1

Hej,
Plockade fram ett oanvänt block som var arborrat för länge sen.
Skulle märka upp styrpinnarna på lagren, så en blockhalva på bänken,
Lilla lagret gick nästan ner i botten med lätt tumtryck. Kändes ok. Stumt känns rimligt.
Axiallagret däremot klämde mer. Inte ens en hård tumme fick det i botten. Satt rejält fast. Skjutmåttet upplevde tom en liten deformering av lagret.
Samma ovetenskapliga skjutmått pekade mer på 0,1 mm trångt i mått för axiallagret (övriga "stora"  lager ungefär lika, men omätbart för lilla lagret)

Hur brukar det vara? Aldrig hört om någon som värmer blocket för att få i lagren.

2

Efter att jag borrat ett block och även fräst blocket för tjockare axialfläns så monterar jag alltid axiallagret i båda blockhalvorna för att se att det passar. Vet dock inte hur andra gör

3

hof skrev:

Hej,
Plockade fram ett oanvänt block som var arborrat för länge sen.
Skulle märka upp styrpinnarna på lagren, så en blockhalva på bänken,
Lilla lagret gick nästan ner i botten med lätt tumtryck. Kändes ok. Stumt känns rimligt.
Axiallagret däremot klämde mer. Inte ens en hård tumme fick det i botten. Satt rejält fast. Skjutmåttet upplevde tom en liten deformering av lagret.
Samma ovetenskapliga skjutmått pekade mer på 0,1 mm trångt i mått för axiallagret (övriga "stora"  lager ungefär lika, men omätbart för lilla lagret)

Hur brukar det vara? Aldrig hört om någon som värmer blocket för att få i lagren.

Efter som det bara finns Silverline lager 
Kan dom vara så man får lägga undan den satsen och ta en ny ( sådant är mycket vanligt helst om dom ligger i en EMPI kartong )
0.01 -0.05 minus på dom stora lagerlägena 
Men ofta är det si o så på måtten på lagrena Har man riktig tur så går det åt 2-3  lager satser
skulle blocket vara borrat +1 mm är dom ännu ojämnare i kvalitet
Skulle du använda silverline vevlager mät varje halva ( tangen=låsningen sitter förskjuten så man får fila )
Tyvärr är det inte bara att slänga ihop med den usla kvaliteten av lager i dag
Kan det bero på ingen vill betala för kvalitet

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Om blocket har legat länge så har ytorna oxiderat och måste rengöras. Axiallagret brukar klämma på sidorna och måste slipas in.

5

Intressant/beklagligt att läsa att lagerna är "usla".

Ytorna är blanka och fina, men det var ett h-e att tvätta bort linoljan som skyddat.

Min personliga uppfattning är att det är själva borrningen, för de stora lagren, som är för tight. Kan man månne hona på något sätt?

6

hof skrev:

Intressant/beklagligt att läsa att lagerna är "usla".

Ytorna är blanka och fina, men det var ett h-e att tvätta bort linoljan som skyddat.

Min personliga uppfattning är att det är själva borrningen, för de stora lagren, som är för tight. Kan man månne hona på något sätt?

Tyvärr är en massa mätande med invändig mikrometer (cylinder mätare ) för att avgöra om hålen är rätt i mått
Om jag var dig skulle man stoppa in lagerna i Blocket dra med moment mäta om det är ok spel
Skulle tro måtten i blocket är ok  men att lagrena är förstora
Har råkat ut för lager som är 0.10 mm förstora  sen att det skiljer på mått på det delade lagret så venen nyper fast veven har man också råkat ut för
Hittar man mahle lager så är det bara montera dit dom
Tyvärr är du inte den enda som råkar ut för detta kvallitets problem ( större problem när dom ligger i en Empi märkt kartong Man kan tro det är 3 sortering 
Har skickat tillbaka massa lager för dom inte har rätt spec
Det är en av anledningarna man bara köper lager från CSP i dag
Hoppas det löser sig för dig men skulle tro du måste låna mät utröstning för säker ställa vad problemet ligger

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

hof skrev:

Intressant/beklagligt att läsa att lagerna är "usla".

Ytorna är blanka och fina, men det var ett h-e att tvätta bort linoljan som skyddat.

Min personliga uppfattning är att det är själva borrningen, för de stora lagren, som är för tight. Kan man månne hona på något sätt?

