Kunde äntligen köra hem bilen igår. Underbart att köra. Kopplingen var helt tyst, distinkt och tydlig som aldrig förr.
Den var visserligen "på verkstad" men jag gjorde 95% av jobbet pga allt från sjukfrånvaro till allmän okunskap. Men, överlägset enklare att ta ut motorn med hjälp med lift och domkraft. I hemma-garaget med pallbockar och solo blir det segt.
Stort tack till alla (Jean Passepartout, PPRMicke, Svwerker, Nicklas) för goda råd / tips / mm under arbetet.
Åtgärder
Manövrering:
• Ny gaffel urtrampningslager
• Ny returfjäder (inte helt lätt att få dit... glad jag gjorde det med motorn ur. tricket var att "vrida på den" / "skruva på den" med allt fast monterat på plats)
• Nya bussningar, packningar, circlips (rubbet)
Kommentar: alltså, passformen på bussningarna... här blev det en del extrajobb...
• Ny packbox mot växellåda (note to self: skaffa krokverktyg innan nästa försök till demontering av packbox)
Urtramp:
• Nytt urtrampningslager (valde enligt goda råd det bättre av Sachs-lagren, tack)
• Nya monteringsclips / klämma urtrampningslager förstärkt
Kommentar: alltså de "vanliga" clipsen böjde ju ut sig direkt vid montering? Lyckligtvis hade jag flera nya av varje sort och kunde direkt byta till de förstärkta här. De förstärkta satt bra men de andra tyckte jag var rejält klena.
Koppling:
• Ny LUK 180 mm koppling, lameller och tryckplatta
• Nya (förstärkta) skruvar / bultar
FRÅGA om lager/lagerfett: det sägs att lagerfett "blir dåligt" över tid.
River ni isär koppling / framhjul etc för att packa om lager bara för att tid har gått?
Post's attachments
koppling ny yttre fjäder monterad SML.jpg 166.41 kb, 66 downloads since 2023-08-08

Urtrampningslager_monterat_SML.jpg 301.49 kb, 68 downloads since 2023-08-08

utrtrampningslager-montering-clip-höger_SML.jpg 193.7 kb, 72 downloads since 2023-08-08

utrtrampningslager-montering-clip-vänster_SML.jpg 161.24 kb, 72 downloads since 2023-08-08