1

Varnande exempel. Min koppling gnisslade typ "ibland". Tyst oftast. Men ibland ett gnisslande ljud. Släppa, trycka igen, borta. Så jag gjorde den lata grejen. Jag tog INTE ut hela motorn för att kolla... i åratal.

Så i lördags tryckte jag ned kopplingen. Högt ljud, smällar, hårt gnisslande. Sen gick det inte att koppla ur.

Ser ut som att först urkopplingslagret (throw out bearing / relase bearing) totalhavererat. Och dragit manöver-gaffeln med sig (ena sidan var kraftigt böjd utåt). Gafflen var inte knäckt men rejält böjd.

Reservdelar beställda för rubbet (gaffel, monteringskit, packbox, koppling, lager etc etc). Sån smäll att jag tog det säkra före det osäkra och bogserade till verkstad. Hjälpte till att montera loss all el, plåtar etc. Snälla killar. Uppdaterar när lagat.

Bilder som varnande exempel:

Post's attachments

clutch cu SML.jpg, 264.48 kb, 900 x 1200
clutch cu SML.jpg 264.48 kb, 78 downloads since 2023-08-01 

clutch itself SML.jpg, 252.05 kb, 1200 x 900
clutch itself SML.jpg 252.05 kb, 73 downloads since 2023-08-01 

clutch wide_SML.jpg, 206.24 kb, 900 x 1200
clutch wide_SML.jpg 206.24 kb, 68 downloads since 2023-08-01 

release bearing daylight.jpg, 230.57 kb, 900 x 1200
release bearing daylight.jpg 230.57 kb, 72 downloads since 2023-08-01 

release bearing off SML.jpg, 444.01 kb, 900 x 1200
release bearing off SML.jpg 444.01 kb, 68 downloads since 2023-08-01 

2

fel uttrampnings lager till den kopplings armen

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Ja fel urtrampningslagret och även fel tryckplatta, den ska ha ring i centrum till det rätta lagret.

Någon har inte haft koll på att det är olika armar till de olika lagren / tryckplattorna.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Ja, jävlar. Att den kombinationen har funkat i flera år är imponerande i sig  ICQ/bf

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5 Senaste redigerad av jacobsteel (2023-08-01 20:47:10)

Tack! PPRMicke, Svwerker, lasslo - jo jag tyckte det såg väldigt skumt ut.

Tanke:
Urtrampningslagret verkar inte ha kunnat röra sig som det ska (i gaffelns rundning) och dessutom verkar det vilat direkt på kopplingens armar/gafflar (som t ex Svwerker skriver den som satt i var utan ring).
Kan urtrampningslagret t o m skadats av att tryckas snett mot kopplingen? (dvs utan att kunna röra sig på gaffeln helt som den ska?).

Nåväl, har beställt:
• ny gaffel: "TYP 1 61-70";
• monteringskit: "MONTERINGSSATS KOPPLINGSARM TYP 1/3 61-72, TYP 2 60-75",
+ packbox mot växellådan; "

• "TRYCKPLATTA 180 MM TYP 1/2 -70"
(180 mm, för det är den som passar min motors svänghjul, bland delarna jag hade i lådor fanns visserligen en 200 mm, men den verkar inte passa det svänghjul min motor har (utbytesmotor, som verkar ha 1300-svänghjul på 1500 motor)
• "LAMELL 180 MM FJÄDRAT NAV TYP 1"
• "SKRUVSATS TRYCKPLATTA M8 TYP 1/2/3/4"
• "URTRAMPNINGSLAGER TYP 1/2/3 -70 SACHS" (men den ringen tycker jag ser ngt större ut än en _annan_ Sachs som ligger hemma, vet någon något om olika Sachs urtrampningslager)

Nu vill man ju verkligen få ordning på grejerna.

Vad säger folk om de olika urtrampningslagren?