Kom ut till mej i Kungsgården så hjälper jag dej att kolla om måttet är ok. /Stickan

8

Köpte Silverline för ett par veckor sedan. +0,5mm var 0,6mm y.d.
Dvs klämde hårt i mitt överborrade block ;-(

9

Fortsättning

Var ute hos Stickan. Vi kunde se att det var rejält tight. Men för tight? Oklart. Jag tyckte det var onödigt trångt, då lagret deformerades tydligt. (Lagrets mått korrekt)
Hur göra då? Hittade ett rör (sprayburk från Micro!) som passade precis. Började med att först torrslipa lite repor i ytan. Sen våtslipning (vätska = bromstvätt) med fint papper på röret tills reporna försvann. Borde ge någon hundradel. Men SÅ HÄR SKA MAN JU EGENTLIGEN INTE GÖRA.
Kändes fortfarande tight, men det ska ju inte heller glappa. Tvätt. Så jag drog ihop, med enbart vev, de sex M12-orna korsvis till moment. Allt kändes bra, roterade lätt. Mätte axialspelet.
Det här verkar ju gå bra. I med kamaxel mm, tätgucka och silikon här och där. Drog M12-orna. Allt kändes bra. Dags för alla småmuttrarna. Nä, veven satt fast.
TRÖTT!

Post's attachments

Fulmetod_Putsa_Lagerlage.jpg, 68.73 kb, 800 x 450
Fulmetod_Putsa_Lagerlage.jpg 68.73 kb, 93 downloads since 2023-08-28 

10

Om allt kändes bra med bara veven i och de 6 M12-muttrarna dragna till rätt moment så är det inget fel på ramlagren och veven. Nåt måste ha hänt med kamaxeln/kamlager när du monterade dessa. Alla M8-muttrarna runt blocket påverkar inte lagerspelen.

11

Har du slipat in spelet på axiallagret till kammen?

12

hof skrev:

Fortsättning

Var ute hos Stickan. Vi kunde se att det var rejält tight. Men för tight? Oklart. Jag tyckte det var onödigt trångt, då lagret deformerades tydligt. (Lagrets mått korrekt)
Hur göra då? Hittade ett rör (sprayburk från Micro!) som passade precis. Började med att först torrslipa lite repor i ytan. Sen våtslipning (vätska = bromstvätt) med fint papper på röret tills reporna försvann. Borde ge någon hundradel. Men SÅ HÄR SKA MAN JU EGENTLIGEN INTE GÖRA.
Kändes fortfarande tight, men det ska ju inte heller glappa. Tvätt. Så jag drog ihop, med enbart vev, de sex M12-orna korsvis till moment. Allt kändes bra, roterade lätt. Mätte axialspelet.
Det här verkar ju gå bra. I med kamaxel mm, tätgucka och silikon här och där. Drog M12-orna. Allt kändes bra. Dags för alla småmuttrarna. Nä, veven satt fast.
TRÖTT!

Kan förstå du blir trött
Men om du mäter dina kamlager så kan du se att dina silverline lager kanske inte passar i mått
Vevlagrena är ofta 2 hundringar för små så vevstaken går trögt
Sen har vi dom goa ramlagrena så man kan bli riktigt trött på så man får mäta åter mäta 
i bland är halvorna på mitten lagret olika stora  sen har vi lager 4 ( det  lilla ) som kan vara ovala
Ligger dom i en Empi kartong är det som 3 sortering
Om du har insta kan du följa Stefan Rossi (ace_racing_engines ) som har tillverkat mät riggar för ramlager o vad han tycker om det fabrikatet
Förstår varför du river dig i huvudet  för det är ingen kvalitet och en massa jobb i dag att få att gå lätt i maskinen
Jag brukar köpa minst 2 satser av ram sen är det mäta o plocka ihop dom som är bäst
Ja det finns att få tag i lager men det är dubbla priset på alla  o jäkligt att hitta 
För man har slutat tillverka kvalitets lager för att det för liten marknad i dag 
Sen vill man inte betala för kvalitet   då finns det bara silverline ( det finns även sämre från Argentina )
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13 Senaste redigerad av hof (2023-08-30 19:37:23)

Tack för alla uppmuntringarna.
Mitt i allt elände verkar jag haft tur med lagerna, då de verkar helst justa.

Repat nytt mod efter lite andra göromål.

Det visade sig att det fortfarande var för trångt. Axiallagret gick inte i botten med M12-orna. Då hängde mittlagrena "i luften", och allt gick lätt. Sen hände konstigheter när jag drog småmuttrarna.
(Det var därför det var så lätt att dela blocket, tätmassan hade inte gått i ingrepp!)

