1 Senaste redigerad av johan_l (2023-08-27 08:09:08)

Så. Efter +10 år törnrosasömn i garage måste min ghia flytta sig då farsan sålt huset. Ghian blev ju aldrig färdigrenoverad. Kom annat imellan. Nu är det dags att ta hem den till mig.

Nå.

Bytt soppaledning och den går igång, bromsarna tar "ok" (får se på beskitningen om de tar jämnt) - tänkte byta bromsvätska. Övrigt såg faktiskt däck, bromsslangar mm som nya ut (milmässigt har de väl gått <100 mil).

Men.

Nu till denna ghias akilleshäl och ständiga sorgebarn. Främre växellådsfäste. 1960 one year only. Prao-fästet. Där utvecklingen gick bakåt. När jag köpte till renoveringen fick jag beställa från USA. Nu när jag provkörde bilen kändes fästet väldigt mjukt. Motorn "slog" när man släppte gasen kraftigt. Minns att växelföraren låg väldigt nära plåten i hålet. Jag lade inte så stor felsökning igårkväll pga tidsbrist, men det såg ut som fästet inte gått av, men var kladdigt i olja (vilken förstår jag inte, luktade inte växellådsolja). Fästet kändes mjukt. Men å andra sidan så vet jag att gamla VW har rätt mjuka fästen. Senare fästen har ju en "pigg" i hålet som begränsar att den inte kan slå för kraftigt. Det har inte en 60a.

Och ödets ironi så förra gången jag besiktigade min oval, åxå för 10 år sen, så såg jag på besiktningen att främre fästet gått av, eller kände att nåt var fishy på vägen dit och fick det bekräftat okulärt. Besiktningmannan var dock inte lika bekant med en VWs beskaffenhet så han godkände bilen. Jag ställde tillbaka den i ladan och där har den stått sendess. Där har jag för mig man måste lyfta ur motorn för att byta fäste...

Nu är ghian inte det enda som jag måste flytta på i samband med denna husförsäljning, så har inte riktigt tid att lägga på detta. Antingen så hur jag en biltransport, men det är nog lika dyrt som att bränna pengar på en besiktning. Men om jag kan lägga en timme på att fixa detta så är väl det bra, så  har jag chans att slippa besiktiga igen...

Vad tror panelen. Nytt prao-fäste? Det finns numera att få fatt på i sverige för <400kr.
https://vwcustomspeed.com/produkt/Vaxel … e-Typ-1-60

https://vwcustomspeed.com/uploads/thumbnails/439a4129ff94d3ddfdfaee845f1fdaf56682e44e_800x800.jpg

Eller nåt liknande denna;
https://www.paruzzi.com/se/type-181/vax … sten/1403/

https://www.paruzzi.com/photo/1403.jpg?refresh=20230827085

Funkar ovan ens på en 60a, då ju den har en vinkel på paketet som är lite annorlunda?

Funderar om det finns nån som moddat ett 60a fäste till att fungera på ett bättre sätt. Att VW själva inte gjort det är ju ett mysterium. Det borde varit lätt att göra ett något bättre fäste. Det måste rimligen bytts massor av sådana här skitfästen över tid.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

2

Sätt dit ett så kallat berg fäste så behöver du aldrig bry dig om detta problem mera

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av johan_l (2023-08-27 09:54:23)

Typ detta?
https://www.csp-shop.com/en/transmissio … 2515a.html

https://www.csp-shop.com/shop/images/products/main/detail/22515.jpg

Undrar om det funkar - 60an har ju en mysko noskon. Om jag minns rätt är det bussarnas noskon från 60-> nånting, när osynkad etta försvann. Jag har en senare låda i min bil med bussnoskon. Så det är inte original.
Bergfästet ovan ser ju dock ut att ha lite mjukare upphängning än en sån jag länkade till först med bara ett litet gummiband kring spännbandet.

Nu har jag en risig std 1200, men det är 12v system och jag har en isärskruvad lätt trimmad motor som jag nån gång hoppas få tid att få ihop och i bilen, jag vill ha nåt driftsäkert och bekvämt på sikt. Inga ambitioner att vara snabbast från rödljuset... Detta är en dricka-kaffebil...

Är berg fästet "bolt on" eller måste man svetsa? Min svets har inte varit igång på 10 år (har ingen gas) och jag har inte längre nån bra stans att göra sådana jobb.

4

Bergfästet passar oavsett vilken noskon du använder.
Kräver svets, titta på de övre högra/vänstra bitarna i kittet så ser du bitarna som svetsas i växellådsgafflarna.

