1 Senaste redigerad av johan_l (2023-09-12 13:45:02)

Jag har förstått att man börjat kräva max 4.5 i CO halt på alla fordon.

Jag har en ghia från 1960 med en något nyare motor (som är i inte alltför bra skick) som jag inte besiktigat sen 2009 (tror jag det var) och då testade de inte avgasvärden överhuvudtaget.

Går jag igenom besiktningen nu så är det väl klart för alltid, på lång sikt ska jag väl in med nån bättre och roligare motor, men för nu är det minsta möjliga insats som gäller... Vill mest kunna köra för egen maskin till ny förvaringsplats, men givetvis vill jag försöka få godkänt så jag slipper besiktiga igen...

Vad brukar man få göra hos besiktningen? Är det vanligt att teknikern själv skruvar på blandningsskruvarna? Är det isf bränsleskruven han pillar på, eller på den som väl styr luften och därmed tomgångsvarvet? Eller båda?

Om jag får pilla på dem själv, vad är bäst för att hitta ett ok läge och hur snabb respons är det i mätaren?

Jag kommer besiktiga nu på fredag, carspect i uppsala.

(jag har bytt olja, ny 98 oktan soppa, nya stift och försökt justera tändningen till ca 9 grader statiskt, lite förbi 7.5 gradersmärket, tror det stod att det skulle vara 10 grader men det är inte utmärkt och jag vet inte vilken motor som sitter i, det är troligen en 1300 - nåt mer jag borde gjort?)

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2 Senaste redigerad av mettis (2023-09-12 15:10:17)

Det vanliga är att du själv blir tillfrågad/säger till att justera blandningen.
Om du har över 4,5, så skruvar du in blandningsskruven på sidan, och möter upp tomgången med spjällskruven (gäller äldre solex...)
nyare Solex har istället en luftskruv på sidan, den stora, som man ställer varvet med.
lycka till.
Gäller lika för (egen) inställning av höjden på framljus. Men det kan du ju göra i förväg; Ställ bilen 5 met från vägg, tejpa ett streck 5cm under centrumhöjden på strålkastaren.

3

Tack. Jag har varianten med en stor skruv på sidan/framför bränsleskruven som man ställer tomgången med. Har den för hög co så drar jag altså in bränsleskruven lite, och om den behövs så drar jag in även luftskruven? Hur långsamt ska jag justera, är det en "lagg" på mätvärdet så man ska göra det jättelångsamt?

Tack för tipset med lyse, ska kolla hur det ser ut innan. Jag har inte rört nåt sen förra bes. då den gick igenom, men kan vara vettigt kolla ändå...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

4

Jag har alltid sett till att byta olja stift , ställt tändning justerat förgasare innan besiktning.
Fick fråga på en av bilarna , citat den här går inte så bra ?
Nej sa jag , bra då kan du ställa upp den så du kan köra ordentligt.
Tydligen ställt den för snålt !

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

5

Fick justera "live" på min Typ 3 med dubbelförgasare och besiktningens CO-mätare är snabb - nytt värde inom någon sekund.

6

Fördelen med att justerar på besiktningen är att man ser om man skruvar åt fel håll ;-)
och det är inte svårt, man kan få justera tomgången ifall den sticker iväg åt nått håll.

Ser man lite ledsen händer det att de sänker värdet i protokollet manuellt.

Sen finns ju en gamla klassikern med 20-30% K Sprit i tanken, det drar ner CO värdet också.

Förr i Linköping hade det provaren utomhus också, och då kunde man smita förbi och förjustera innan besiktningen.

Men som sagt ordentlig service innan så brukar det vara ett icke problem.

"ljushuvud"

7

Jag kom igenom utan att justera förgasaren på plats.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t39.30808-6/382731559_10231178936919757_8077362190132853793_n.jpg?_nc_cat=102&ccb=1-7&_nc_sid=4c1e7d&_nc_ohc=LTugiKu5xzUAX-thktk&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=00_AfDXqshwHBPxgrNW0cB2_3VVILJQ-5-fj-jjQmNPZXW33w&oe=6514F92A

CO mättes till 2.3.

ICQ/bp

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)