6

Micke och Sverker har redan påpekat de största felen med din tidigare kombination. Med de delar du nämner i din lista ovan ska allt fungera som det ska. Man kan fundera över om man verkligen gillar lameller med fjädrat nav eller om man är mer bekväm med stumma lamellcentrum, men det är en smaksak. Grejorna du nämnder ska funka bra tillsammans. Ser också att du tagit med packboxen till ingående axel på lådan. Smart att passa på att byta den nu. Det ser faktiskt lite fuktigt ut i svänghjulshuset. Det är inte mycket extra jobb att samtidigt byta packboxen på motorns vevaxel, nu när du ändå har grejorna isär.

Vill man vara på den riktigt säkra sidan så kan man kanske tycka att det är ett gyllene tillfälle att passa på att även byta kopplingswire samt wirehöljet, och kontrollera att man har korrekt sidoböj på wirehöljet. I så fall skulle en ny vingmutter till kopplingswiren passa perfekt, men du har kanske fräscha grejor på wiresidan? Du kan också lugnt köra vidare med en 180 mm tryckplatta, även om du uppgraderat till större motor än en 12/1300. Har själv ganska nyligen satt ihop en åkmotor av bättre begagnade delar, och i slutändan blev det en 1600 fast med vevaxel och svänghjul från en 1302. Det funkar hur bra som helst med "bara" 180 mm, även om det är lite mera pulver i grejorna. Skulle kanske inte rekommendera en 180 mm koppling i en tungt lastad buss med 1600, men i en typ 1 funkar det utan några som helst problem.

Men, som Lasslo sade så är det faktiskt ganska otroligt att "fel" grejor har fungerat under många år.

Dagens värdelösa vetande är att de första urtrampnings-"lagren" inte var ett lager i egentlig mening, utan bara en grafitbricka i en hållare. 111141165 hette denna grafitbricka, och den hängde med till tidigt 1970-tal på 1200. I äldre verkstadshandböcker rekommenderas att montera ett urtrampningslager med kullager (111141167) på bilar med stor påfrestning på kopplingen, t ex körskolebilar. Grafitbrickan funkar alldeles utmärkt, men det blir oerhört smutsigt i kopplingshuset efter ett tag av grafitpulvret.

Oroa dig inte över urtrampningslagret. Är det ett riktigt lager för växellådor upp till 1970, dvs utan styrhylsa kring ingående axel, så kommer det att funka perfekt ICQ/bs

7

jacobsteel skrev:

Tack! PPRMicke, Svwerker, lasslo - jo jag tyckte det såg väldigt skumt ut.

Tanke:
Urtrampningslagret verkar inte ha kunnat röra sig som det ska (i gaffelns rundning) och dessutom verkar det vilat direkt på kopplingens armar/gafflar (som t ex Svwerker skriver den som satt i var utan ring).
Kan urtrampningslagret t o m skadats av att tryckas snett mot kopplingen? (dvs utan att kunna röra sig på gaffeln helt som den ska?).

Nåväl, har beställt:
• ny gaffel: "TYP 1 61-70";
• monteringskit: "MONTERINGSSATS KOPPLINGSARM TYP 1/3 61-72, TYP 2 60-75",
+ packbox mot växellådan; "

• "TRYCKPLATTA 180 MM TYP 1/2 -70"
(180 mm, för det är den som passar min motors svänghjul, bland delarna jag hade i lådor fanns visserligen en 200 mm, men den verkar inte passa det svänghjul min motor har (utbytesmotor, som verkar ha 1300-svänghjul på 1500 motor)
• "LAMELL 180 MM FJÄDRAT NAV TYP 1"
• "SKRUVSATS TRYCKPLATTA M8 TYP 1/2/3/4"
• "URTRAMPNINGSLAGER TYP 1/2/3 -70 SACHS" (men den ringen tycker jag ser ngt större ut än en _annan_ Sachs som ligger hemma, vet någon något om olika Sachs urtrampningslager)

Nu vill man ju verkligen få ordning på grejerna.

Vad säger folk om de olika urtrampningslagren?

