Lägesrapport:
Mina lager håller yd 51,0 66,0 resp 66,0 mm Precis vad man kan önska sig antar jag. Det delade är svårt att mäta då det inte är riktigt runt (precis som original).
Precis som sagt tidigare började jag med ytterlagerna. Det lilla passade perfekt. Axiallagret blev deformerat vid ihopdragning. Slipade med min Micro sprayburk (se bild ovan) och 400 våtslippapper med biltema bromsrent som väta. Bekvämt med spray!
Slipa, prova, slipa... Svårt att säga hur mycket man avverkar, och så får det inte bli för mycket heller. Provade först utan vev, tills deformationen blir liten.
Sen blev det mittlagerna, ett åt gången. Först med bara axiallagret och det aktuella. Slipa, prova, slipa... Till det var nära. Sen prova ihop med båda ytterlagerna. Upplevde att man fick ta lite mer för det delade lagret, för att det skulle gå fritt.
Här blev det en finess. Jag hade en annan vev, som kastade några hundradelar. Med denna kunde man avgöra vilken sida som trängde mest.
Sen monterades alla fyra lagerna. Lite trögt. Men en liten slipning till, som hade indikerats med kastande veven, kändes det till slut bra.
Det hade varit kul att haft ett räkneverk på M12-lådan. Nu vet jag inte om det var mer eller mindre än hundra gånger som blocket provdrogs.
Nu blir det axialspelsmätning, för att sen plocka ner allt för en grundlig rengöring med vattenslangen.
Ett tips. Gör klart med lagerna innan vevaxeln monteras (kamdrev, vevstakar).
Man undrar, varför skulle någon ge sig på att renovera en VW-motor!