd är igång igen. Vad är det för avgassystem du söker?

235

Henke skrev:

Väldigt sköj att denna tråd är igång igen. Vad är det för avgassystem du söker?

1.1/2  med 4 till 1 av något slag
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

236

MrIcka skrev:

Kul att du är igång igen med mekandet här. Att vinklarna kan ha så stor betydelse

Ja det har en grym betydelse 
Även bredden på kontaktytan är har betydelse
På racing toppar är man nere på 0.8 mm på (45g) kontakt ytan
Då mår ventilstyrningana mycket bra  samma man värme avlednings förmågan blir bättre
Med  inslipade breda ventil säten är det svårare att täta och ventilstyrningen får mera jobb att hålla ventilen på sin plats o styrningana kan ta slut på kort tid även ventilfjädern får jobba hårdare
Har man fullbredd på ventilsätet  Då kommer värmen det vill vill man inte ha  för då är risken att den stackas ventilen inte vill vara med  och raset brukar plus det flödar riktigt dåligt också
PÅ agendan med 1600 är det mäta in vändkants höjden
Så kommer det bli ett eget avgas system
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

237

Så fick man lite tid över att mäta in vändkanten på 1ans cylinder
Får ta ett tag i morgon att mäta in 2an  kanske blir 3-4 också
Skulle tro dom får ta dom o sätta upp dom i svarven och skava av några tior så dom är lika på höger i väster sida
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231028_151750_993.jpg, 352.02 kb, 900 x 1200
IMG_20231028_151750_993.jpg 352.02 kb, 74 downloads since 2023-10-28 

IMG_20231028_152402_940.jpg, 783.4 kb, 1600 x 1200
IMG_20231028_152402_940.jpg 783.4 kb, 73 downloads since 2023-10-28 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

238

Har precis tagit mig tiden att mata igenom denna tråden. Mycket inspirerande att läsa!
Man har väl tankar på att man ska renovera den motorn man har, men efter denna tråden så har man börjat fundera om man skulle stanna på 1600 eller satsa på lite mer cc som jag tänkt från början.
Det är lätt man vill ha mycket men glömmer vilket användningsområde man bygger motorn för.

Tack för du tar dig tiden och delar med dig av din kunskap

1200 -58
1500 -69

239

Renoverar en 1600 (fuskrenovering iofs ) alltid undrat hvarför org kolvar tycks nypa i kolbulten på alla T-1 òr .. Ska ju va org glidpassning här vid montering ... väkser kolvbulten eller krymper kolven i hålet ... åtgjärder ? forutom mycket värme ICQ/ab
Mvh/E

JETech , S. Halland

240

Det är varken kolvbulten som växer eller hålet i kolven som krymper. Det är materialet kring spåret för kolvbultsclipset som sakta deformeras. På en wasserboxer blir problemet ännu större när kolvarna ska bort, eftersom de sitter som de gör innanför vattenmanteln. Därför finns det till WB ett speciellt verktyg (VW3159) för att brotscha bort denna kant innan kolvbulten pressas ut. En luftkyld motor brukar klara sig med mycket värme. Om jag inte brotschar bort kanten på de luftkylda motorer jag demonterar, så pressar jag ut kolvbulten istället för att använda värme och våld. Aluminiumet i kolven är så mycket mjukare än kolvbulten, så att pressa med ett anpassat verktyg skadar ingenting. När kolvbulten är borta kan man ge sig på kanterna vid clipsspåret med ganska oprecisa verktyg. Godset i kolven utanför kolvbultens ändar har bara till uppgift att styra clipset.

241

Så går man vidare med terapi bygget
Det med kolvbulten o kanten som blir där är inget kul men med en ställbar brosch sen köra in den bakvägen ta bort några hundringar vid låstclipset spåret  Det var gjort när man vägde o pulade med kolvarna
Som ni såg var man igång att mäta upp dom i komp höjd mot cylindern
Dom var inte till min belåtendel  jag vill ha komphöjden mellan 1.15 till 1.20
Man brukar snacka om bra förbränning som klämkantens avstånd   som dom lärda brukar på peka bör ligga runt 1.05 till 1.25 för slippa hetsa upp värmen i kolven
Man behöver en svarv utan klapp sen om det är digital mätare så går det fortare göra det
Sen får man tillverka ett mothåll som håller kolven mot dubben som gör att inte lossar så lätt Jag gör oftast mothållet i lager plast eller Alu ( det funkar fint med stål )  Men man måste vara noga med passningen brukar ha en hundring + för det skall bli så bra som möjligt
Innan detta jobbet måste man veta att kontaktytan i blocket är jämt  sen mäta upp alla cylindrar
Ofta är höger o vänster sida olika på typ1 motorer ( veven brukar vara förskjuten åt höger med några tior
Detta fallet har man mät o mät från lager lägena till kontakt ytan  det skiljde bara 0.05 mm
Så man får svarva cylindrarna i par och mäta igen Antingen med planskiva eller långt modifierat digital skjutmått
Då kanske ni börjar förstå varför det kostar bygga en frän motor med all tid det tar
Bara den här övningen i svarven drygt 2 timmar 
Vågar inte räkna tiden man har lagt ner på denna std 1600a
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231030_121744_230.jpg, 600.81 kb, 1600 x 1200
IMG_20231030_121744_230.jpg 600.81 kb, 90 downloads since 2023-10-30 