Om du är osäker köp en kopplings  komplett sats med så behöver du inte fundera om det är rätt eller fel
urtrampningslager  finns som ser olika ut  tidiga  lite senare Det är samma funktion på dom
Ofta är det plast som har man har satt dit i stället för stål
Som jag skrev lite högre upp  alltid bättre att köpa en satts från samma tillverkare än om man är osäker att blanda ihop saker som det hade hänt för dig  Tre olika saker som inte skall fungera ihop  (ofta är det snålheten som gör detta ) ( köper billigas möjliga men  den delen funkar inte ihop med den andra saken)

Jean  Jag har nya grafit lager om du skulle vilja ha

/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

8 Senaste redigerad av jacobsteel (2023-08-02 12:23:45)

Såhär ser de olika SACHS lagren ut. Det är LUK på både tryckplatta och koppling, SACHS för urtrampningslagret. Styrpinne i plast finns sedan innan.

Bägge ska vara till -70 typ 1, 180 mm. Men de har något olika innerdiameter som ses på stora bilden.
Typbeteckningar är: SACHS_EM-3159-149-037; SACHS_DBP_3159-140-037 (alltså ganska snarlika)

MEN, "EM..." varianten (den vänstra i stora bilden) var den som såldes ihop med kopplingen.
medan "DPB..." den jag hade sedan innan (den högra, som verkar ha plast av något slag kvar på och således verkar oanvänd) har diameter närmare kopplingens inner-ring.

Ni som kan detta, vad gäller?

Post's attachments

clutch kit_SML.jpg, 209.54 kb, 1200 x 1200
clutch kit_SML.jpg 209.54 kb, 69 downloads since 2023-08-02 

sachs 2 different_SML.jpg, 212.98 kb, 1200 x 900
sachs 2 different_SML.jpg 212.98 kb, 69 downloads since 2023-08-02 

SACHS_DBP_3159-140-037_SML.jpg, 212.12 kb, 1200 x 1082
SACHS_DBP_3159-140-037_SML.jpg 212.12 kb, 68 downloads since 2023-08-02 

SACHS_EM-3159-149-037_SML.jpg, 284.34 kb, 1200 x 1080
SACHS_EM-3159-149-037_SML.jpg 284.34 kb, 70 downloads since 2023-08-02 

9 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-08-03 08:43:04)

Det högra är ett klassiskt lager som går i från 60 till 70 års kopplings axel (denna typen satt även på Saab två t)
Men vänstra är nog ett hybrid lager för hålet är så stort som  det ser ut vara för stödhylsa ( är du säker att det är VW kan vara saab
Mät hålets skillnad 
Jag skulle lägga det vänstra långt in på hyllan  i en plastpåse skriva bra att ha som hyll värmare
Måste fråga var köper du dina delar
Om du är osäker får du släpa med dig delana till kungälv får granska dom noga
/// M

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

10 Senaste redigerad av jacobsteel (2023-08-03 12:10:02)

Tack, PPRMicke.
Köpte delar på VW Custom och Speed* (denna gång, men t ex även Dalhems, Classic VW Up North, JustKampers tidigare).

Det vänstra var det som följde med nu i veckan (beställde per telefon och försökte verkligen vara supernoga med att beskriva bilen, svänghjulet, tidigare problem etc). Grejerna kom mkt snabbt, men det blev lite småfel, man var säker på att monteringsfjädrarna skulle ligga med i lager-lådan... det gjorde de inte.

Men, som du säger:

PPRMicke skrev:

Det högra är ett klassiskt lager som går i från 60 till 70 års kopplings axel (denna typen satt även på Saab två t)/// M

... det högra tycker jag verkar bäst.
Och det verkar ju också faktiskt oanvänt. Jag ser nog helst verkstaden sätter in det. Eller?

FRÅGA: för lagren på bild, kan samma typ av monteringsfjädrar användas? Och är den med "extra snurr" bättre?

*VW Custom och Speed är oftast mkt generösa med sin tid och ger användbara råd. Grejerna kommer snabbt också.

