1

Nu har jag försökt starta min ghia, åkt ett par varv runt kvarteret. Justerat tändningen och förgasaren (den gick dåligt när jag ställde undan den) och nu går den drägligt. Men när jag kört ett tag så tar soppan slut i filtret som sitter framför pumpen. Det verkar som att det kläggat igen i soppakranen. Efter ett tag är det stopp, då har jag blåst i slangen och då går det att köra lite igen.

Märkligt nog verkar soppakranen heller inte funka, det finns som inget "av" läge. Annars hade det vart enkelt att ta ut tanken och tömma soppa och kolla över kranen.

Om jag tar tryckluften och boffar på från slangen, kan nåt gå sönder? Jag tror inte jag bytt sopparöret, det är original...

Kanske ska jag rycka slangen på plattan och ta att det rinner ut lite soppa och sen försöka tömma tanken och rengöra kranen?

Nån som vet om detta har en chans att funka, om kranarna går att rengöra eller om man måste byta (jag har haft ett par kranar nånstans, men såklart vet jag inte var de finns nu).

Tanken var att starta upp, besiktiga och köra hem (eftersom farsans garage måste utrymmas pga huset sålt). Det blev mer jobb än jag tänkt.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Jag har aldrig haft problem med att blåsa genom bensinröret till tanken, dock lossar jag tanklocket först.
Sen ska man inte blåsa på för fullt, utan "boffa" som du säger.
Dock är detta en temporär lösning, då det brukar vara bös som samlats i botten på tanken, och satt igen silen som sitter inuti tanken.

Svårt att förstå hur kran har slutat fungera.
Men hade jag den skulle jag ta en bit slang, eller lossa slangen från tanken vid röret som går in i plattan fram. Och sen stoppa i en skruv som stopp.
Sen kan man plocka ur tanken och lossa kranen.

När tanken är lossad skulle jag blåsa med fullt tryck genom soppar röret, och se om det kommer ut rostflagor.
Vid åter montering är det nog läge för filter framme mellan tanken och plattan, och innan soppa pumpen där bak.

"ljushuvud"

3 Senaste redigerad av johan_l (2023-09-04 08:16:54)

Bra förslag. Jag gör nog så, eftersom det efter ett tag "sätter igen" och rinner så trögt så kommer det nog inte forsa om jag rycker slangen.

Helt klart är det nåt "bös" i tanken, jag tror inte det är rost utan avlagringar av gammalt bränsle. Jag är glad att förgasaren inte är helt igensatt...

Jag förstår heller inte hur kranen "inte" kan funka, men kanske är det så att det är så mkt stopp att jag inte märkte skillnad på läge. När jag försökte lossa där när jag började meka så droppade det hur kranen än stod, men väldigt långsamt. Det verkar ju vara en "bricka" som passar mot två hål. Kanske läcker packningen lite men utan att det läcker ut från själva kranen men mellan hålen, fast väldigt lite.

Såg att det fanns ett renoveringskit med en ny packning och gummituta, men det får bli nästa gång, får jag in snitsen på att få dit en plugg i slangen fort så är det ju en enkel operation att byta...

Ska prova att blåsa för "hand" när kranen är i stängt läge, kanske går det som trögast då...

Vad gör man förresten av 10 år gammalt bränsle? Bilen går ju på det. Ta en grov sil om det blivit klumpar och ha till gräsklipparen? Vågar nog inte hälla det i bruksbilen?