IMG_20231030_132216_256.jpg, 625.21 kb, 1600 x 1200
IMG_20231030_132216_256.jpg 625.21 kb, 72 downloads since 2023-10-30 

IMG_20231030_154344_428.jpg, 647.53 kb, 1600 x 1200
IMG_20231030_154344_428.jpg 647.53 kb, 71 downloads since 2023-10-30 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

242 Senaste redigerad av erich (2023-10-31 17:58:39)

Tackar båda , säkert nån som undrade på detta ... Jag har vel gjort på samma sätt , sen gått igjenom med brojen +hon .
Vet hur lång tid man kan anhvända på detta ock tyvärr inte lönsamt .... men ska ju gjörast ..Blir många hvender upp/ner på en kolv pr. sek .. så måtten bör va bra .:) Fin tråd Micke , finns mycket en amatör kan göra själv . Liten uppsätning med mätverktyg bara , sen får man ju sätta bort ventiljobb , balansering ock lite annat til proffsen ICQ/ab



Mvh

JETech , S. Halland

243

Så började man prov montera dit locken 
Sen dom gamla  ventil kåporna som har fått ett bad i ultraljuds tvätten ( kommer inte in så mycket skräp  om sitter där )
Det där med avgassystem  till den maskinen  hittar  inget som jag tycker är värt pengarna
Som är bra för det som man har kollat på med dom primär rörs längderna  så det fick bli en beställning till Kl Racing med massa rördelar
Det blir att tillverka ett som bör funka till Vw std kam
Flänsarna kommer från Henke här på forumet  Jäkligt goa o tjocka  Pris det får ni skicka ett pm om till han
Ja det kommer ta några timmar att bygga ett sådant avgassystem
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231031_151951_462.jpg, 649.41 kb, 1600 x 1200
IMG_20231031_151951_462.jpg 649.41 kb, 77 downloads since 2023-11-02 

IMG_20231101_151521_322.jpg, 744.64 kb, 1600 x 1200
IMG_20231101_151521_322.jpg 744.64 kb, 75 downloads since 2023-11-02 

IMG_20231101_151634_826.jpg, 671.18 kb, 1600 x 1200
IMG_20231101_151634_826.jpg 671.18 kb, 74 downloads since 2023-11-02 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

244

Så var det dax att börja med riktigt tidsödande arbete Som ett avgassystem
Började med kollektorn  Det tog en massa timmar så nästa gång köper man en färdig
Sen var det mäta och mäta lite till så man fick fixera kollektorn på sin plats
Då var det 3ans rör tur att mätas in  och häfta dit rörbitarna Nu var rör nr1 klart bara resten kvar
bonus bild hur kollektorn ser ut på insidan
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231106_140757_446.jpg, 624.37 kb, 1600 x 1200
IMG_20231106_140757_446.jpg 624.37 kb, 70 downloads since 2023-11-07 

IMG_20231107_190631_223.jpg, 842.14 kb, 1600 x 1200
IMG_20231107_190631_223.jpg 842.14 kb, 75 downloads since 2023-11-07 

received_1237192614337098.jpg, 39.28 kb, 573 x 1200
received_1237192614337098.jpg 39.28 kb, 79 downloads since 2023-11-07 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

245

Bra jobb , mycket tid ja ock sparar lite på att kjöpa en ferdig ( iaf kollektorn ) ICQ/ab

JETech , S. Halland

246

Ett rör till på sin plats
Det kommer bli rörande ett tag  ICQ/ag
Satan vad tids krävande det är ( man glömmer fort hur det var att bygga system)
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231108_205357_434.jpg, 331.75 kb, 1200 x 1200
IMG_20231108_205357_434.jpg 331.75 kb, 79 downloads since 2023-11-10 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

247

ICQ/ay

"ljushuvud"

248

Tjänare
Så var dom sista rören på sin plats efter en massa timmar till
Nu är det bara skaffa en Vbands koppling till slutröret
/// Micke

Post's attachments

IMG_20231110_145305_221.jpg, 830.62 kb, 1600 x 1200
IMG_20231110_145305_221.jpg 830.62 kb, 76 downloads since 2023-11-12 

IMG_20231111_143340_771.jpg, 522.52 kb, 1600 x 1200
IMG_20231111_143340_771.jpg 522.52 kb, 74 downloads since 2023-11-12 

IMG_20231111_143356_111.jpg, 577.74 kb, 1600 x 1200
IMG_20231111_143356_111.jpg 577.74 kb, 84 downloads since 2023-11-12 

IMG_20231111_143407_717.jpg, 639.58 kb, 1600 x 1200
IMG_20231111_143407_717.jpg 639.58 kb, 75 downloads since 2023-11-12 

IMG_20231111_143442_300.jpg, 807.98 kb, 1600 x 1200
IMG_20231111_143442_300.jpg 807.98 kb, 67 downloads since 2023-11-12 

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

249

Snyggt jobbat  ICQ/ay

250

Trevligt.. hur vet man volym/ rör längd till kollektorn,
Någon formel.. erfarenhet.. svartkonst ICQ/ad  och hur noga bör man vara.. och när är tolleranserna för stora ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(