Problemen att beställa för min bil har ofta varit att jag har en 1500 motor med 180 mm koppling, en 1967 Ghia som hade skivbromsar fram och tvåkrets, men ändå 6V. Jag har en mellanmodell och när ngn sålt grejer och varit tvärsäker på att "du har en 1967 - det SKA vara såhär" - då har det tyvärr också blivit fel för jag försökt göra som de sa.

Men, man lär av sina misstag. Och av forumen. Tack så hjärtligt för erbjudande att åka till Kungälv, hade gärna nappat men har faktiskt bara Ghian som bil... (därav alla foton och frågor här...)

11

jacobsteel skrev:

Tack, PPRMicke.
Köpte delar på VW Custom och Speed* (denna gång, men t ex även Dalhems, Classic VW Up North, JustKampers tidigare).

Det vänstra var det som följde med nu i veckan (beställde per telefon och försökte verkligen vara supernoga med att beskriva bilen, svänghjulet, tidigare problem etc). Grejerna kom mkt snabbt, men det blev lite småfel, man var säker på att monteringsfjädrarna skulle ligga med i lager-lådan... det gjorde de inte.

Men, som du säger:

PPRMicke skrev:

Det högra är ett klassiskt lager som går i från 60 till 70 års kopplings axel (denna typen satt även på Saab två t)/// M

... det högra tycker jag verkar bäst.
Och det verkar ju också faktiskt oanvänt. Jag ser nog helst verkstaden sätter in det. Eller?

FRÅGA: för lagren på bild, kan samma typ av monteringsfjädrar användas? Och är den med "extra snurr" bättre?

*VW Custom och Speed är oftast mkt generösa med sin tid och ger användbara råd. Grejerna kommer snabbt också.

Problemen att beställa för min bil har ofta varit att jag har en 1500 motor med 180 mm koppling, en 1967 Ghia som hade skivbromsar fram och tvåkrets, men ändå 6V. Jag har en mellanmodell och när ngn sålt grejer och varit tvärsäker på att "du har en 1967 - det SKA vara såhär" - då har det tyvärr också blivit fel för jag försökt göra som de sa.

Men, man lär av sina misstag. Och av forumen. Tack så hjärtligt för erbjudande att åka till Kungälv, hade gärna nappat men har faktiskt bara Ghian som bil... (därav alla foton och frågor här...)

Att hitta en verkstad som   jobbar med gamla bilar i Gbg
Ta en helg läs in så fixar du det
Den här detaljen måste du ha för det skall funka 
Detaljen heter Klämma för  urtrampnings lagret Här kommer länk till den detaljen https://vwcustomspeed.com/produkt/Klamm … slager--70
Köp 3st för dom är inte så dyra
Det där med VW och vad för utrustning som sitter i dom är jäkla olika framför allt på 67  om det en tidig eller sen så skiljer massor
Man kan bli tokig på 67or 
Du skall veta att man kunde få en VW från 64 med 12v om man betalade extra Men  det är väldigt få bilar för folk var snåla
Om du känner för det kan du PMa mig ditt tele o var du bor så kanske man kan ta en sväng förbi se vad du har för prylar
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

12

Är du säker på att ditt svänghjul är original?
Låter märkligt att en 1500 har 180mm koppling..
Är det 109 eller 130 kugg?
Det borde vara 130 kugg med 200mm koppling på en 1500 från -67.
6V och skivbroms bör också stämma.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13 Senaste redigerad av jacobsteel (2023-08-06 08:55:08)

PPRMicke skrev:

Den här detaljen måste du ha för det skall funka 
Detaljen heter Klämma för  urtrampnings lagret Här kommer länk till den detaljen https://vwcustomspeed.com/produkt/Klamm … slager--70
Köp 3st för dom är inte så dyra

Hade några sedan innan 2 "enkla" och 2 med "klädnypespiral" - beställde två till ändå så det blir så bra det kan bli.

PPRMicke skrev:

Det där med VW och vad för utrustning som sitter i dom är jäkla olika framför allt på 67  om det en tidig eller sen så skiljer massor  Man kan bli tokig på 67or
Du skall veta att man kunde få en VW från 64 med 12v om man betalade extra Men  det är väldigt få bilar för folk var snåla

Wow. Vilken grej.

