Så. Efter +10 år törnrosasömn i garage måste min ghia flytta sig då farsan sålt huset. Ghian blev ju aldrig färdigrenoverad. Kom annat imellan. Nu är det dags att ta hem den till mig.
Nå.
Bytt soppaledning och den går igång, bromsarna tar "ok" (får se på beskitningen om de tar jämnt) - tänkte byta bromsvätska. Övrigt såg faktiskt däck, bromsslangar mm som nya ut (milmässigt har de väl gått <100 mil).
Men.
Nu till denna ghias akilleshäl och ständiga sorgebarn. Främre växellådsfäste. 1960 one year only. Prao-fästet. Där utvecklingen gick bakåt. När jag köpte till renoveringen fick jag beställa från USA. Nu när jag provkörde bilen kändes fästet väldigt mjukt. Motorn "slog" när man släppte gasen kraftigt. Minns att växelföraren låg väldigt nära plåten i hålet. Jag lade inte så stor felsökning igårkväll pga tidsbrist, men det såg ut som fästet inte gått av, men var kladdigt i olja (vilken förstår jag inte, luktade inte växellådsolja). Fästet kändes mjukt. Men å andra sidan så vet jag att gamla VW har rätt mjuka fästen. Senare fästen har ju en "pigg" i hålet som begränsar att den inte kan slå för kraftigt. Det har inte en 60a.
Och ödets ironi så förra gången jag besiktigade min oval, åxå för 10 år sen, så såg jag på besiktningen att främre fästet gått av, eller kände att nåt var fishy på vägen dit och fick det bekräftat okulärt. Besiktningmannan var dock inte lika bekant med en VWs beskaffenhet så han godkände bilen. Jag ställde tillbaka den i ladan och där har den stått sendess. Där har jag för mig man måste lyfta ur motorn för att byta fäste...
Nu är ghian inte det enda som jag måste flytta på i samband med denna husförsäljning, så har inte riktigt tid att lägga på detta. Antingen så hur jag en biltransport, men det är nog lika dyrt som att bränna pengar på en besiktning. Men om jag kan lägga en timme på att fixa detta så är väl det bra, så har jag chans att slippa besiktiga igen...
Vad tror panelen. Nytt prao-fäste? Det finns numera att få fatt på i sverige för <400kr.
https://vwcustomspeed.com/produkt/Vaxel … e-Typ-1-60
![]()
Eller nåt liknande denna;
https://www.paruzzi.com/se/type-181/vax … sten/1403/

Funkar ovan ens på en 60a, då ju den har en vinkel på paketet som är lite annorlunda?
Funderar om det finns nån som moddat ett 60a fäste till att fungera på ett bättre sätt. Att VW själva inte gjort det är ju ett mysterium. Det borde varit lätt att göra ett något bättre fäste. Det måste rimligen bytts massor av sådana här skitfästen över tid.
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

Klart det vore bra om den gick igenom besiktningen så slipper man mickla med en "besiktningsmotor" om jag nu får fart på trimmotorn...