5

Vill du spara några kronor så tillverkar Lundgren (logmech.se) ett eget för 1225kr.

Står förvisso att det passar 61- men ring/maila Göran och kolla om det går att modifiera för din spec.

6

Tack för svar. Jag tror att planen blir att se om besiktningen släpper igenom och köra hem till mig oavsett resultat, satsa på ett fäste av "berg" typen tills jag ska i med ny motor i bilen. Jag håller tummarna åt mig själv att när jag ser bilen varje dag får ny energi och tar tag i att mickla ihop den där trimmade motorn som stått och sett förväntasfull ut i mer än 10 år... ICQ/ag  Klart det vore bra om den gick igenom besiktningen så slipper man mickla med en "besiktningsmotor" om jag nu får fart på trimmotorn...

7

johan_l skrev:

Tack för svar. Jag tror att planen blir att se om besiktningen släpper igenom och köra hem till mig oavsett resultat, satsa på ett fäste av "berg" typen tills jag ska i med ny motor i bilen. Jag håller tummarna åt mig själv att när jag ser bilen varje dag får ny energi och tar tag i att mickla ihop den där trimmade motorn som stått och sett förväntasfull ut i mer än 10 år... ICQ/ag  Klart det vore bra om den gick igenom besiktningen så slipper man mickla med en "besiktningsmotor" om jag nu får fart på trimmotorn...

Ett sådant fäste har inget med säkerhet att göra
Sen skulle jag tro det är väldigt få som vet vad det är på en besiktning  Bara det är snyggt dit satt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

PPRMicke skrev:

Ett sådant fäste har inget med säkerhet att göra
Sen skulle jag tro det är väldigt få som vet vad det är på en besiktning  Bara det är snyggt dit satt
/// M

Ah, jag menade att jag besiktigar med bara mitt nuvarande "för mjuka" fäste som gör att växelföraren donkar i plåten om man släpper gasen hastigt... Det antar jag kan ge upphov till anmärkning.

Får jag godkänt nu så hoppas jag att bilprovningen aldrig mer ser denna bilen, så då blir ev diskussioner om bergfästen eller om jag råkar montera en motor med dubbla förgasare inget problem. Även om jag misstänker att nuförtiden är de så få luftkylda VW som kommer in att de inte alls är lika petiga.

En kompis med en superseven med turbo klarade sig i säkert 10 år för att besiktningsmännen inte visste eller i några fall sa "hoppsan, den såg jag inte". Visst, det är väl gräns till tjänstefel från dem. Men är saker snyggt gjorda och med rimlig effekt så tycker jag att det är bra de gör så. Men nu hade nån inte godkänt för honom så nu måste han bygga tillbaka den.

Där jag förhoppningsvis landar med min ghia, en milt trimmad motor och då kanske bergbalk och nåt mer som inte är original så tycker jag själv att det till och med borde gå igenom besiktning. Nu sitter där en sunkig 1200, så det kan de inte ha några synpunkter på.

9

Jag kom igenom besiktningen med ett lite mjukt fäste och trasor och en gummislang på noskonens växelförare som sticker in i ramen och som gjorde att det inte "dunkade" när man tippade in och ut. ICQ/ab

Får hoppas jag får tid att lösa detta mer permanent till våren. Nu ska jag bara köra hem bilen.

10 Senaste redigerad av johan_l (2025-08-15 23:15:08)

Mycket har kommit i mellan (först röja ur farsans hus, sen blev han så dålig så han inte är med oss längre) - så jag har fortfarande inte fixat bilen.

Jag köpte ju en berg-balk, tror det kan ha varit av den som tipsades om på länken här ovan.

Jag funderar nu... Min svets har slut på gas. Jag har bara grusuppfart. Jag tänker att har man en lyft och en bra svets så borde det inte vara så stor sak att svetsa dit en berg-balk, givet att man kan låta motor och låda sitta kvar, kanske till och med är en fördel?

Då funderar man ju lite, kanske finns nån här på forumet i Stockholmstrakten som har förutsättningar, kunskap och gjort det förut...

Tror kanske inte det är ett projekt för hösten, men till våren. Eller. Är det en enkvällsjobb så kanske det ändå går. Bilen är ju körbar även med kasst främre fäste - men inte så långt eller i stadstrafik...

Vad kan man tro att man isåfall ska betala för att få hjälp att fixa detta?

Kan det till och med finnas någon här på forumet som kan vara behjälplig med sådant här?