PPRMicke skrev:

Om du känner för det kan du PMa mig ditt tele o var du bor så kanske man kan ta en sväng förbi se vad du har för prylar
/// Micke

PPRMicke, Stort tack! Bilen står på en verkstad vid typ Radiomotet nu, det blir liksom att jag gör det mesta av deljobben (demonteringar, tvätta, putsa etc), men en rätt bra mekaniker hjälper till med två-persons-momenten (pga de har så mkt jobb gör dom inte allt).
Lite lurigt läge, hoppas få klart det i veckan nu.

Vi blev fördröjda av att packboxen mot växellådan satt så infernaliskt hårt (så hårt att mekanikerna där trodde man limmat den).
Men nu allt isärplockat, noga rengjort, gamla gaffeln demonterad, packbox mot lådan bytt liksom kopplingen - bara gaffel-remontering (vilket var lite trixigt), urkopplingslager, och återmontering och testning.

Svwerker - ingen aning. Det var väldigt mycket härjat med den här bilen när jag köpte den som renoveringsobjekt 1995. Då var den i delar. Men motorn ska ha suttit i sen tidigt 70-tal faktiskt. Och svänghjulet passade till 6V startmotorn.

BTW, hitta lite mer info om grafitringen som kom innan kullager-urtrampningslagret. Postar här som kuriosa.
Sidoprojektionen / ritningen på slutet av bilden är intressant för den visar hur viktig vinkeln är för urtrampningslagret.

EDIT:
Lägger in cutaway bilden från Bentley manualen här också så man kan kolla från sidan.

Post's attachments

clutch cutaway left SML.jpg, 257.22 kb, 889 x 1400
clutch cutaway left SML.jpg 257.22 kb, 72 downloads since 2023-08-06 

vintage_clutch.jpg, 233.38 kb, 1170 x 1300
vintage_clutch.jpg 233.38 kb, 68 downloads since 2023-08-05 

14

Framsteg hittills:

Nya delar monterat på bild: 180 mm koppling, tryckplatta, bultar, packbox.

Post's attachments

ny koppling på plats (inklusive centreringsverktyg).jpg, 65.24 kb, 720 x 960
ny koppling på plats (inklusive centreringsverktyg).jpg 65.24 kb, 69 downloads since 2023-08-05 

svänghjul rengjort.jpg, 50.99 kb, 720 x 960
svänghjul rengjort.jpg 50.99 kb, 77 downloads since 2023-08-05 

växellåda renogjord + ny packbox.jpg, 91.07 kb, 720 x 960
växellåda renogjord + ny packbox.jpg 91.07 kb, 70 downloads since 2023-08-05 

15

Re: urtrampningslager. Hittade en bra tråd på the Samba om skillnaden mellan lager och hur de äldre tyska Sachs lagren går att packa om:

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … mp;start=0

16 Senaste redigerad av PPRMicke (2023-08-06 09:23:23)

jacobsteel skrev:

Re: urtrampningslager. Hittade en bra tråd på the Samba om skillnaden mellan lager och hur de äldre tyska Sachs lagren går att packa om:

https://www.thesamba.com/vw/forum/viewt … mp;start=0

Den infon finns även i VWs verkstads bok om lådorna  (V 1-2)
Därför är det så viktigt med en bra vekstads Bok finns mycket bra info att läsa in sen om man alltid har den i bilen kan man lösa fel man får under färd

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

17

Ska det inte sitta en bricka mellan svänghjulsbulten och svänghjulet
sen ser bulten misshandlad ut kanske byta den
/Nicklas ICQ/br

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

18

Nicklas skrev:

Ska det inte sitta en bricka mellan svänghjulsbulten och svänghjulet
sen ser bulten misshandlad ut kanske byta den
/Nicklas ICQ/br

Du har helt rätt.

Man kan misstänka att det är svänghjul med fel tätning också då 109-tänders med O-ring är väldigt ovanliga.
Det är uppenbart utbytt från ett 200 130-kugg till 180 108-kugg.