4

bruks bilen är känsligare än en gammal vw för dåligt bränsle
Återvinning (soptipp) brukar ha plats för sådant
Det där med kranen Vatten brukar vara i bensinen  när den står längre tid brukar det hamna i botten 
Där sitter en kran som har mässings rör o kranen är i aluminum  Vatten ihop med dessa metaller brukar det ärja ihop
Över rören har man ett nät i koppar Vatten o koppar brukar bli kopparen bli grönt sen svart då brukar det vara svårt för vätskan att rinna igenom
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

bruks bilen är känsligare än en gammal vw för dåligt bränsle
Återvinning (soptipp) brukar ha plats för sådant

Soptippen! Gammalt bränsle är ingenting att ha. För inte allt för länge sedan, typ ett par år eller så, hände det sig att ungefär samtidigt behövde jag av olika anledningar lyfta ut bränsletankarna från både en 1302 samt en T3 1986. Båda hade varit i drift till ganska nyligen, och gått som de skulle, så det var alls inte fråga om tio år gammalt bränsle. Det rörde sig om något tiotal liter från både transportertanken samt tanken från 72-cabben. Eftersom sparsamhet är en dygd hällde jag bränslet i en av familjens bruksbilar, en SAAB 9-5. Jag hade precis bytt bränslepump på denna saab, och familjen hade andra vagnar att använda, så den blev stående ett par månader innan den åter togs i bruk.

Då gick den som en säck tvätt... Riktigt illa. Jag hade ingen tanke på bränslet, utan felsökte utifrån alla vanliga 9-5 fel. Tändkassett, vevaxelgivare, tändstift, spjällhus... Efter ett tag började jag misstänka min reparation av bränslepumpen och gjorde om allting helt i onödan. Bilen gick fortfarande riktigt illa. Då gav jag upp. Det är inte ofta, men ibland blir materien övermäktig. Bilen lämnades till den lokala SAAB-experten, som uttryckte häpnad och förvåning (och kanske lite skadeglädje) över att jag givit upp och vänt mig till dem.

Det tog dagar. Veckor. De ringde då och då och sade att de fortfarande inte lyckats hitta felet. Ingenting på datorn. De hade testat flera tändkassetter. Bytt givare. Komptest. Bränsletryck. Allt OK. Vi förstår dig, sade de medlidsamt.

Efter ytterligare några dagar ringde de igen. "Nu går den som en klocka! Du vill nog inte veta vad det var..."
De berättade att de var lika desperata som jag efter alla test. En av de yngre killarna, som nog inte upplevt gammaldags bensin som håller en säsong eller två, hade sagt att "nu lyfter vi ut tanken och tömmer den på allt bränsle". Sagt och gjort.

Med nytt bränsle gick bilen precis som den skulle. Inget fel på någon mackapär, varken hårdvara eller mjukvara. Bara för gammal bensin. Jag hade definitivt inte ens hällt gammal bensin i gräsklipparen. Den kan vara nog så svårstartad som den är, även med färsk soppa. Kassera den!

6 Senaste redigerad av johan_l (2023-09-04 09:18:19)

Får väl åka till soptippen. Men gammelgräsklipparn kanske sväljer det. Har en rostig stiga med förvisso bra motor men som jag tänkt köra slut på då resten av klipparn börjar ge upp, har också en klippo och den får gå på alkylat för den lär överleva mig... Får se hur många liter det är... Kör robotklippare stor del av säsongen, men inte på hela tomten.

Det viktiga nu är väl få kranen ren och in bra soppa till besiktningen. ICQ/ab

7

Tog loss tanken, slangen var så lång att jag kunde lossa den när jag lyft tanken.

Tappade ur all gammal bensin.

Blåste ur bränsleledning och kran. Rengjorde nätet. Inget kändes jättegrisigt, inga flagor mm.

Ny slang, ny soppa. Verkar funka bra. Men får väl köra en stund så jag ser att det verkligen funkar. Jag TROR kranen är tät och av, på reserv verkar funka (vet inte varför jag trodde det inte gjorde det tidigare).

Nu har jag ett par dunkar gammal soppa, men de får jag ta sen. Nu ska jag försöka boka en besiktningstid...

8

Besiktningen avklarad.    ICQ/bp

Har fortfarande 20 liter gammal soppa på dunk.  ICQ/bu   Plus massor av annat junk som ska till återvinningen...