1

Jo, jag tankade 98/E05 senast.

Upplever att motorn låter mjukare med denna soppa. Betydligt råare i tonen med 95/E10. (jo, nog var vårens 95 oktan mjukare)

Tankar går till begrepp som tändläge, blandningförhållande, flamhastighet mm.

Någon som upplevt samma sak, och kanske förstår orsakerna?

(Motor: "stnd" 1600 EP, 28PICT-1, blockerad förv, 123ign. Mager?, går bra upp till E25.)

2

Körde motorväg med bussen och låg omkring 90-100km. När jag hade tankat 95 drog den nästan 1,3 liter milen. På vägen hem samma sträcka med 98 i tanken drog den dryga litern och det kändes som den gick ”mjukare” i motorn.

3

mr.notchback skrev:

Körde motorväg med bussen och låg omkring 90-100km. När jag hade tankat 95 drog den nästan 1,3 liter milen. På vägen hem samma sträcka med 98 i tanken drog den dryga litern och det kändes som den gick ”mjukare” i motorn.

Svårt att tro att det gör så stor skillnad.
Hade du tankat E85 hade det varit mer troligt då den kräver 30% mer bränsle.

"ljushuvud"

4

Tankade nya bensinen(e10 heter det va?) idag för första gången. Behövde tanka och macken hade inte 98.
Bussen gick kanonbra hem  ICQ/bf Kändes piggare, eller iaf minst lika pigg.
Jag har upplevt att bussen går lite väl fett, men inte tagit mig tid att titta på det.
Kan det vara så att om den gick fett förut så går den bättre nu med bättre blandning? Mindre bensin så att säga?

Eller var det bara inbillning? Jag hade rätt brått hem och jag hade en rätt dålig eftermiddag så det var rätt skönt att trampa på lite….

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5 Senaste redigerad av Mr 56 (2021-09-26 20:34:12)

Mycket parametrar är det.
Men så här tyckte dom 1955

Post's attachments

E10 Bensinbb (Medium).jpg, 183.31 kb, 526 x 1366
E10 Bensinbb (Medium).jpg 183.31 kb, 141 downloads since 2021-09-26 

"ljushuvud"

6

Mr 56 skrev:
mr.notchback skrev:

Svårt att tro att det gör så stor skillnad.
Hade du tankat E85 hade det varit mer troligt då den kräver 30% mer bränsle.

Instämmer, men så var det. Måste ha varit hemlängtan som gjorde det! ICQ/ag

7

E5 +1,5 %  E10 +3%  sen är Densitets ändring   och energi skillnad mot 95/98 ( får öka storleken på munstycket)
Har inte kört E10 på rullande landsväg än men  skulle tro att man får lägga på några grader i tändning
E5 har vi fått lagt på 1 grad mot 98
Sen har vi konstaterat att max tändning med 98/E5 ligger runt 28 grader max effekt ( sen blir det bara värme)
Men det tråkiga är man måste ha koll på Lambda värde eller AFR  för man ut mest av soppan
Ett Ps E10 den kräver lite mer tändenergi för att förbrännas bra ( ett ful sätt är att minska gapet på tändstiftet
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Intressant att fler har samma upplevelse, att E10 låter "hårdare".  Men att förstå varför, verkar svårare.

Micke indikerar att denna soppa kan behöva lite mer förtändning. Skulle då betyda att tändningen är för låg. Men jag har svårt att få in i min skalle att lite för låg tändning skulle låta råare. Kanske andra faktorer.

Inga mer försök nu, när gammelbilen gått i ide. Men lite att fundera över fram till våren.

9

hof skrev:

Intressant att fler har samma upplevelse, att E10 låter "hårdare".  Men att förstå varför, verkar svårare.

Micke indikerar att denna soppa kan behöva lite mer förtändning. Skulle då betyda att tändningen är för låg. Men jag har svårt att få in i min skalle att lite för låg tändning skulle låta råare. Kanske andra faktorer.

Inga mer försök nu, när gammelbilen gått i ide. Men lite att fundera över fram till våren.

Det kan bli så när motorn är för 87 oktan ( flamhastighet)
Alkohol har lägre flamhastighet än bensin  men den har högre ångtryck än bensin
Om man är smart så höjer man kompet i maskin  så det hamnar runt 8,5-9 statisk ( så är det på nya motorer därför funkar dom bättre med E10)
Man kan fuska genom att höja tändningen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

10

hof skrev:

Hur gick det sen?

I skrotlådan hittades ett större huvudmunstycke. Efter byte låter motorn faktiskt lite mjukare. Om det har att göra med flamhastighet eller annat låter jag vara osagt. Oljestickan kändes också lite mindre het.
Gamla munstycket var 115 (vilket är mindre än normalt för 28PICT) och bytt till 125. Alltså 18% större hål. Medförde en soppförbrukningsökning med 5%. (Lite äpplen och päron, då det är lite oklart med E5-E10.)

11

bränsle... vad rekommenderas för bränsleledning nuförtiden med mer spriiit i  "soppan"..
"plast " "rostfritt "  hört länge att man inte bör använda koppar..... original har vi ju järnrör--- som rostar..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(