Jag småputsade, skruvade ihop, småputsade..... Nä lika illa.

Ny taktik, börja med de två yttersta lagerna (tog temporärt en annan vev, då mittlagret satt fast innanför kamdrevet).
Lika samma, det nyper. Klämde ihop axiallagret utan vev. Tydlig deformation, 0,1mm. Jämförande mätning, så det funkar bra med vanligt skjutmått. Putsade och provade tills deformationen var nere i hundradelsnivån. (Tänkte, det ska ju vara tätmassa ocskså.)
Men det var ett krux till, axialbredden varierade. Var mellan +0,05 till +0,15 mm (mikrometermätt). Försökte skava för att få samma mått, men problemet var att fastställa vilken sida som var rak (om någon). Försökte mäta mot vevaxeländan. Stor risk att det blir lite snedbelastning vid urtrampning. Gissar att inställningen av axialspelet inte håller sig så länge.

Så nu snurrar det lätt med två lager. Dags att samla nytt mod igen.

14

Jag provade ju med de lager jag brukar testa spelet med efter arborrning och med dessa lager var spelet som det ska vara. Om mina lager inte är ok så skulle flera än du ha samma problem som du har nu. Har du provat en annan lagersats?

15

stickan skrev:

Jag provade ju med de lager jag brukar testa spelet med efter arborrning och med dessa lager var spelet som det ska vara. Om mina lager inte är ok så skulle flera än du ha samma problem som du har nu. Har du provat en annan lagersats?

Hej stickan
Håller med dig i den punkten 
Skulle tro den satsen som den stackarn har fel ytter mått
Har råkat ut för 0.10 mm som värst  i fel ytter mått
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

16

Var ju bekymrad över axialjämnheten. Men så kom jag på en mätmetod. Lite svåravläst, men med god vilja...
Satte tillfälligt det delade lagret på denna plats, för att kunna mäta mot godset. Skavde in till inom 5 hundradelar. Finputsade med ett gammalt lager och brynpasta. Lagret borde hjälpa till och jämna ut lite till.

Post's attachments

Axialborrning.jpg, 32.32 kb, 500 x 375
Axialborrning.jpg 32.32 kb, 99 downloads since 2023-08-31 

17

Vem gjorde arborrningen för länge sen?

18

hof skrev:

Var ju bekymrad över axialjämnheten. Men så kom jag på en mätmetod. Lite svåravläst, men med god vilja...
Satte tillfälligt det delade lagret på denna plats, för att kunna mäta mot godset. Skavde in till inom 5 hundradelar. Finputsade med ett gammalt lager och brynpasta. Lagret borde hjälpa till och jämna ut lite till.

Axiallagerläget brukar jag mäta med micrometer.

19

Lägesrapport:

Mina lager håller yd 51,0 66,0 resp 66,0 mm Precis vad man kan önska sig antar jag. Det delade är svårt att mäta då det inte är riktigt runt (precis som original).

Precis som sagt tidigare började jag med ytterlagerna. Det lilla passade perfekt. Axiallagret blev deformerat vid ihopdragning. Slipade med min Micro sprayburk (se bild ovan) och 400 våtslippapper med biltema bromsrent som väta. Bekvämt med spray!
Slipa, prova, slipa... Svårt att säga hur mycket man avverkar, och så får det inte bli för mycket heller. Provade först utan vev, tills deformationen blir liten.

Sen blev det mittlagerna, ett åt gången. Först med bara axiallagret och det aktuella. Slipa, prova, slipa... Till det var nära. Sen prova ihop med båda ytterlagerna. Upplevde att man fick ta lite mer för det delade lagret, för att det skulle gå fritt.

Här blev det en finess. Jag hade en annan vev, som kastade några hundradelar. Med denna kunde man avgöra vilken sida som trängde mest.

Sen monterades alla fyra lagerna. Lite trögt. Men en liten slipning till, som hade indikerats med kastande veven, kändes det till slut bra.

Det hade varit kul att haft ett räkneverk på M12-lådan. Nu vet jag inte om det var mer eller mindre än hundra gånger som blocket provdrogs.

Nu blir det axialspelsmätning, för att sen plocka ner allt för en grundlig rengöring med vattenslangen.

Ett tips. Gör klart med lagerna innan vevaxeln monteras (kamdrev, vevstakar).

Man undrar, varför skulle någon ge sig på att renovera en VW-motor!