Jag har förstått att man börjat kräva max 4.5 i CO halt på alla fordon.
Jag har en ghia från 1960 med en något nyare motor (som är i inte alltför bra skick) som jag inte besiktigat sen 2009 (tror jag det var) och då testade de inte avgasvärden överhuvudtaget.
Går jag igenom besiktningen nu så är det väl klart för alltid, på lång sikt ska jag väl in med nån bättre och roligare motor, men för nu är det minsta möjliga insats som gäller... Vill mest kunna köra för egen maskin till ny förvaringsplats, men givetvis vill jag försöka få godkänt så jag slipper besiktiga igen...
Vad brukar man få göra hos besiktningen? Är det vanligt att teknikern själv skruvar på blandningsskruvarna? Är det isf bränsleskruven han pillar på, eller på den som väl styr luften och därmed tomgångsvarvet? Eller båda?
Om jag får pilla på dem själv, vad är bäst för att hitta ett ok läge och hur snabb respons är det i mätaren?
Jag kommer besiktiga nu på fredag, carspect i uppsala.
(jag har bytt olja, ny 98 oktan soppa, nya stift och försökt justera tändningen till ca 9 grader statiskt, lite förbi 7.5 gradersmärket, tror det stod att det skulle vara 10 grader men det är inte utmärkt och jag vet inte vilken motor som sitter i, det är troligen en 1300 - nåt mer jag borde gjort?)
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)