Jag skulle absolut kolla vilken modell det är monterat och rätta till det som är fel.

Ali G

19

Ja, det har varit ett riktigt fult jack i bulten så länge jag kan minnas. Minns att jag trodde det var ngn form av låsning första gången jag såg det.

Tyvärr, pga avsaknad av korrekta verktyg har jag inte givit mig på bulten (sen verkar det inte läcka heller, även om det hade varit att föredra att byta packningen bakom). Om jag bara lyckas få ihop allt måste jag nog prioritera att flytta bilen från den verkstad den står på nu.
Jag tänker, om jag inte upptäcker läckor efter helgen (det är ej hopmonterat än) så är det tillräckligt säkert att sätta ihop så jag kan flytta hem bilen till mitt eget garage (även om det är ett h*vete att få ur motorn där). Inte optimalt, men måste flytta bilen

Däremot sitter det en bricka bakom bulten. Bilden är dålig men förstorade upp:.

Post's attachments

svänghjul_närbild.jpg, 63.81 kb, 545 x 545
svänghjul_närbild.jpg 63.81 kb, 69 downloads since 2023-08-06 

20 Senaste redigerad av jacobsteel (2023-08-08 11:49:43)

Kunde äntligen köra hem bilen igår. Underbart att köra. Kopplingen var helt tyst, distinkt och tydlig som aldrig förr.
Den var visserligen "på verkstad" men jag gjorde 95% av jobbet pga allt från sjukfrånvaro till allmän okunskap. Men, överlägset enklare att ta ut motorn med hjälp med lift och domkraft. I hemma-garaget med pallbockar och solo blir det segt.

Stort tack till alla (Jean Passepartout, PPRMicke, Svwerker, Nicklas) för goda råd / tips / mm under arbetet.

Åtgärder

Manövrering:
• Ny gaffel urtrampningslager
• Ny returfjäder (inte helt lätt att få dit... glad jag gjorde det med motorn ur. tricket var att "vrida på den" / "skruva på den" med allt fast monterat på plats)
• Nya bussningar, packningar, circlips (rubbet)
Kommentar: alltså, passformen på bussningarna... här blev det en del extrajobb...

• Ny packbox mot växellåda (note to self: skaffa krokverktyg innan nästa försök till demontering av packbox)

Urtramp:
• Nytt urtrampningslager (valde enligt goda råd det bättre av Sachs-lagren, tack)
• Nya monteringsclips / klämma urtrampningslager förstärkt
Kommentar: alltså de "vanliga" clipsen böjde ju ut sig direkt vid montering? Lyckligtvis hade jag flera nya av varje sort och kunde direkt byta till de förstärkta här. De förstärkta satt bra men de andra tyckte jag var rejält klena.

Koppling:
• Ny LUK 180 mm koppling, lameller och tryckplatta
• Nya (förstärkta) skruvar / bultar

FRÅGA om lager/lagerfett: det sägs att lagerfett "blir dåligt" över tid.
River ni isär koppling / framhjul etc för att packa om lager bara för att tid har gått?

Post's attachments

koppling ny yttre fjäder monterad SML.jpg, 166.41 kb, 900 x 1200
koppling ny yttre fjäder monterad SML.jpg 166.41 kb, 66 downloads since 2023-08-08 

Urtrampningslager_monterat_SML.jpg, 301.49 kb, 1800 x 1800
Urtrampningslager_monterat_SML.jpg 301.49 kb, 68 downloads since 2023-08-08 

utrtrampningslager-montering-clip-höger_SML.jpg, 193.7 kb, 1157 x 1200
utrtrampningslager-montering-clip-höger_SML.jpg 193.7 kb, 73 downloads since 2023-08-08 

utrtrampningslager-montering-clip-vänster_SML.jpg, 161.24 kb, 900 x 1200
utrtrampningslager-montering-clip-vänster_SML.jpg 161.24 kb, 72 downloads since 2023-08-08